هیچ مانعی برای نزدیکی روابط ایران و امریکا وجود ندارد

اعراب بزرگترین بازنده توافق هسته‌ای

۰۴ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۰۴۱۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
جهان عرب بزرگترین بازنده توافق نهایی میان ایران و امریکا است، برای این که ایران در گذشته از متحدان قدیمی امریکا بوده و هیچ مانعی وجود ندارد که بخواهد دوباره این اتحاد را احیا کند.
اعراب بزرگترین بازنده توافق هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: وقتی ایران به تنهایی در برابر 5 کشور بزرگ جهان نشست تا با آنها بر سر برنامه هسته ای اش مذاکره کند، اولین پیروزی را برای خود رقم زد، قدرت های بزرگ اعتراف کردند که ایران قدرت بزرگی است و این موضوع را به رسمیت شناختند.  علی رغم فشارهای اسرائیل و لابی صهیونیست ها در امریکا و کشورهای اروپایی توافق نهایی میان ایران با 1+5 امضا شد که دستاوردهای بسیاری را در اختیار ایران قرار می دهد که از جمله آنها لغو تحریم ها و پایان دادن به مسدود ماندن پول های ایران در بانک های غربی است که واقعا مبالغ هنگفتی را شامل می شود.

ایران در معرکه رویارویی با غرب در بهترین موقعیت خود پیروزمندانه خارج شد. عجیب این که در این پیروزی بزرگ ایران غرب هیچ اعتنایی به دولت عبری صهیونیستی نکرد مگر این که شاید اسرار مخفی ای باشد که اسرائیل اعلام نکرده و ممکن است در روزهای آینده فاش شوند.

با امضای توافق نهایی همه تحریم های تحمیل شده علیه ملت ایران که از سال ها پیش از زمان رفتن شاه از ایران و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) آغاز شده بود، رفع خواهند شد. ایران به زودی از همه منابع تکنولوژی پیشرفته نزد غرب بهره خواهد برد با وجود این خود نیز توانسته است در این زمینه دستاوردهای بزرگی را رقم بزند.

تحریم ها سبب شدند تا ملت ایران به قدرت و صنعت و تولید خود اعتماد کنند و متکی به توانایی های خود شوند برای همین توافق نهایی امتیازهای بسیاری را به ایران خواهد داد که از جمله آنها می توان به تعامل با نهادهای بزرگ موجود در کشورهای جهان به ویژه در زمینه صنایع پیشرفته از جمله استفاده از انرژی هسته ای در زمینه تولید اشاره کرد.

البته نمی توان تصور نکرد که اسرائیل از همه آن چه در مذاکرات میان ایران و غرب می گذشت خبر نداشته است، چه بسا در آینده شاهد اتفاقات ناگهانی میان دولت عبری صهیونیستی در رابطه با ایران که در زمان شاه روابط ویژه و طولانی با آن داشته است، باشیم. اگر چه قطع به یقین این اتفاق از جنس رابطه میان ایران با رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

در این میان جهان عرب بزرگترین بازنده توافق نهایی میان ایران و امریکا است، برای این که ایران در گذشته از متحدان قدیمی امریکا بوده و هیچ مانعی وجود ندارد که بخواهد دوباره این اتحاد را احیا کند. به راستی هم واقعا چه کسی می تواند جلوی نزدیکی روابط ایران و امریکا را بگیرد.

نفت ایران و عراق می تواند تمام نیازهای غرب از تولید نفت را تامین کند در عین حال که انرژی های جایگزین نیز می روند که به زودی به جایگاهی ویژه در اقتصاد پرتنش جهانی دست یابند.

جهان عرب باید در تمامی محاسبات خود در سایه توافق بین المللی جدید جهانی با ایران تجدید نظر کند به ویژه که در برابر آن سه محوری حضور دارند که برای نفوذ و تصاحب دنیای عرب خیز برداشته اند که عبارتند از اسرائیل و ترکیه و ایران که هر کدام به دنبال دستیابی به قسمت بزرگ تری از این کیک هستند. با وجود این چشم انداز جهان عرب همچنان می خواهد دست بسته بنشیند و نظاره گر باشد که فرصت ها یک به یک از دست بروند؟

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: توافق هسته ای توافق وین


نظر شما :