متن کامل بیانیه آمریکا در شورای حکام

۲۲ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۹۴۸۶۷۸ سرخط اخبار

متن کامل بیاینه ی نماینده ی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ی اجرای پادمان ان پی تی در ایران ، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پایگاه اینترنتی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در وین اتریش متن کامل بیانیه ی نماینده ی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرده است.

در بیانیه ی آمریکا که لورا کندی سفیر آمریکا آن را قرائت کرد و به اجرای توافقنامه ی پادمان ان پی تی و مفاد مربوط به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ایران مربوط می شود، آمده است:
آمریکا قدردانی خود را از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، معاون مدیر کل و کارکنان آژانس به علت گزارش بیست و نهم ماه مه درباره ی اجرای توافقنامه ی پادمان ان پی تی و مفاد مربوط به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران ، ابراز می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ماموریت راستی آزمایی خود را در ایران با حرفه ای گری، تعهد و بی طرفی ادامه می دهد.

آمریکا از تلاش های جاری آژانس برای راستی آزمایی در خصوص ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه ی هسته ای ایران، قدردانی می کند. این تلاش ها درحالی صورت می گیرد که گروه پنج بعلاوه ی یک با هماهنگی اتحادیه ی اروپا، به دنبال رسیدن به برنامه ی جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه ی هسته ای ایران است.

کار آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله تلاش برای رفع نگرانی های جامعه ی بین المللی درباره ی ابعاد نظامی احتمالی (پی ام دی) مربوط به برنامه ی هسته ای ایران، بخشی مهم و حیاتی از تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه ی هسته ای ایران است.

در ادامه ی بیانیه ی نماینده ی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است:
ما به این نکته توجه داریم که آژانس و ایران براساس چارچوب همکاری بین ایران و آژانس، از زمان اجلاس شورای حکام در ماه مارس تا کنون، دو بار در سطح کارشناسان تشکیل جلسه دادند
و براساس گزارش ها، ایران اطلاعات محدودی را در مورد یکی از اقدامات عملی برجسته ارائه کرده است. با این وجود، این دو تحول برای حل کردن دو موضوع مربوط به اقدامات عملی برجسته براساس چارچوب که هر دوی آنها به ابعاد نظامی احتمالی مربوط می شود، ناکافی است.

ما از ایران می خواهیم که فورا و بدون تاخیر، این دو اقدام عملی برجسته را اجرا کند و اقدامات عملی جدیدی را هم پیشنهاد بدهد. امیدواریم که جلسات آتی بین آژانس و ایران منجر به نتایج ملموس و اساسی بشود.

ما به صراحت بیان کردیم که تلاش های آژانس برای رفع کردن نگرانی های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی هرگز نباید یک فرآیند بی پایان باشد. در واقع ، مدیرکل آژانس بر آمادگی آژانس برای حل کردن همه موضوعات برجسته در یک دوره ی زمانی معقول، تاکیدی دوباره کرده است.

راه نتیجه گیری سریع در این روند این است که ایران به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند. فقط در این صورت است که آژانس قادر خواهد بود ارزیابی سیستمی خود را از ابعاد نظامی احتمالی داشته باشد که ضروری و مناسب است.

ضمیمه ی مربوط به گزارش مدیر کل به شورای حکام در ماه نوامبر دوهزار و یازده ، به صورت دقیق و جزء به جزء به نگرانی های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی اشاره می کند و در آن به روشنی بیان می شود که این نگرانی ها را نمی توان به شیوه ی تدریجی که طی آن موضوعات یک به یک رفع شوند، حل کرد.

در ادامه ی بیانیه ی نماینده ی آمریکا آمده است:

ما بر این ضرورت تاکید می کنیم که ایران تضمین های جدی به جامعه بین المللی بدهد مبنی بر اینکه برنامه ی هسته ای اش کاملا صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند. در این خصوص، همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل نگرانی های جدی و جاری درباره ی ابعاد نظامی احتمالی ، ضروری است.

فراتر از موضوع ابعاد نظامی احتمالی، بسیار مهم است که ایران مفاد مربوط به قانون اصلاح شده 3.1 را که همچنان اجرایی است، بدون تاخیر اجرا کند. علاوه بر این، مدیر کل بار دیگر به اهمیت اجرای پروتکل الحاقی به وسیله ی ایران تاکید کرد تا از این طریق آژانس بتواند در موضعی قرار داشته باشد که درباره ی فقدان مواد هسته ای و فعالیت های اعلام نشده در ایران ، اطمینان بخشی معتبر بکند.
آمریکا به همراه شرکای خود در گروه پنج بعلاوه ی یک، با هماهنگی اتحادیه ی اروپا، همچنان به گفتگو با ایران ادامه می دهد تا مذاکرات بر سر برنامه ی جامع اقدام مشترک، تا سی ام ژوئن تکمیل شود. امیدواریم که ایران از این لحظه استفاده کند چون این لحظه بهترین فرصت برای حل کردن صلح آمیز نگرانی های جامعه ی بین المللی درباره ی برنامه ی هسته ای ایران است.

در بخش پایانی بیانیه ی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است:

ما از ادامه ی پایبندی ایران به تعهدات این کشور براساس برنامه ی اقدام مشترک استقبال می کنیم.
آژانس نقشی مهم در راستی آزمایی و تائید این تعهدات ایفا کرده است که ناشی از کمک های فوق العاده ی برخی کشورهای عضو آژانس بود. این امر نشان دهنده ی ادامه ی اولویت بالایی است که این کشورها به حل این موضوع اختصاص می دهند.

با توجه به این تعهدات، آمریکا با توجه به گزارش مدیر کل، درخواست می کند که این گزارش و گزارش های مربوط به فعالیتهای آژانس براساس برنامه ی اقدام مشترک که هنوز علنی نشدند ، علنی شوند.

کلید واژه ها: ابعاد نظامی ابعاد نظامی احتمالی ایران شورای حکام آژانس


نظر شما :