۱۰ سوال از نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

خانم کلینتون، با ایران و روسیه علیه داعش متحد می‌شوید؟

پای داعش به لیبی باز شده است. شما همچنان حامی مداخله ناتو در لیبی در سال ۲۰۱۱ هستید. لیبی چگونه تبدیل به بهشت امن تروریست‌ها شد؟
خانم کلینتون، با ایران و روسیه علیه داعش متحد می‌شوید؟

نویسنده: الی لیک و جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: با وقوع حمله جهادی ها در پاریس، سی بی اس نیوز سوالات مطرح شده در مناظره دموکرات ها را مرتبط با تروریسم و روابط خارجی اختصاص داده بود. برای هیلاری کلینتون که مدت ها رهبر جناح تندروی حزبش بوده است، این فرصتی است که مسئله امنیت ملی را مجدداً در حزب دموکرات مطرح کند.

اما برای این اقدام هیلاری باید اقدامی بیش از همدردی با قربانیان انجام دهد. این قسمت آسان ماجرا است. در این جهت 10 سوال از کلینتون مطرح می شود که باید به آنها پاسخ دهد.

1) شما قول داده اید که داعش را بدون «در باتلاق فرو رفتن نیروها در جنگ زمینی دیگری» شکست خواهید داد و هم اکنون ایالات متحده و متحدینش از تابستان 2014 نتوانسته اند اراضی قابل توجهی در عراق یا سوریه را بازپس بگیرند. هم اکنون 3500 نیروی ویژه ایالات متحده در عراق حضور دارند. آیا این میزان نیرو خیلی زیاد است یا خیلی کم است؟ شما می خواهید تعداد نیروی بیشتری اعزام کنید؟

2) گزارش های اولیه نشان می دهد حداقل یکی از حمله کنندگان روز جمعه مهاجری از سوریه بوده است. رئیس جمهور باراک اوباما پیشنهاد افزایش پذیرش مهاجران سوری را داده است، شمار این مهاجران می تواند تا سال 2017 به 10 هزار نفر برسد. آیا شما موافق نظر رئیس جمهور مبنی بر اجازه دادن به این تعداد از سوری ها برای اسکان در کشور هستید، و چه پیشنهادی برای نظارت بر آنها به منظور جلوگیری از حملات تروریستی دارید؟

3) شما گفته اید که در سال 2012 به اوباما پیشنهاد داده بودید که باید همکاری بیشتری با شورشیان میانه رو سوری صورت بگیرد، و شکست این طرح موجب ظهور داعش شده است. اوباما گفته که این نیروها هیچ وقت شانس زیادی برای توقف جنگ داخلی کشورشان نداشته اند. شما در این رابطه موافق نظر وی هستید؟ یا شما فکر می کنید مداخله زودهنگام می توانست نتیجه دیگری داشته باشد؟

4) شما در سال های 2011 و 2012 وزیر خارجه دولتی بودید که پس از کشته شدن اسامه بن لادن اعلام کرده بود تهدید آمریکا از سوی القاعده کاهش یافته است. آیا این اشتباه بود؟ چرا دولت شما متوجه نشانه های تقویت گروه های جهادی پس از بهار عربی نشد؟

5) اف بی آی می گوید در تمام 50 ایالت در حال بررسی مظنونان داعش است. این نهاد همچنین نگرانی اش از این که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده نمی توانند ارتباطات آنلاین رمز گذاری شده این گروه ها را مورد نظارت قرار دهند، اعلام کرده است. شما به عنوان وزیر خارجه از سیاست برنامه های چت رمزگذاری شده برای کمک به مخالفان غیرخشونت آمیز از جمله در ایران حمایت کرده بودید. آیا امروز هم از این سیاست حمایت می کنید؟

6) آیا شما فکر می کنید لایحه سال 2001 کنگره مبنی بر استفاده از نیروی نظامی در افغانستان، صلاحیت قانونی لازم را به رئیس جمهور برای آغاز جنگ داد؟ شما فکر می کنید که کنگره باید لایحه جدیدی را هم در رابطه با جنگ با داعش و گروه های مرتبط با القاعده صادر کند؟

7) پای داعش به لیبی باز شده است. شما همچنان حامی مداخله ناتو در لیبی در سال 2011 هستید. لیبی چگونه تبدیل به بهشت امن تروریست ها شد؟ کجای کار اشتباه بوده است؟ شما هیچ گونه مسئولیتی را در رابطه با تبعات این مداخله بر عهده می گیرید؟

8) اوباما این هفته به ای بی سی گفته است داعش در سوریه و عراق مهار شده است، به این معنا که در این کشورها به قلمروی مهم و قابل توجهی دست نیافته اند. شما موافقید که آنها مهار شده اند؟ آیا این کافی است؟

9) آیا ایالات متحده می تواند با روسیه و ایران برای شکست داعش، متحد شود؟ شما به عنوان رئیس جمهور به دنبال چنین ائتلافی خواهید بود؟

10) شما در سال 2014 در مصاحبه ای که با جفری گلدبرگ از آتلانتیک داشتید گفتید که ایالات متحده برای مبارزه با داعش به رویکردی همانند جنگ سرد نیاز دارد. آیا می توانید توضیح بیشتری در این رابطه بدهید که ایالات متحده چگونه می تواند در چنین جنگ ایدئولوژیکی بدون متحد شدن با اکثریت مسلمانان جهان، موفق شود؟

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: هیلاری کلینتون داعش پاریس انتخابات 2016 آمریکا حزب دموکرات


( ۱ )

نظر شما :