پاسخ مسلمانان سوئد

وقتی توهین به قرآن به رفتاری پرهزینه برای غرب تبدیل می شود

۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۶۱۹ اخبار اصلی اروپا
در پاسخ به اهانت به قرآن در سوئد، هزاران نفر در شهر مالمو این کشور مصحف قرآن مجید را بر روی دستان خود برافراشته داشتند. قبل تر از آن هم شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه گذشته نشستی را برای بررسی موضوع هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، برگزار کرد. به گزارش الجزیره، در این نشست، کشور‌های مسلمان از جمله ایران و پاکستان تاکید کردند که هتک حرمت به قرآن کریم به منزله تحریک خشونت است و باید عاملان آن مجازات شوند. هم چنین کشور‌ها از سوئد خواستار پاسخگویی در خصوص اقدام اخیر خود شدند.
وقتی توهین به قرآن به رفتاری پرهزینه برای غرب تبدیل می شود

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در پاسخ به اهانت به قرآن در سوئد، هزاران نفر در شهر مالمو این کشور مصحف قرآن مجید را بر روی دستان خود برافراشته داشتند. قبل تر از آن هم شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه گذشته نشستی را برای بررسی موضوع هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، برگزار کرد. به گزارش الجزیره، در این نشست، کشور‌های مسلمان از جمله ایران و پاکستان تاکید کردند که هتک حرمت به قرآن کریم به منزله تحریک خشونت است و باید عاملان آن مجازات شوند. هم چنین کشور‌ها از سوئد خواستار پاسخگویی در خصوص اقدام اخیر خود شدند.

در ادامه این نشست پیش نویس قطعنامه‌ای از سوی پاکستان ارائه شد؛ پیش نویس قطعنامه پاکستان با عنوان «مقابله با نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می شود»، تمامی مظاهر نفرت مذهبی از جمله «اقدامات علنی و از پیش برنامه‌ریزی شده هتک حرمت به قرآن کریم» را محکوم می‌کند و بر نیاز به پاسخگویی مسئولین تاکید می‌کند. این قطعنامه از دولت‌ها می‌خواهد تا قوانینی را برای رسیدگی، پیشگیری و پیگرد قانونی اعمال و حمایت از نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود، اتخاذ کنند. این قطعنامه نهایتا با ۲۸ رای مثبت به تصویب رسید و ۱۲ کشور از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به آن رای منفی دادند.

به باور ناظران و تحلیلگران علاوه بر واکنش ها و موضع گیری های تند و نیز سلسله محکومیت ها توسط کشورهای اسلامی این قیبل اقدمات در شورای حقوق بشر و شهر مالمو سوئد عملا فضا را به سمتی می برد که توهین به مقدسات اسلام به یک رفتار پرهزینه برای استکهلم یا هر کشور دیگری خواهد بود که سعی دارد به نام آزادی بیان و وعقیده اجازه توهین به مقدسات و یا قران را بدهد.

لذا از این به بعد کشورهای چون سوئد، فرانسه، هلند و ... که همواره در آنها توهین به پیامبر و قرآن سوزی شکل گرفته است نهایت احتیاط را به خرج می دهند که به تبعات بعدی آن دچار نشوند. چون مشخصا در خصوص سوئد علاوه بر اختلافات سیاسی و دیپلماتیک چندین کشور اسلامی هم عملا قطع روابط تجاری و اقتصادی با این کشور (سوئد) را خواستار شدند. این علاوه بر حمله به سفارت سوئد و اخراج دیپلمات های آن کشور بوده است که نشان می دهد توهین به مقدسات و هتاکی به قران تا چه حد هزینه زا خواهد بود. 

البته با در نظر گرفتن آمارها و افزایش جمعیت مسلمانان در اروپا به خصوص در سوئد و فرانسه برخی کارشناسان تاکید دارند که افزایش اقدامات اسلام ستیزی با حمایت دولت‌های اروپایی و اهانت به مقدسات دین اسلام، با هدف مقابله با رشد شتابان جمعیت مسلمانان صورت گرفته است. از این رو اقدامات اسلام ستیزانه و اهانت به قرآن کریم، علاوه بر مسائل سیاسی، جنبه ایدئولوژیک دارد. به همین واسطه باید دولت ها و کشورهای اسلامی از هر طریق ممکن سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، رسانه ای و ...، پروژه اسلام ستزی را به یک رفتار به شدت پرهزینه بدل کنند.  

هر چند تجربه نشان داده که توهین به مقدسات اسلام و یا هتاکی به قرآن نه تنها منجر به کاهش گرایش به اسلام نمی‌شود، بلکه مردم  را بیش از قبل به اسلام متمایل می‌سازد. مجله فرانسوی فیگارو بعد از اقدامات هتاکانه فرانسه نسبت به اسلام، در گزارشی با عنوان «افزایش خرید قرآن در فرانسه»، در دهه اخیر اعلام کرده بود «فروش قرآن ترجمه شده به زبان فرانسوی به شکل قابل توجه در سایت آمازون بالا رفته است.»

کلید واژه ها: سوئد فرانسه هلند اسلام هراسی قران


( ۹ )

نظر شما :

فرهاد ۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۲
خیلی جالب است ما عادت کرده ایم یکسری از واقعیات را نادیده بگیریم. توهین به مقدسات کاری قبیح و محکوم است. اما آیا واقعا به این موضوع فکر شده است که چه کسی از این قضیه سود برده است!؟ این سوال مهمی است. شاید اگر به این فکر کنیم که ترکیه به خاطر گروکشی از سوئد جهت عضویت در ناتو، موضوع فعالیت کردها را بهانه کرده بود و دنبال کارت فشار دیگری برای رسیدن به اهدافش بود، کمی شرایط مشخص‌تر شود. مسلما سوئد کشور ذینفع در این قضیه نبود و افشاگریهایی هم در مورد ارتباط فرد هتاک با میت ترکیه انجام شده است. موضوعاتی مانند این اتفاق معمولا پشت پرده هایی دارند و اگر قرار باشد تحلیلگران ما هم در مورد این حوادث انشا چاپ کنند، دانش و درک عمیقتری به خوانندگان اضافه نخواهد شد.