ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تمسخر علی عبدالله صالح تا تکذیب مرگ ابوبکر البغدادی

۲۳ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۲۹۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
تمسخر علی عبدالله صالح توسط شبکه وابسته به عربستان، ارسال 50 تن اسلحه توسط امریکا به مخالفان سوری، انتقاد پوتین از امریکا بر سر دادن سلاح به مخالفان سوری و تکذیب کشته شدن ابوبکر البغدادی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تمسخر علی عبدالله صالح تا تکذیب مرگ ابوبکر البغدادی

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تمسخر علی عبدالله صالح توسط شبکه الحدث

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن که در حال حاضر از متحدان حوثی ها است مصاحبه ای را با شبکه خبری المیادین انجام داد که با تمسخر شبکه خبری الحدث، وابسته به عربستان سعودی مواجه شد.

این شبکه صالح را رئیس جمهوری مخلوع معرفی کرد و به تمسخر حرکات او در طول مصاحبه با المیادین از جمله حرکات دست، پاک کردن جبین، پاک کردن دور دهان و غیره پرداخت.

الحدث در بخش دیگری از گزارش خود علی عبدالله صالح را متحد سابق عربستان دانست که اکنون به ریاض خیانت کرده و به صف حوثی ها پیوسته است.

اظهارات ضد عربستانی و اماراتی صالح باعث خشم عربستانی ها شده و آنها را به واکنش برانگیخته است.

 

صالح: به زودی مردم یمن عربستانی ها و اماراتی ها را اخراج می کنند

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن در گفت وگو با شبکه خبری المیادین وعده داد به زودی مردم یمن درس بزرگی به عربستان و امارات و متحدانشان خواهند داد و تک تک نیروهای آنها را از یمن بیرون خواهند راند.

وی در این مصاحبه در حالی که ریش بر چهره داشت و با حرارت و شور با خبرنگاران المیادین صحبت می کرد به شدت از سیاست های مداخله جویانه عربستان و امارات و متحدانشان انتقاد کرد و عبد ربه منصور هادی را خود فروخته ای خواند که از جایگاه قانونی اش سوء استفاده کرد و برای بازگشت به قدرت دست به دامن عربستانی ها شد.

صالح گفت به زودی دیگر جایی نه برای عربستان و امارات بلکه برای افراد خودفروخته آنها نیز در یمن نخواهد بود.

 

اظهارات ضد ایرانی پوتین در دیدار با شاهزادگان عرب

روزنامه العرب، چاپ لندن ادعا کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و شیخ محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان به آنها گفته که بهتر است با روسیه در سوریه کنار بیایید و بپذیرید که مسکو بهتر از تهران است.

وی در این دیدارها که به صورت جداگانه در تفرجگاه ییلاقی اش در سوچی انجام شد، همچنین گفت که روسیه به دنبال ورود به جنگ دینی نیست و فقط می خواهد حکومت سکولار اسد امور را به دست گیرد.

پوتین همچنین گفت: «گمان نمی کنم شما که از نفوذ شیعی ایران در منطقه هراسان هستید تمایل داشته باشید سوریه به دست ایران بیفتد. در حالی که ما رویکرد دینی نداریم و این مساله می تواند به سود شما باشد. پس بهتر است از کارهای روسیه در سوریه حمایت کنید.»

 

ورود نیروهای ایرانی برای آغاز عملیات پس گیری حلب

شبکه خبری الحدث، وابسته به عربستان سعودی ادعا کرد هزاران نیروی نظامی ایرانی وارد خاک سوریه شده اند تا به ارتش سوریه برای پس گیری حلب کمک کنند.

به گزارش الحدث بر اساس هماهنگی ای که میان روسیه با ایران صورت گرفته است، نیروهای نظامی ایرانی به همراه نیروهای حزب الله لبنانی و عراقی و دیگر نیروهای وفادار به بشار اسد به ارتش اسد کمک می کنند که به پیش روی های خود ادامه دهند و به ویژه شهر حلب را پس بگیرند و در کنار آنها نیروی هوایی روسیه از آنها حمایت هوایی کنند.

قرار است عملیات پس گیری حلب به زودی و ظرف چند روز آینده آغاز شود.

 

دستور ویژه پنتاگون به نیروی هوایی امریکا

شبکه سی ان ان گزارش داد، وزارت دفاع امریکا به خلبان های خود دستور داده است تا مسافت 20 میل دریایی یعنی در حدود 36 کیلومتر به جنگنده های روسی نزدیک نشوند.

به گزارش سی ان ان، ایالات متحده به شدت اصرار دارد با روسیه در فضای سوریه چه مستقیم چه نیابتی درگیر نشود حتی اگر این اتفاق تصادفی باشد. برای همین نیز از حجم حملات خود در چارچوب پیمان بین المللی مبارزه با داعش علیه این جریان کاسته است.

 

فشار امریکا به عبادی برای خودداری از همکاری با مسکو

دولت امریکا به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق فشار می آورد که از همکاری امنیتی با مسکو خودداری کند.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، این در حالی است که العبادی درصدد دعوت از روسیه برای حمله به مواضع داعش در عراق همانند سوریه است که این اقدام او با واکنش تند امریکایی ها مواجه شده و آنها خواستار توقف این همکاری ها شده اند.

گفته می شود با وجود انتقادهای امریکایی ها عبادی قصد دارد به زودی از روسیه برای کمک به ارتش عراق برای حمله به مواضع داعش کمک بخواهد.

 

حمله به کاروان ابوبکر البغدادی با کمک مسکو

ارتش عراق اعلام کرد حمله به کاروان ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش به کمک اطلاعات امنیتی طرف روسی صورت گرفته است.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، وزارت دفاع عراق اعلام کرد، همکاری امنیتی میان ایران، روسیه، عراق و سوریه و تشکیل اتاق ویژه امنیتی و اطلاعاتی در این زمینه در بغداد عملا آغاز و انجام شده و حمله به کاروان حامل ابوبکر البغدادی که اخیرا صورت گرفت، به کمک اطلاعات به دست آمده از روسیه صورت گرفته است.

 

تکذیب مرگ ابوبکر البغدادی

وزارت دفاع عراق اعلام کرد، در حمله اخیر نیروی هوایی عراق به کاروان داعش تمامی همراهان او کشته یا به شدت آسیب دیدند اما ابوبکر البغدادی کشته نشد.

به گزارش شبکه خبری الحره امریکا، وزارت دفاع عراق اعلام کرد که در این حمله معاون و جانشین بغدادی کشته شد و ابوبکر البغدادی به شدت آسیب دید و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سخنگوی داعش روز چهارشنبه با صدور یک پیام ویدئویی خبر کشته شدن معاون و جانشین بغدادی را تایید کرد.

 

ارسال 50 تن تسلیحات به مخالفان سوری

وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، اعلام کرد در حدود 50 تن تسلیحات جدید از طریق هوا برای مخالفان سوری ارسال کرده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، پنتاگون همچنین از حملات روسیه به گروه هایی که آن را مخالفان معتدل سوری دانست، انتقاد کرد و گفت برای این که ارتش آزاد و نیروهای معتدل مخالف سوری بتوانند در برابر حملات ارتش سوریه مقاومت کنند، از طریق هوا 50 تن اسلحه در اختیار آنها گذاشته است.

 

پوتین: سلاح های امریکا به دست داعش می رسد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از کار امریکا در ارسال اسلحه به مخالفان سوری گفت که این سلاح ها در نهایت در اختیار گروه های تندرو مثل داعش قرار می گیرد.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، پوتین همچنین گفت: «ثابت شده استراتژی ایالات متحده در سوریه سراسر اشتباه بوده که نمونه آن ارسال اخیر تسلیحات امریکایی به مخالفانی است که امریکا آنها را مخالفان معتدل سوری توصیف می کند.»

وی همچنین گفت: «تجربه ثابت کرده است که این سلاح ها به دست نیروهای تندرو مثل داعش و جبهه النصره می افتد و حتی در آخر علیه خود امریکایی ها و متحدان غربی اش استفاده می شود.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ابوبکر البغدادی المیادین علي عبدالله صالح يمن روسيه


نظر شما :