دلالی تونی بلر برای سعودی ها در چین

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۹۵۸۵۱۱ سرخط اخبار

تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس با دریافت پول زمینه فعالیت یک شرکت نفتی عربستانی را درچین فراهم کرده بود.

روزنامه گاردین دیروز(پنجشنبه) بر اساس مدارکی اعلام کرد، بلر در سال 2010 با استفاده از نفوذ خود در بین سیاستمداران چینی موفق شد، زمینه فعالیت یک شرکت سعودی را در چین مهیا نماید. بر اساس متن این قرارداد، این شرکت عربستانی مجاز به فاش کردن این همکاری نبوده است. همچنین بر اساس این قرار داد ماهیانه 41 هزار پوند و 2 درصد از هر معامله این شرکت در چین به تونی بلر پرداخت می شده است.    

بر اساس ایمیل های بدست آمده از شرکت سعودی،«پتروسعودی»، درروزهای پایانی سال 2010 و با تلاش بلر، «شاهزاده ترکی بن عبدالله» مالک این شرکت نفتی عربستانی با رئیس «شرکت ملی نفت چین» در لندن دیدار کردند.

 در دیگر ایمیل های بدست از این شرکت نفتی سعودی، به نگرانی های درباره حضور بلر در این معامله و پی گیری حضور وی در این بین از سوی « اداره نظارت برعملکرد مالی» انگلیس اشاره شده است.
دیدار تونی بلر نخست وزیر انگلیس با ملک عبدالله پادشاه عربستان در لندن، سال 2007

یکی از سخنگوهای سابق تونی بلر می گوید، بلر در این معامله فقط طرفین را به یکدیگر معرفی کرده و نقش دیگر نداشته است.

افشا شدن نقش بلر در این معامله می تواند برای وی دردسر ساز بشود. وی پس از آنکه دوران نخست وزیری اش پایان یافت، فعالیت اقتصادی گسترده ای در امارات متحده عربی، قزاقستان و آمریکا انجام می دهد بطوریکه دارایی های وی و خانواده اش 60 میلیون پوند برآورد می شود. وی درحال حاضر مالک 10 خانه و 27 واحد آپارتمان است.

کلید واژه ها: بلر تونی بلر بلر در


نظر شما :