سه کشور عربی که با عربستان همراه نخواهند شد

۲۱ دی ۱۳۹۴ | ۰۲:۱۲ کد : ۱۹۵۵۴۷۲ سرخط اخبار

تلاش های عربستان سعودی برای تقابل با ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی که در پی واکنش های صورت گرفته به اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان تشدید شد، همچنان ادامه دارد. در همین راستا، پس از همراه کردن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، سعودی ها امروز قصد دارند حمایت کشورهای عضو اتحادیه عرب را نیز علیه ایران به دست بیاورند.

 

به گزارش «تابناک»، عربستان سعودی قصد دارد در نشست فوق العاده امروز اتحادیه عرب، حمایت کشورهای عضو این اتحادیه را در مقابل ایران به دست بیاورد. به گفته یک مقام این اتحادیه، تنها موضوعی که در دستور کار نشست امروز قرار دارد، حملات انجام شده به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد است.

نکته مهم اینجاست که به گفته این مقام عربی، انتظار می رود اعضای اتحادیه عرب اقدام به محکوم کردن حملات مذکور نموده و از عربستان سعودی اعلام حمایت کنند. با این حال، پیش بینی می شود سه کشور، در این ماجرا با بقیه همراه نشوند. هرچند این مقام، به نام سه کشور مذکور اشاره نکرده، گمانه ها حاکی از آن است که احتمالاً این کشورها لبنان، عراق و عمان باشند. احتمال اینکه نام الجزایر نیز در این لیست به چشم بخورد، وجود دارد.

گفتنی است بر اساس مقررات اتحادیه عرب، حمایت یازده کشور برای تصویب یک اقدام کفایت می کند؛ اما عربستان سعودی خواستار آن است که حمایت دست کم 18 کشور از مجموع 22 عضو این اتحادیه را به دست بیاورد. این در حالی است که برخی کشورهای عضو، هم اکنون نیز بیانیه هایی علیه ایران صادر کرده و بحرین نیز اقدام به قطع روابط سیاسی خود با ایران کرده است.

این تلاش جدید سعودی ها در حالی صورت می گیرد که شورای همکاری خلیج فارس نیز در نشست اخیر خود ضمن موضع گیری علیه ایران، حمایت کامل خود از عربستان سعودی را اعلام کرد. نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز پیش از این ضمن محکوم کردن ایران، وقایع رخ داده در سفارت عربستان را نقض آشکار توافقات و کنوانسیون های بین المللی خوانده است. 

کلید واژه ها: اتحادیه عرب


نظر شما :