زرادخانه‌ای خطرناک برای امنیت خاورمیانه

زمان خلع سلاح اتمی اسرائیل فرارسیده است

۲۸ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۲۱۱۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
سیاست محافظه‌کارانه آمریکا در قبال سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل مانع اصلی خلع سلاح منطقه است. عدم توجه ایالات متحده به تسلیحات اسرائیل و توجه مضاعف به برنامه هسته‌ای ایران نشان دهنده وجود یک استاندارد دوگانه است.
زمان خلع سلاح اتمی اسرائیل فرارسیده است

نویسنده: الکس کین

دیپلماسی ایرانی: در سال 1974 مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه مصری ها برای خاورمیانه بدون سلاح هسته ای را تصویب کرد. پنج سال بعد سازمان ملل قطعنامه دیگری از سوی مصر برای پیوستن اسرائیل به پیمان منع گسترش سلاح هسته ای را به تصویب رساند. بر اساس این قطعنامه اسرائیل باید خلع سلاح می شد و بازرسی های بین المللی از تاسیسات هسته ای خود را می پذیرفت. اما این قطعنامه ها غیرالزام آورند و درخواست دولت های عربی برای بررسی زرادخانه اسرائیل با حداقل 80 کلاهک هسته ای معمولا از سوی غرب نادیده گرفته شده است. به نظر می رسد که امسال نیز این وضعیت ادامه داشته باشد.

امضای توافق هسته ای ایران در ماه جولای مطمئنا درگیری های سیاسی در سازمان ملل را در پی خواهد داشت. نتانیاهو نمی تواند در عرصه جهانی به مخالفت خود با این توافق ادامه دهد. تمرکز بر روی برنامه هسته ای ایران به مجمع عمومی سازمان ملل که روز سه شنبه هفتادمین جلسه خود را آغاز می کند فرصتی مناسب برای جستجوی برنامه هسته ای دیگری در خاورمیانه می دهد که این بار برخلاف ایران، واقعا به دنبال سلاح هسته ای است.

توافق ایران برای حامیان خلع سلاح هسته ای یک پیروزی و گامی مثبت بسوی صلح جهانی بود. از سوی دیگر کاوش کلاهک های هسته ای اسرائیل از سوی ایالات متحده به تأخیر افتاده است. این مسئله ای است که برای جلوگیری از تنش های خطرناک، مقابله با خلع سلاح هسته ای و دیگر حکومت های منطقه که به دنبال سلاح های هسته ای و شیمیایی هستند، نیاز به رسیدگی دارد.

همانطور که جواد ظریف وزیر خارجه ایران در ماه جولای طی یادداشتی در گاردین گفته بود، حالا نوبت اسرائیل است که سلاح هسته ای را نفی کند. گرچه صحبت های جواد ظریف را می توان جوابی به موضع همیشه تهاجمی اسرائیل نسبت به ایران تلقی کرد اما هدف اصلی سخنان ظریف مبنی بر امن تر بودن خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای ادعایی کاملا بجاست.

اسرائیل که هیچگاه وجود ذخایر اورانیوم خود را انکار و یا تصدیق نکرده است حداقل باید با اکثریت همراه شده و به پیمان منع گسترش سلاح هسته ای بپیوندد. این حرکت می تواند اولین قدم در جهت کاهش تنش های منطقه باشد و راه را برای تحقق خاورمیانه خالی از بمب اتم هموار کند.

ایالات متحده تاکنون تلاشی جدی در جهت ایجاد منطقه ای عاری از سلاح هسته ای انجام نداده است. در حقیقت مقامات ایالات متحده حتی از سلاح هسته ای اسرائیل حرف هم نمی زنند. سیاست محافظه کارانه آمریکا در قبال سلاح های هسته ای اسرائیل مانع اصلی خلع سلاح هسته ای منطقه است. عدم توجه ایالات متحده به تسلیحات اسرائیل و توجه مضاعف به برنامه هسته ای ایران نشان دهنده وجود یک استاندارد دوگانه است بویژه برای کشوری که رهبرش در سال 2009 در پراگ خواستار جهان بدون سلاح هسته ای شد.

موضع ایالات متحده حتی تاریخ را نادیده می گیرد. صدام حسین دیکتاتور عراق، سلاح هسته ای را برای دفع خطر برنامه هسته ای اسرائیل می خواست. سوریه نیز سلاح های شیمیایی خود را برای دفع و مقابله با توانایی های هسته ای اسرائیل گسترش داد. با وضعیت کنونی سوریه و عراق و آشوب درونی حاکم بر این کشورها دیگر تهدید شیمیایی و هسته ای علیه اسرائیل وجود ندارد. اسرائیل مجهز به سلاح هسته ای باعث تداوم بی ثباتی خاورمیانه است.

نشانی از تغییر سیاست ایالات متحده در برابر توانایی های هسته ای اسرائیل نیست. اما همانطور که تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا در مصاحبه ای گفته است: در آینده سناریوهای مشابهی وجود خواهد داشت و کشورهای دیگر باید با همان مسائلی موافقت کنند که ایران موافقت کرد.

منبع: الجزیره/ مترجم: پریسا فرهادی

کلید واژه ها: خاورمیانه اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :