آخرین خبرها درباره درگیری‌های قره‌باغ

۱۷ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۹۵۷۷۷۰ سرخط اخبار

 

* دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای ارمنستانی خود با تاکید بر ضرورت توقف درگیری ها در منطقه قره باغ خواهان بازگشت آرامش به منطقه و حل مسالمت آمیز اختلافات ارمنستان و آذربایجان شد.
* ظریف در ادامه رایزنی ها برای حل بحران قره باغ امروز در رامسر با وزیر خارجه آذربایجان دیدار و گفتگو می کند. وزیر امور خارجه  برای شرکت در چهارمین نشست اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه عازم رامسر شد.                                    
* سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه قرار است روز پنجشنبه در سفر به باکو با همتای ایرانی و آذربایجانی خود دیدار و گفت وگو کند.
* سرژ سرکیسیان، رییس جمهور ارمنستان در دیدار با سفرای خارجی در ایروان گفت: تداوم درگیری ها در منطقه ناگورنو قره باغ می تواند به یک جنگ تمام عیار و غیرمنتظره در منطقه بدل شود.
* وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد، اگر نیروهای تحت حمایت ارمنستان همچنان به روی غیرنظامیان در نزدیکی مرز ناگورنو قره باغ و آذربایجان آتش بگشایند، ارتش باکو برای حمله به مرکز این منطقه خودمختار آماده می شود. نیروهای مستقر در قره باغ در واکنش به بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفته اند که چنین اقدامی با پاسخی "دردناک" روبرو خواهد شد.
* اعضای سازمان داعش جمهوری آذربایجان که تعداد آنها به حدود ۱۰۰ نفر می رسد سوریه را ترک کرده اند و برای جنگ در قره باغ عازم این منطقه شده اند. 
* رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد منطقه قره باغ روزی به آغوش جمهوری آذربایجان «مالک اصلی این منطقه» باز می گردد.
* علیرضا منادی سفیدان، نماینده تبریز در صحن علنی مجلس گفت: ما خواستار آزادی قره باغ از یوغ ارمنستان هستیم و قره باغ باید به آذربایجان بازگردد. قره باغ سرزمین اسلام و خاک آذربایجان است. از دولت می خواهم جنایات ارمنستان در قره باغ را محکوم کند.
* افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در آذربایجان در یادداشتی در سایت «دیپلماسی ایرانی» نوشت: روسیه از اهرم ارمنستان برای تاثیر بر ترکیه استفاده می کند و با اسکان ارامنه سوری و برخی افراد وابسته به پ. ک. ک در قره باغ کوهستانی، از این ابزار ها علیه ترکیه بهره برداری می کند.
* محمدرضا دماوندی، رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان در یادداشتی در سایت «دیپلماسی ایرانی» نوشت: در درگیری های قره باغ طرف ارمنی و آذری هر دو مجری یک داستان بودند نه یک تصمیم گیرنده. با چنین رویکردی باید گفت قره باغ به یک وجه المصالحه یا میدان بازی برای گرفتن امتیاز در نقطه ای برای کار دیگری تبدیل شده است. به عبارتی قره باغ موضوع نیست و عاملی هم برای تشدید درگیری وجود نداشته است.
* سعدالله زارعی در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: ارمنستان در این بین با تکیه بر منطق جمعیتی به قره باغ به عنوان بخش جدایی ناپذیر خاک ارمنستان می نگرد و در این پرونده از دو مزیت نسبی برخوردار است. مزیت اول این است که جمعیت ساکن در قره باغ اکثرا از موضع ارمنستان پشتیبانی می نمایند. مزیت دوم آن به قدرت برتر نظامی ارمنستان نسبت به آذربایجان بازمی گردد. جمهوری ارمنستان با تکیه بر این دو مزیت به یک سیاست خارجی فعال شکل داده و توانسته است تا حدودی از ظرفیت های منطقه ای و فرامنطقه ای هم استفاده کند. روابط ایروان با مسکو، تهران، پاریس در این دوران تا حد زیادی بهتر از روابط باکو با این پایتخت ها بوده است. آذربایجان در این میان عمدتا تلاش کرده است تا با بهره گیری از سپر حمایت غرب به نوعی رقابت با ایران و روسیه را مدیریت کند اما لحن انتقادی که طی ماه های اخیر از سوی مقامات باکو علیه دخالت غربی ها به گوش می رسد، نشان می دهد که این سیاست قرین موفقیت نبوده است…الهام علی اف به خوبی می داند که رابطه باکو و تل آویو می تواند بهانه ای کافی برای پیدایی دو قطبی ثبات و آشوب در آذربایجان شود کما اینکه باکو از حساسیت مشترک روسیه و ایران نسبت به رفت و آمد هیات های نظامی و غیرنظامی اسرائیلی به آذربایجان آگاه است.

کلید واژه ها: قره باغ ارمنستان باکو آذربایجان


( ۳ )

نظر شما :