لحظه ای خطرناک برای اروپا

همه چیز به سود احزاب افراطی است

۲۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۲۸۸۲ اخبار اصلی اروپا
بعضی از مردم وقتی درباره تروریسم فکر می کنند، درباره مسلمانان فکر می کنند. سمیر الاتراسی 27 ساله می گوید: «اسلام هراسی بیشتر و بیشتر می شود. وقتی بعضی از مردم این گونه تروریست ها را می بینند، رفتاری دوگانه با مسلمانان خواهد داشت و گروه های افراطی بیشترین سود را از حادثه دیدند.»
همه چیز به سود احزاب افراطی است

دیپلماسی ایرانی: حمله پیچیده و به سبک نظامی روز چهارشنبه به روزنامه مشهور فرانسوی که اسلام را مورد هجو قرار داده بود، موجب بهت قاره اروپا و افزایش احساسات ضد مهاجرت در بعضی از نقاط و سوء استفاده احزاب ملی گرای راست افراطی مانند جبهه ملی فرانسه می شود. پیتر نیومن مدیر مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی کالج کینگ لندن می گوید: «این لحظه ای خطرناک برای جوامع اروپایی است. با افزایش افراط گرایی میان حامیان سازمان های جهادی و احساسات فزاینده طبقه سفید کارگر در زمینه محرومیت و نادیده گرفته شدن از سوی نخبگان، همه چیز به سمت بدی می رود.»

اولیور روی، کارشناس فرانسوی اسلام و افراط گرایی حمله پاریس را مرگبارترین حمله تروریستی در خاک فرانسه از زمان جنگ الجزایر در اوایل دهه 1960 دانست. وی معتقد است «با توجه به هدف و تعداد قربانیان این حمله نقطه عطفی کمی و کیفی است. این حمله تاثیری حداکثری داشت. آنها می خواستند به مردم شوک وارد کنند و در این زمینه موفق شدند.»

تمایلات ضد مهاجرتی در سال های اخیر در اروپا افزایش یافته است. امری که به خاطر اقتصاد بیمار و بیکاری بالا و همچنین افزایش مهاجرت و مرزهای قابل نفوذ، تشدید شده است. این خشم روبه رشد موجب افزایش بخت و اقبال احزابی همانند حزب استقلال بریتانیا در انگلستان، جبهه ملی در فرانسه و گروه های ضد اسلامی در اروپا که کمتر شناخته شده اند همانند گروهی که روز دوشنبه در درسدن آلمان تجمعی 18 هزار نفری برگزار کرد، می شود. در سوئد جایی که اخیراً سه حمله به مساجد صورت گرفته، حزب دموکرات سوئد که ضد مهاجرت، ضد اسلام گرایی است، حدود 15 درصد از آرا را در نظرسنجی های عمومی در اختیار دارد.

در پاریسی که توسط حمله جریحه دار شده بود، ترس گسترده دیگری هم به وجود آمد. دیدیر کانتات 34 ساله که در بیرون یکی از موانع پلیس در صحنه جنایت ایستاده است می گوید: «ما کمتر و کمتر حس امنیت می کنیم. اگر این حادثه امروز اتفاق افتاد، می تواند دوباره هم اتفاق بیفتد و ممکن است حتی بدتر هم باشد.» آقای کانتات که برای دیگران صحبت می کرد می گفت این حملات می تواند موجب تشدید احساسات ضد مهاجرتی شود. وی گفت: «به ما گفته شده اسلام برای خدا و برای صلح است. اما وقتی شما اسلام جهادی ها را می بینید، صلح نمی بینید، نفرت می بینید. بنابراین مردم نمی توانند بگویند اسلام واقعی چیست.»

روز چهارشنبه افراط گرایان اسلامی بازگشتند. اندرو هوسی، استاد مطالعات پسا استعماری که ساکن پاریس است و نویسنده کتاب «انتفاضه فرانسوی» که در آن می گوید توصیف روابط درهم بین فرانسه و مسلمانان هنوز هم توسط استعمار و جنگ الجزایر تعیین می شود معتقد است: «الحاد سکولار در این چارچوب به معنای جنگ است. از لحاظ سیاسی چپ فرانسه منکر هرگونه تضاد میان فرانسه و جهان عرب است، اما فرانسه باید به معنای عام آن در نظر گرفته شود.»

این حمله باعث ترس برخی از مسلمان ها شده است. آرناد ان گوما 26 ساله که در بیرون محل کارش در حال کشیدن سیگار بود، گفت: «بعضی از مردم وقتی درباره تروریسم فکر می کنند، درباره مسلمانان فکر می کنند. سمیر الاتراسی 27 ساله می گوید: «اسلام هراسی بیشتر و بیشتر می شود. وقتی بعضی از مردم این گونه تروریست ها را می بینند، رفتاری دوگانه با مسلمانان خواهند داشت و گروه های افراطی بیشترین سود را از این حادثه دیدند.»

توماس دی مازیر، وزیر کشور آلمان روز چهارشنبه خبرنگاران گفت: «اوضاع جدی است، این دلیلی برای نگرانی است، نه برای وحشت بلکه برای اقدامات احتیاطی.» با هر اقدام تروریستی، مقبولیت سیاست های ضد مهاجرتی در میان جریان اصلی جامعه بیشتر می شود. به طور مثال در بریتانیا که جمعیت مسلمان زیادی دارد، حزب استقلال بریتانیا خواستار خروج از اتحادیه اروپا و کنترل بر فرآیند مهاجرت است و بر روی آن چه برای ارزش ها و هویت بریتانیایی خطرناک است هشدار می دهد. همچنین احزاب جریان اصلی هم قول داده اند تا کنترل بیشتری بر فرآیند مهاجرت داشته باشند.

آقای نیومن معتقد است «بخش های بزرگی از مردم اروپا به طور پنهانی ضد مسلمانان هستند و افزایش بسیج این نیروها هم اکنون به مرکز جامعه رسیده است. اگر ما شاهد حوادث بیشتری باشیم، که من همین گونه فکر می کنم، در سال های آینده شاهد قطبی شدن بیشتر جوامع اروپایی خواهیم بود. کسانی که بیشترین رنج را از این واکنش ها می برند، جمعیت مسلمان اروپا هستند که در حال تلاش برای زندگی خودشان در اروپا هستند.»

این تنش ها در هیچ کجای اروپا به اندازه فرانسه سکولار با داشتن شش میلیون مسلمان و سابقه دردناک استعمارگری در الجزایر، سوریه و شمال آفریقا و سیاست خارجی خونین نظامی، نیست. این تاریخ با دوره ای از ضعف های دولتی و اقتصادی همراه شده است و به نظر می رسد فرانسه نیاز به اصلاحات ساختاری، اجتماعی و اقتصادی جدی ای دارد.  

منبع: نیویورک تایمز/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: مسلمان تروریسم اسلام هراسی اروپا حمله تروریستی پاریس فرانسه


نظر شما :