ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از عیادت پسر اردوغان با ابوبکر البغدادی تا مرگ سه روس در سوریه

۳۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۳۱۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
انتقال ابوبکر البغدادی به ترکیه، عیادت پسر اردوغان از ابوبکر البغدادی، مرگ سه روس در لاذقیه سوریه، قول حیدر العبادی به امریکایی‌ها درباره روسیه و ناراحتی ایران از وزیر امور خارجه عراق از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از عیادت پسر اردوغان با ابوبکر البغدادی تا مرگ سه روس در سوریه

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

انتقال ابوبکر البغدادی به ترکیه

خبرگزاری ترک پرس گزارش داد که ابوبکر البغدادی که به دلیل حملات جنگنده های عراقی به کاروان حامل او به شدت زخمی شده برای درمان به ترکیه انتقال یافته است.

به گفته این خبرگزاری ابوبکر البغدادی در حال حاضر در بیمارستانی در استانبول بستری است و پزشک ها تلاش دارند زخم های شدید او را درمان کنند.

این در حالی است که برخی منابع خبری احتمال مرگ او را به دلیل شدت جراحات بعید نمی دانند.

 

قطع پای ابوبکر البغدادی

پایگاه خبری سومریه نیوز گزارش داد که ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش از ناحیه پا و سر به شدت زخمی شده است.

به گزارش سومریه نیوز بغدادی در پی حمله جنگنده های عراقی به کاروان حامل او از ناحیه سر به شدت زخمی شده و پای او نیز قطع شده است.

گفته می شود بعد از این حمله او به سرعت به جای نامعلومی منتقل شده است.

 

شایعه دیدار پسر اردوغان با ابوبکر البغدادی

خبرگزاری ترک پرس گزارش داد بلال اردوغان، پسر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به عیادت ابوبکر البغدادی در بیمارستانی در استانبول رفته است.   

به گزارش این خبرگزاری بلال اردوغان در عیادت از ابوبکر البغدادی به او وعده داده است که پزشک های ترکیه همه تلاش خود را بکنند که او به سلامت از بیمارستان خارج شود و بتواند سلامتی خود را بازیابد.

 

مرگ سه روس در لاذقیه سوریه

خبرگزاری رویترز به نقبل از منابع آگاه گزارش داد که حداقل سه تبعه روس که در کنار نیروهای نظامی سوریه در اطراف لاذقیه می جنگیدند بر اثر سقوط یک گلوله خمپاره به مقرشان کشته شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده است که در پی سقوط خمپاره به پایگاه روس ها در منطقه "جبل النبی یونس" در اطراف استان لاذقیه چند تبعه روس کشته شدند اما تعداد کشته شدگان را نمی داند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خود گزارش داده که تعداد کشته شدگان دست کم سه نفر است.

 

قول عبادی به امریکایی ها

ژنرال ژوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش امریکا که روز سه شنبه به بغداد سفر کرده است، بعد از دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت که او وعده داده از روسیه کمک نظامی دریافت نکند و از این کشور نخواهد که به مواضع داعش در خاک عراق حمله کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این در حالی است که حیدر العبادی نامه ای به دست خط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دریافت کرده که در آن درباره همکاری های دو کشور در مبارزه با تروریسم صحبت شده است.

دانفورد که بعد از بغداد به اربیل سفر کرد گفت که از نخست وزیر عراق خواسته است به هیچ وجه همکاری نظامی با روسیه نداشته باشد.

 

حمله جنگنده های ناشناس به مواضع داعش در لیبی

جنگنده های ناشناس دوشنبه شب مواضع داعش در سرت در لیبی را بمباران کردند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، منابع الجزایری گفته اند احتمالا این حمله توسط پهپادهای امریکایی صورت گرفته است.

الجزایر اخیرا اجازه داده است شماری از پهپادهای امریکایی در پایگاهی سری در جنوب این کشور مستقر شوند تا از نزدیک مراقت اوضاع جاری در لیبی، همسایه الجزایر باشند.

 

عذرخواهی لبنان از قبول هدیه تسلیحاتی ایران

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان در سفر به تهران جهت شرکت در نشست مقدماتی اجلاس مونیخ با مقامات ایرانی دیدار کرده و مراتب عذرخواهی کشورش را از پذیرفتن هدیه تسلیحاتی ایران بیان داشته است.

به نوشته النهار باسیل گفته که دولت لبنان از سوی عربستان و غرب به شدت تحت فشار است که هدیه تسلیحاتی ایران را دریافت نکند اگر چه به شدت به سلاح نیاز دارد و فرانسه و امریکا و آلمان و دیگر کشورهای غربی به وعده های خود برای کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان عمل نکرده اند.

 

ناراحتی ایران از وزیر امور خارجه عراق

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که ایران از رفتارهای اخیر ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق خرسند نیست و این مساله یکی از دلایل عدم سفر او برای شرکت در کنفرانس مقدماتی مونیخ در تهران بوده است.

ابراهیم جعفری اخیرا گفته است که عراق تمایل ندارد روابطش با کشورهای عربی به بهانه نزدیکی به ایران تخریب شود و به حفظ رابطه با جهان عرب اصرار دارد.

جعفری همچنین ابراز تمایل کرده است که روابط عراق با عربستان بیش از پیش گسترش یابد.

 

اعتصاب دانشگاهیان عراق

اساتید و کارکنان دانشگاه علوم و تکنولوژی و دانشگاه صنعتی بغداد در اعتراض به کاهش حقوق خود دست به اعتصاب زدند.

به گزارش شبکه خبری الحره عراق، اعتصاب کنندگان خواستار بازگشت رقم حقوقشان به میزان سابق شده اند و گفته اند تا اطلاع ثانوی به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

در حال حاضر این دو دانشگاه به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ابوبکر البغدادی رجب طيب اردوغان داعش روسيه سوريه


نظر شما :