مخالفان توافق طرح جدیدی تصویب کردند

پرداخت غرامت قبل از لغو تحریم‌های ایران

این لایحه پیشنهاد می‌کند که 43.5 میلیارد دلار غرامتی که ایران باید براساس حکم دادگاه‌های ایالات متحده به قربانیان آمریکایی تروریسم بدهد، قبل از لغو تحریم‌ها، باید پرداخت شود.
پرداخت غرامت قبل از لغو تحریم‌های ایران

نویسنده: آدام کردو

دیپلماسی ایرانی: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه جدیدی را تصویب کرد تا با استفاده از آن مانع از لغو تحریم های ایران توسط دولت اوباما شود. پاتریک میهان (نماینده جمهوری خواه از پنسیلوانیا) این لایحه را مطرح کرده است. این لایحه پیشنهاد می کند که 43.5 میلیارد دلار غرامتی که ایران باید براساس حکم دادگاه های ایالات متحده به قربانیان آمریکایی تروریسم بدهد، قبل از لغو تحریم ها، باید پرداخت شود.

رئیس جمهور باراک اوباما در این صورت در موقعیتی قرار می گیرد که یا بی اعتنایی می کند و فوراً 150 میلیارد دلار را به ایران می دهد و یا تهران را مجبور به مذاکره در مورد پرداخت غرامت به این قربانیان ترور می کند. این لایحه که «عدالت برای قربانیان تروریسم ایران» نام دارد، با تاکید بر طرح دعوی در دادگاه های آمریکا، پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم را قبل از لغو تحریم ها و بازگرداندن این پول به ایرانی ها الزامی می کند.

قربانیان نگران این موضوع هستند که در صورتی که در ابتدا این پول به ایرانی ها داده شود، آنها هیچ وقت به غرامتی که توسط دادگاه های ایالات متحده برایشان منظور شده است، نخواهند رسید. میهان به واشینگن فری بیکن می گوید: «این لایحه شرایطی به وجود می آورد که براساس آن رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد که آیا پرداخت پول به تروریست های ایرانی مهمتر است یا جبران خسارت هایی که قربانیان تروریسم ایران با آن مواجه شده اند.» وی درباره این لایحه می گوید: «ما از لغو هرگونه تحریم قبل از این که کل خسارتی که در دادگاه های آمریکا به قربانیان تروریسم ایران تعلق گرفته است، پرداخت شود، جلوگیری خواهیم کرد.»

میهان در ویدئویی که هفته گذشته منتشر کرده بود درباره جزئیات داستان چندین آمریکایی که توسط گروه های تروریستی حامی ایران مورد آزار قرار گرفته بودند، صحبت کرده است. وی می گوید: «من فقط می خواهم بدانم چرا اوباما فکر می کند که پرداخت پول به ایران مهمتر از پرداخت غرامت به قربانیان ترور است.»

میهان می گوید: «این امکان وجود دارد که رئیس جمهور این لایحه را وتو کند. من نمی دانم که چند قانونگذار از هر دو حزب ممکن است به این رای دهند که قبل از این که پول به قربانیان داده شود، پول به تروریست های ایرانی برسد. این تصمیمی است که هر قانون گذار می تواند بگیرد.»

در جریان بحث در کنگره بر سر توافق ایران، مخالفان جمهوری خواه و دموکرات نتوانستند به میزان آرایی که وتو را بشکند، دست پیدا کنند. این مسئله راه را برای رد لایحه مخالفت با توافق هموار کرد.

میهان در این رابطه می گوید: «ما موقعیتی را شاهد هستیم که رئیس جمهور با استفاده از لغو تحریم ها دارایی ایرانی ها در اختیارش است و اگر ایرانی خواهان دسترسی به دارایی هایشان هستند، رئیس جمهور باید با آنها مذاکره کند و بگوید کنگره از من می خواهد که شما اول غرامت پرداخت کنید، آن وقت من دارایی ها را آزاد خواهم کرد. این یک درخواست ساده است که باید انجام شود.»

میهان می گوید: «این قربانیان صدایی برای مطالبه حقشان ندارند و اگر این پول ها به ایرانی ها داده شود صدای آنها خاموش می شود.» مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید با وجود درخواست های مکرر برای پاسخگویی، در این باره اظهار نظر نکرده اند.

منبع: واشینگتن فری بیکن/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: قربانیان تروریسم كنگره لغو تحريم آمريكا توافق هسته ای


نظر شما :