هاشمی: مسئله ایران و عربستان عجیب است

۲۳ دی ۱۳۹۴ | ۰۳:۴۹ کد : ۱۹۵۵۵۳۶ سرخط اخبار

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از سیاست های جنگ طلبانه حاکمان بعد از ملک عبدالله در عربستان، گفت: حاکمان جدید پول زیادی دارند و چون کسی از آنان بازخواست نمی کند، در سیاست های داخلی و خارجی دست به اقداماتی می زنند که امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه در دیدار گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان که در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده است این مطلب را بیان کرد.

وی در این دیدار درباره روابط اقتصادی، سیاسی، علمی و آموزشی دو کشور ایران و آلمان و همچنین مسائل بین المللی و منطقه ای، به ویژه درخصوص سوریه، عراق، افغانستان، لیبی و ظهور گروه تروریستی داعش و فراز و فرودهای روابط ایران و عربستان بحث و گفت و گو کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ماجرای سفرهای پناه جویان به اروپا و به ویژه آلمان و همچنین مواضع اخیر خانم مرکل، صدراعظم آلمان را در افکار عمومی جهان مؤثر دانست.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: پناه جویان حقیقتاً انسان های مظلومی هستند که تروریست ها با حمایت حامیان مالی، نظامی و سیاسی خویش، کار، خانه، خانواده و زندگی آنها را متلاشی کرده اند و کمک به آنان کاری انسانی و اخلاقی است.

وی در پاسخ به سؤال صدراعظم سابق آلمان در خصوص سوریه، با پیچیده توصیف کردن اوضاع این کشور، گفت: برخی از تروریست ها که پیش از این در کشورهای مختلف پخش بودند و تشکیلاتی نداشتند، از اوضاع به هم ریخته سوریه که تا مدتی مطالبات اجتماعی مردم از دولتشان بود، سوءاستفاده کردند و با جنایت هایی که مرتکب شدند، نشان دادند که هیچ سنخیتی با مردم ندارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقشی که سوریه در تمام سالهای اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، برای حمایت از مقاومت و مردم آواره سرزمین های اشغالی داشت، گفت: متأسفانه امروز بخشی از آوارگان سوری، همان آوارگان فلسطینی هستند که اردوگاه آنان را منهدم کرده اند و آوارگی دیگری بر آوارگی آنان افزوده اند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه تروریست های حاضر در سوریه جنگ طلب هایی هستندکه در زمان هر دولتی که در سوریه باشد آرام نمی نشینند، گفت: نگران مسئله سوریه هستیم، چون بحران سختی ایجاد شده که اقتصادشان را مضمحل و خانواده ها را آواره کرد و فجایع انسانی زیادی نیز به بار آورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح چرایی و چگونگی تشکیل گروه تروریستی داعش و اهداف حامیان آنان، گفت: این گروه تروریستی با تبلیغات سوء و انحرافی، از میان جوانان ناراضی از حکومت ها در کشورهای جهان سوم سربازگیری کرده و می کند؛ آنها با استفاده از سلاح ها و موادّ شیمیایی که در موصل و بیجی عراق به دست آورده، برای همه جهان خطرناک هستند.

هاشمی رفسنجانی در خصوص تنش های جدید در روابط ایران و عربستان که مورد سؤال صدراعظم سابق آلمان بود، گفت: مسئله ایران و عربستان عجیب است و بی تجربگی و تندروی بر دامنه آن افزوده، در حالی که بیشترین ضرر را در این مسئله جهان اسلام می بیند.

وی با انتقاد از سیاست های جنگ طلبانه حاکمان بعد از ملک عبدالله در عربستان، گفت: حاکمان جدید پول زیادی دارند و چون کسی از آنان بازخواست نمی کند، در سیاست های داخلی و خارجی دست به اقداماتی می زنند که امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اعدام آیت الله نمر را مصداق روشن بی خردی دانست و گفت: آقای نمر که نه اهل ترور بود و نه حزب و تشکیلاتی داشت و فقط سخنرانی و انتقاد می کرد، از سالها پیش محکوم به اعدام شده بود که همان موقع به ملک عبدالله نامه نوشتم، پیغام دادم و تلفنی صحبت کردم که اعدام چنین شخصیتی که توده مردم حرف هایش را قبول دارند و در سراسر دنیا طرفدارانی دارد، به مصلحت نیست که البته ملک عبدالله جریان اعدامش را متوقف کرده بود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این جمله که معلوم بود شیعیان جهان، مردم ایران و شیعیان عربستان به خاطر این کار عصبانی می شوند، گفت: حاکمان سعودی اگر کمی بلوغ سیاسی نشان می دادند، دچار این وضع هولناک نمی شدند.

وی کارشکنی های پی درپی در طول مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 را از دیگر سیاست های غلط حاکمان سعودی مخصوصاً پس از برجام دانست و گفت: علی رغم ادعای تضادی که با اسرائیل دارند، در این موضوع کاملاً با صهیونیست ها همراهی کردند که البته براساس یک اشتباه محاسباتی غلط بود، چون کشورهای همسایه و مسلمان همیشه در اولویت سیاست خارجی ایران بوده و هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود دو شهر مکه و مدینه در عربستان و همچنین تأکید بر اهمیت حج به عنوان یکی از فروع دین در اسلام، گفت: سیاست همیشگی جمهوری اسلامی کم کردن تنش با کشورهای همسایه، به ویژه عربستان است که مسائل حج و نفت، در ابعاد دینی و اقتصادی ما را به همدیگر نزدیک می کند.

هاشمی رفسنجانی خطاب به صدر اعظم آلمان که تأکید می کرد روابط تیره ایران و عربستان، گسترش کمی و کیفی تروریست ها را سرعت می دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون با سعه صدر و براساس عرف دیپلماتیک درصدد کاهش تنش با کشورهای منطقه، به ویژه عربستان سعودی بوده است که این مهم را به نفع دنیای اسلام و آرامش منطقه و جهان می داند.

وی حضور مؤثر و حمایت های انسان دوستانه ایران از مردم و حکومت های مردمی در عراق، سوریه و افغانستان را نشانه هایی از سیاست نظام برای گسترش همکاری با همسایه ها دانست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ایران نقشی محوری و اساسی برای امنیت منطقه دارد و نمی خواهد امنیت منطقه ای که اکثریت آنان مسلمان هستند، به خاطر اختلافات قومی، مذهبی و سیاسی مخدوش شود.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری سیاست های ناتو و آمریکا برای اشغال افغانستان که از بین بردن ناامنی و کم کردن مواد مخدر را صراحتاً اعلام می کردند، گفت: ناتو و آمریکا پس از سالها حضور در افغانستان صراحتاً می گویند هم امنیت افغانستان تأمین نشد و هم کشت مواد مخدر چندین برابر شده است.

وی با اشاره به نقشی که پاکستان در حمایت از طالبان در افغانستان داشت، گفت: امروز هم ایران و پاکستان، می توانند اوضاع افغانستان را سر و سامان دهند، چون پاکستان حامی طالبان و ایران حامی دولت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور داعش در عراق و ناموفق بودن ائتلاف غربی ها برای نابودی این گروه تروریستی گفت: حمله های هوایی نمی تواند تروریست ها را از بین ببرد و راه حل ریشه کنی اینان، مبارزه مردم در داخل و حمایت های بیرونی از آنان است.

وی در ادامه سخنان خویش با تأکید بر اهمیت همکاری های ایران و آلمان و وجود ظرفیت ها و زمینه ها در هر دو کشور گفت: ایران می تواند دروازه ورود اقتصادی و علمی آلمان به منطقه ای از دنیا با حدود 400 میلیون جمعیت باشد که لازمه این کار تقویت و گسترش روابط و همکاری هاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به منابع غنی نفت و گاز، جمهوری اسلامی ایران را مرکز مهم انرژی های موردنیاز جهان دانست و گفت: تکنولوژی برتر آلمان می تواند زمینه همکاری های علمی، صنعتی و اقتصادی متقابل دو کشور، حتی در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر باشد.

هاشمی رفسنجانی با بیان امتیازات ایران برای آب دریاها، باد، خورشید و زمین که نیازهای تولید انرژی های تجدیدپذیر هستند، گفت: در جنوب کشور از خرمشهر تا مرز پاکستان در گواتر، ظرفیتی بسیار آماده در سواحل دریا و اقیانوس داریم که حتی لوله گاز در کنار آن آماده بهره برداری و در جاهایی در حال بهره برداری است، بخشی از این ساحل طولانی آباد، بخشی کویر است و وجود همه صنایع زیرمجموعه پتروشیمی در این منطقه یک امتیاز نسبی ایجاد کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستاوردهای علمی و صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی برای ساخت وسائط نقلیه با استفاده از انرژی خورشیدی و موتورسیکلت با انرژی برق، خطاب به صدراعظم سابق آلمان گفت: شما که در صنعت خودروسازی پیشرو هستید، می توانید در این زمینه با ایران همکاری کنید تا با سوخت سالم برق و یا خورشیدی از آلودگی های سوختی وسایل نقلیه در دنیا بکاهید.

هاشمی رفسنجانی همکاری در مبارزه با تروریست ها را یکی از زمینه های قابل توجه در روابط ایران و غرب دانست و گفت: ایران که از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تروریسم مزمن شد، تجربیات ارزنده ای برای مبارزه با آنها دارد و براساس همان تجربیات است که می بینیم الان جمهوری اسلامی در میان کشورهای ناامن منطقه، امن ترین کشور است.

دنیا منتظر کم شدن تنش ایران و عربستان است
گرهارد شرودر در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران، دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی را فرصتی مغتنم برای استفاده از تجربیات ایشان در سیاست های داخلی، منطقه ای و بین المللی دانست و گفت: به ایران آمده ام چون برخلاف نگرانی هایی که بعضی ها از تقویت روابط ایران و آلمان دارند، بر اراده اقتصادی و سیاسی کشور متبوعم تأکید کنم که می خواهیم روابط پایداری با ایران داشته باشیم.

صدراعظم سابق آلمان، ثبات صلح و امنیت در منطقه را به صلاح همه کشورهای جهان دانست و با اشاره به اوضاع به هم ریخته سوریه گفت: به نظر ما باید گفتگوهای وین برای حل مشکل سوریه بدون توجه به سیاست های کوتاه مدت بعضی از کشورها، به خاطر امنیت منطقه و جهان، به عنوان سیاستی پایدار ادامه یابد.

وی ثبات امنیت منطقه خاورمیانه را برای اروپا مهم دانست و با ابراز تأسف از تنش های میان ایران و عربستان گفت: در این شرایط سخت، دنیا منتظر است که تنش های دو کشور کم شود، البته آسان نیست، ولی تجربیات ارزنده شما در این مسیر کارساز است.

صدراعظم آلمان با تأکید بر این جمله که گاه در سیاست مواضع عجیب و غریبی اتخاذ می شود به نگرانی های عربستان برای حل مشکل هسته ای ایران با آمریکا و غرب اشاره کرد و گفت: توافق ایران با غرب، عربستان را دچار احساس ناامنی کرده که شاید به خاطر تزلزل در روابط آنها با آمریکا باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه آمریکا دیگر به نفت و گاز عربستان احتیاجی ندارد، حاکمان عربستان به دنبال نقش جدیدی می گردند که البته کارهایشان مخالفت ثبات صلح و امنیت است.

صدر اعظم سابق آلمان اوضاع به هم ریخته سوریه را عامل اصلی هجوم پناه جویان به اروپا دانست و گفت: البته اشتباه اصلی را غرب و ترکیه در آغاز مسائل سوریه کرده بودند که می گفتند اول اسد باید برود و بعد مذاکره کنیم، در حالی که اگر مذاکره اولویت می یافت، شاید خیلی از مسائل حل می شد.

وی با ابراز خرسندی از دستاوردهای علمی و صنعتی ایران به خصوص تولید ماشین با انرژی خورشید و موتورسیکلت با برق، گفت: این دستاورد برای آلمان که ادعای پیشرفت در صنعت خودروسازی دارد، جالب است و حتماً با وزرای مربوطه در ایران و آلمان صحبت می کنم تا همکاری ها عملیاتی و اجرایی شوند.

صدراعظم سابق آلمان با تأکید بر این جمله که بدون ایران هیچ صلحی در منطقه امکان پذیر نیست، گفت: امیدوارم با حل مسئله هسته ای، در کنار روابط اقتصادی و صنعتی، روابط سیاسی کشورهای مهم جهان با ایران نیز به برقراری صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی کمک کند.
وی در پایان این دیدار خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: حرف های شما جالب و شنیدنی است و من از این دیدار تجربیات خوبی به دست آوردم.

کلید واژه ها: مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و عربستان ملک عبدالله ایران و آلمان صدراعظم سابق آلمان


نظر شما :