چرا مسلمانان فرانسه آزادی کافی ندارند؟

ترورهای پاریس؛ از اسلام‌ستیزی تا اسلام‌هراسی

۲۷ دی ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۴۳۰۷۹ اروپا نگاه ایرانی
دکتر سید سلمان صفوی، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن و مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات صلح در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی حملات تروریستی اخیر به یک نشریه فرانسوی را متاثر از دو پروژه بی‌ثباتی در خاورمیانه و اسلام‌هراسی در اروپا می‌داند.
ترورهای پاریس؛ از اسلام‌ستیزی تا اسلام‌هراسی

دیپلماسی ایرانی: رویکرد غرب به مساله اسلام، با توجه به حوادث اخیر فرانسه و موج اسلام هراسی به وجود آمده نشات گرفته از زمینه امپریالیستی غربی و صهیونیستی است. این امر نیز به دو علت است: نخست آنکه در منابع معتبر اسلامی، هیچ سخن، ادعا و گزاره ای مبنی بر اینکه اسلام دین خشونت و ترویج دهنده آن باشد، نیست. ادعای طرفداران اسلام هراسی مبنی بر خشونت پذیر بودن دین اسلام، بر آمده از ادعاهای غیرعلمی و امپریالیستی است که به منظور تضعیف مسلمانان و تهاجم به فرهنگ و تمدن اسلامی صورت می گیرد.

دوم آنکه واقعیت زندگی در غرب نشان می دهد نقش مسلمانان به طور عموم و چه آنان که در فرانسه، آلمان یا بریتانیا زندگی می کنند، مفید و سازنده بوده است. ترک ها بعد از جنگ جهانی دوم نقش مهمی در ساختن آلمان داشتند. در عین حال مسلمانان شمال آفریقا در دوره استعمار، به فرانسه مهاجرت کرده و با همه اذیت و آزارها، وفادار به جامعه و قانون فرانسه وفادار ماندند.

از سویی سیاست های ضد اسلامی و نقض حقوق مدنی مسلمانان، موجبات ناراحتی بخشی از جوانان مسلمان را فراهم کرده است. در حالی فرانسه بر آزادی بیان تاکید می کند که خود طی قرن های 19 و 20، مسبب قتل عام میلیون ها مسلمان در شمال آفریقا بود. حتی تا پایان جنگ جهانی دوم، فرانسه به نقش استعماری خود در شمال آفریقا ادامه داد.

این پرسش مطرح می شود که با وجود داعیه آزادی در فرانسه، آیا مسلمانان از آزادی برخوردار نیستند؟ زنان در فرانسه نمی توانند با حجاب وارد دانشگاه یا ادارات دولتی شوند. نماز خواندن در خیابان های فرانسه جرم محسوب می شود. در کل مسلمانان فرانسه تحت فشارهای شدیدی قرار دارند. اما در مقابل مخالفان مسلمانان در فرانسه آزاد هستند. تنها در فرانسه صدای صهیونیست ها شنیده می شود. نقش استعماری فرانسه در شمال آفریقا و جهان اسلام همچنان ادامه دارد. این مساله موجب ناراحتی و ایجاد نفرت در جامعه مسلمانان شده است. در حال حاضر فرانسه با حمایت از گروه های تندرو در خاورمیانه و هدایت آنها به انجام اعمال خشونت آمیز دو پروژه بی ثباتی در خاورمیانه و ترویج و تقویت اسلام هراسی در غرب را پیگیری می کند. اقدامات گروه های تندرو در خاورمیانه با حمایت های برخی دول استعماری غربی و دست نشانده های آنان در خاورمیانه صورت می گیرد. آنها سلاح، پول، آموزش و تجهیزات نظامی در اختیار تندروها قرار می دهند. اقدامات این گروه ها در خاورمیانه سبب بی ثباتی در منطقه و اسلام هراسی در غرب می شود، اما چنین اقداماتی پیامدهایی را نیز برای خود اروپا به همراه دارد. پیش از این پیش بینی بروز چنین اتفاقاتی در غرب می شد که جوانان افراطی دست به تحرکاتی بزنند که موجب نا امنی در اروپا شود. این افراد، کسانی هستند که فهم درستی از اسلام نداشته اما اغلب فرماندهی سازمان های تندرو با هدایت نهادهای اطلاعاتی غرب را بر عهده دارند و در چارچوب اهداف و برنامه های استعماری عمل می کنند تا در نهایت زمینه نفوذ و تقویت بیشتر غرب در جهان اسلام را فراهم آورند.

تبعیض دینی در جامعه فرانسه با اقلیت 6 میلیون نفری نشات گرفته از چیست؟ در حالی که در دیگر کشورهای اروپایی که از جمعیت مسلمان کمتری نسبت به فرانسه برخوردار هستند، با چنین مساله ای مواجه نیستیم. در انگلستان فضای تندی علیه مسلمانان وجود ندارد. در این کشور مسلمانان آزاد هستند و زنان می توانند با حجاب به تحصیلات دانشگاهی و همچنین کارهای دولتی بپردازند. اما در فرانسه چنین وضعیتی وجود ندارد. علت اصلی این مساله حضور قوی جریانات صهیونیستی در فرانسه است. در عین حال جریان های لائیسیته در فرانسه به نسبت بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی حضور دارند. همچنین حضور استعمار فرهنگی و اقتصادی فرانسه در خاورمیانه عربی و خاور دور بیشتر از برخی کشورها است. اکنون فرانسه نفوذ بالایی در لبنان دارد.

با این حال هرگونه حملات تروریستی به نام مذهب در اروپا محکوم بوده و جمهوری اسلامی ایران نیز مخالف تروریسم به نام دین، مذهب و نژاد است. اسلام حامی صلح و عدالت بوده و مخالف ترور است. بمب گذاری در مترو، کشتن افراد در محل کار و دیگر موارد مطابق با فرهنگ، فقه و تمدن اسلامی نبوده و اینگونه اقدامات ولو از طرف مسلمانان باشد، قابل دفاع نیست. اما دلیل هم نمی شود که اقدامات خصمانه غرب در برخی کشورها را فراموش کنیم. در حالی شاهد برگزاری راهپیمایی در فرانسه با حضور سران غرب در دفاع از آزادی هستیم که آنها هیچ گونه اقدام و گامی در راستای حمایت از فسلطینان و محکوم کردن کشتارها در فلسطین، پاکستان، عراق، سوریه و حتی برده داری زنان ایزدی بر نمی دارند. این نوع رفتار غرب نیز محکوم است.

انتشار اولیه: چهارشنبه 24 دی 1393 / بازانتشار: شنبه 27 دی 1393

کلید واژه ها: فرانسه اسلام هراسی سلمان صفوی


نظر شما :