مخالفان به اردوغان هشدار دادند

خرید رای و سوء استفاده از ارتش ممنوع

۱۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۱۵۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
رسانه‌های مخالف دولت نسبت به لغو انتخابات به بهانه‌های امنیتی هشدار می‌دهند و می‌گویند که رئیس جمهور به سمت خرید رای نمایندگان فعلی در صورت پیوستن به حزب عدالت و توسعه متمایل شده است.
خرید رای و سوء استفاده از ارتش ممنوع

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از سیاستمداران و روزنامه نگاران از اظهاراتی که فرمانده ارشد ارتش ترکیه در مراسم نود و سومین سالگرد "پیروزی نظامی" در ترکیه ایراد کرده است، نگران شده اند و به دولت ترکیه بر سر این اظهارات هشدار داده اند. مراسمی که هر سال در 30 اوت برگزار می شود و با مانور و نمایش های نظامی همراه است. در این اظهارات بر خلاف رویکرد سال های اخیر دولت ترکیه بر ملی گرایی آتاتورکیسم تاکید بسیار شد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، اشاره مطبوعات ترکیه به اظهارات ژنرال خلوصی اکار، رئیس جدید ستاد ارتش ترکیه است که در سخنرانی اخیر خود هنگام نام آوردن از هر کدام از نهادهای دولتی بارها بر نام ترکیه تاکید می کرد. این رفتار دقیقا خلاف رویکرد دولت ترکیه به ریاست حزب عدالت و توسعه است که از سه سال پیش در چارچوب مذاکراتش با کردها، به تدریج نام ترکیه را از جلوی نهادهای دولتی حذف کرد. ژنرال اکار در اظهارات خود همچنین به شکل مبالغه آمیزی به ستایش از آتاتورک پرداخت و او را فرمانده کل قوا و «ابدی» ارتش ترکیه توصیف کرد در حالی که هیچ اشاره ای به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که بر اساس قانون اساسی این کشور فرمانده کل قوا محسوب می شود، نکرد.

به نظر می رسید لحنی که اوکار در سخنرانی اش به کار گرفته بیش از هر چیز رنگ و بوی جنگ دارد و قصد دارد نقش ارتش را در جمهوریت ترکیه پررنگ تر از همیشه جلوه دهد.

در واکنش به این سخنرانی آتشین، مخالفان حزب عدالت و توسعه نسبت به تعمیم جنگ ترکیه با حزب کارگران کردستان به سراسر ترکیه هشدار دادند و اظهار داشتند که چنین کاری می تواند تبعات عمیقی بر نقش حیاتی ارتش ترکیه بگذارد. آنها این مساله را از دو ناحیه مورد ارزیابی قرار می دهند، یکی از بابت که می تواند دست ارتش ترکیه را بدون وجود رقیبی در جنوب شرق ترکیه باز بگذارد و تاثیرات عمیق رسانه ای در این مناطقه به دنبال داشته باشد و در آن صورت ارتش رفتارهایی از خود نشان دهد که به هیچ وجه قابل قبول نباشند، مثل فیلم های ویدئویی که اخیرا در شبکه های اجتماعی منتشر شدند که نشان می دادند ارتش از قوانین سرپیچی کرده و به مناطق مسکونی رفته و با نیروهای پ.ک.ک جنگیده است. در این فیلم ها همچنین پنهان شدن نیروهای پ.ک.ک در خانه های مسکونی و حمله به ارتش از درون آن خانه ها نیز نمایش داده شده است، به گونه ای که این گونه برداشت می شود که کردها از تاکتیک داعش در استفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی بهره می برند و ارتش ترکیه نیز در جنگ با افراد مسلح کارگران کردستان از شیوه های ارتش عراق استفاده می کند. از ناحیه دیگر، با تداوم این جنگ بعید به نظر می رسد که ارتش به این راحتی ها تن به مذاکره مسالمت آمیز با نیروهای کرد بدهد به این بهانه که "نباید به خون های ریخته شده سربازان ارتش که به دست نیروهای حزب پ.ک.ک کشته شده اند، توهین شود." این مساله می تواند مذاکرات با کردها را بسیار پیچیده کند. گفته می شود در دو ماه اخیر دست کم 60 نفر از نیروهای امنیتی و ارتش در جنگ با کردها کشته شده اند.  

از سوی دیگر صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب خلق دموکراتیک، حزب نزدیک به کردها تقاضای اخیر کردها به اعلام منطقه خودمختار در جنوب شرق ترکیه به ضرب اسلحه را رد کرد و نسبت به تاثیر ادامه جنگ بر روند انتخابات هشدار داد. وی در این باره گفت: «اردوغان تلاش می کند چنین چیزی حاصل شود در حالی که نظرسنجی ها نشان می دهند که حزب عدالت و توسعه فرصت بازگشت انفرادی به قدرت را ندارد.»

این در حالی است که رسانه های مخالف دولت نیز نسبت به لغو انتخابات به بهانه های امنیتی هشدار می دهند و می گویند که رئیس جمهور به سمت خرید رای نمایندگان فعلی در صورت پیوستن به حزب عدالت و توسعه متمایل شده و تلاش دارد از تجربه دولت فعلی که کردها و ملی گراها و چپی ها را در کنار حزب عدالت و توسعه قرار داده است، نهایت استفاده را ببرد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حزب عدالت و توسعه تركيه رجب طيب اردوغان


نظر شما :