خرازی: توافق مانع از وقوع جنگ در خاورمیانه خواهد شد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۳:۰۲ کد : ۱۹۴۷۴۴۴ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

صادق خرازی سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد و همچنین در فرانسه بوده است. وی پیش از این، معاون وزیر امور خارجه ایران در دوره اصلاحات بود. به اعتقاد این سیاستمدارِ اصلاح طلب ایرانی، مادامی که واشنگتن "به حقیقت ایران احترام بگذارد"، توافق هسته ای نخستین گام برای بهبود روابط ایران و ایالات متحده آمریکا خواهد بود. در ادامه متن گفت و گوی روزنامه ال موندو اسپانیا با سید صادق خرازی را می خوانید:

آیا ایران به توافق هسته ای دست پیدا کرده است؟

بله، چرا که حق ایران در ادامه فعالیت های هسته ایش مورد احترام قرار گرفته است. به اعتقاد من هر دو طرف مذاکره به خواسته خود رسیده اند، در مورد یک "مذاکره" صحبت می کنیم. چیزی می دهیم و در ازای آن چیزی دریافت می کنیم.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هشدار داده است که در صورت عمل نکردن غرب به تعهداتش، ایران نیز به تعهدات خود عمل نخواهد کرد. آیا به اعتقاد شما گروه 1+5 به توافقات پایبند خواهد بود؟

به اعتقاد ما بله پایبند خواهد بود، زیرا گزینۀ دیگری ندارد. آنها خودشان بیشتر از هر کسی به توافق با ایران مشتاق بودند و آنها درخواست مذاکره داشتند، نه ما.

پس از سال ها بی اعتمادی متقابل، آیا به حرف های ایالات متحده آمریکا اعتماد می کنید؟

تجربه شخصی به من ثابت کرده است که ایالات متحده آمریکا و همچنین اروپا هیچگاه به ایران وفادار نبوده اند. در تمام این سال ها، [ایالات متحده] علیه ایران تبلیغات دروغین کرده واین ذهنیت را ایجاد کرده است که ایران قصد ساختن بمب اتم را دارد. حال این حرف دیگر برایشان سودی ندارد و به خاطر مسائل امنیتی نیاز دارند با ما به توافق برسند. اکنون می بایست به آن ها اعتماد کنیم.

اوباما در مصاحبه اخیر خود گفته است که ایران همچنان به حمایت از سازمان های تروریستی ادامه خواهد داد. چگونه ایران می تواند به تضمین امنیت منطقه کمک کند؟

بدون ایران امنیت خاورمیانه تضمین نخواهد بود. [ایران] قدرتمند ترین کشور منطقه است و کشوری است که بیش از همه علیه تروریسم مبارزه می کند. این در حالیست که پول اعراب در جیب تروریست ها می رود تا بعدها به اروپا حمله کنند. تا کی آمریکا و اروپا می خواهند در این تصور باشند که اعراب متحدان آنها هستند درحالی که آنها از پشت به این دو خنجر می زنند؟ این عرب ها هستند که امنیت منطقه را بر هم زده اند.

اما ایران از رئیس جمهور سوریه، از حماس و از حزب الله حمایت می کند، همه عرب...

حماس و بشار اسد نماد مقاومت در برابر غرب هستند. ما در خاورمیانه به تمام دولت هایی که کاملا دموکراتیک انتخاب شده اند، کمک می کنیم.

پس چرا در یمن از اقدامات شورشی حوثی ها علیه رئیس جمهورشان حمایت می کنید؟

مسئله این است که شما حقیقت سوریه و یمن را درک نمی کنید. برای چه آنان را شورشی خطاب می کنید؟ آن ها شورشی نیستند، انقلابی هستند. و به شما اطمینان می دهم که پیروز خواهند شد. ایران به 3 دلیل از بشار اسد حمایت می کند: دولتی است که به شکل کاملا دموکراتیک بر سر قدرت آمده، نماد مقاومت در برابر غرب است و به همین خاطر غرب آن را نمی پذیرد و مورد آخر اینکه مردم این دولت را دوست دارند.

ایران در عراق شانه به شانه آمریکا علیه داعش مبارزه می کند. چرا تهران عضو نیروهای ائتلاف بین المللی تشکیل شده برای از بین بردن داعش نمی شود؟

هیچگاه تحت سلطۀ هیچ کشوری نخواهیم بود؛ حتی آمریکا. از دولت بغداد حمایت می کنیم و در این مبارزه با آمریکا متحد هستیم، اما نه تحت کنترل آن.

آیا توافق هسته ای هژمونی و تسلط ایران بر منطقه را افزایش می دهد؟

ایران به دنبال تسلط بر منطقه نیست. توافق هسته ای به نقش ما در خاورمیانه هیچ ارتباطی ندارد.

اما عربستان سعودی و اسرائیل به آنچه ممکن است از این پس اتفاق بیفتد اعتماد ندارند...

تمام دُوَل عرب منطقه و اسرائیل تحت حفاظت آمریکا هستند. آنها می ترسند که درصورت بهبود روابط میان ایران و آمریکا، حمایت آمریکا را از دست بدهند و تنها بمانند؛ مانند عروسک خیمه شب بازی، که در واقع همین هم هستند.

اسرائیل خواسته است تا ایران طی توافق هسته ای، آن را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد، آیا به درخواست ایشان عمل خواهید کرد؟

اگر اسرائیل به تعهدات خود عمل کند و به قطعنامه های سازمان ملل متحد درخصوص مناقشه در فلسطین احترام بگذارد، آنگاه در این خصوص تصمیم می گیریم. ما مخالف یهودی ها نیستیم. ما مخالف هژمونی صهیونیسم هستیم.

آیا بهبود روابط ایران و آمریکا را سودمند می بینید؟

بنده همواره از روابط میان ایران و آمریکا حمایت کرده ام، اما مشروط بر اینکه آمریکا  به حقیقت ما احترام بگذارد. و تاکنون همیشه بخاطر این مسئله مورد انتقاد قرار گرفته ام.

آیا به نظر شما در آینده احتمال باز شدن سفارت آمریکا در تهران وجود خواهد داشت؟

به رفتار ایالات متحده بستگی دارد.

آیا حسن روحانی خواستار بهبود روابط ایران با آمریکا است؟

این مسئله فقط به دولت ایشان بستگی ندارد.

موضع رهبر معظم ایران درخصوص این مسئله چیست؟

آیت الله خامنه ای مخالف بهبود روابط نیست، اما به اعتقاد ایشان این مهم تنها در صورتی امکان پذیر است که  آمریکا سیاست تاریخی خود را که همواره بدنبال تسلط بر منطقه و تبدیل شدن به قدرت بزرگ خاورمیانه بوده است، رها کند.

آیا توافق هسته ای مانع از وقوع جنگ در خاورمیانه خواهد شد؟

بدون شک. غیر ممکن است که هرج و مرج حاکم بر منطقه بدون ایران حل شود. این توافق مانع وقوع جنگ خواهد شد.

کلید واژه ها: خاورمیانه


نظر شما :