تشدید بیماری ملک عبدالله و بحران جانشینی در عربستان

۱۴ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۲ کد : ۱۹۴۲۶۷۱ سرخط اخبار

تشدید بیماری ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و یا مرگ وی پیامدهای بسیاری را در مجامع بین المللی، بازارهای نفت، انرژی و کشورهای عربی و مسلمان به همراه خواهد داشت و در صورت تشدید بحران جانشینی در عربستان، آمریکا باید در این موضوع دخالت کرده و اقداماتی را صورت دهد.

به گزارش اشراف، اندیشکده واشنگتن در تحلیلی به قلم «سایمن اندرسون»، مدیر برنامه سیاست انرژی و خلیج فارس در این مؤسسه به بررسی موضوع جانشینی در عربستان سعودی پرداخته است. نویسنده این مقاله عنوان می کند با وخیم تر شدن شرایط جسمانی «ملک عبدالله»، پادشاه نود و یک ساله عربستان سعودی بحث بر سر جانشینی وی بالا گرفته و رقابت شدیدی میان شاهزادگان کاخ سعودی ایجاد شده است. در ادامه آمده است تشدید بیماری پادشاه عربستان و یا مرگ وی پیامدهای بسیاری را در مجامع بین المللی، بازار نفت و کشورهای عربی و مسلمان به همراه خواهد داشت و در صورت تشدید بحران جانشینی در عربستان، آمریکا باید در این موضوع دخالت کرده و اقداماتی را صورت دهد.

■ وضعیت جسمانی وخیم پادشاه عربستان سعودی در طی چند هفته اخیر■

مرگ یا ناتوانی «ملک عبدالله»، پادشاه عربستان سعودی موجب تشدید تنش ها در درون خانواده سلطنتی و بالا گرفتن بحث ها بر سر جانشینی وی خواهد شد. مقامات عربستان سعودی اخیراً اعلام کردند «ملک عبدالله» به منظور انجام برخی معاینات پزشکی به بیمارستان «ریاض» منتقل شده است. اما از آنجایی که «ملک عبدالله» در کاخ پادشاهی خود امکانات پزشکی بسیار خوبی در اختیار دارد، انتقال ناگهانی وی به بیمارستان نشان می دهد وضعیت جسمی پادشاه نود و یک ساله عربستان سعودی بسیار جدی و نگران کننده است. از طرفی «ملک عبدالله» دچار اضافه وزن است و گزارش های پیشین حاکی از آن اند که وی از درد کمر نیز رنج می برد، همین موضوع نیز باعث شده تا برای ایستادن با مشکل روبرو شود و به همین دلیل از واکر استفاده می کند. البته مشکلات جسمی پادشاه عربستان به اینجا ختم نمی شود و گمان می رود بیماری و بسیاری از مشکلات جسمی وی ناشی از استعمال بیش از حد سیگار در طی سالیان متمادی باشد.

■ وضعیت شاهزاده «سلمان بن عبدالعزیز»، ولیعهد عربستان نیز چندان مناسب نیست ■

اگر پادشاه عربستان بمیرد، احتمالاً شاهزاده «سلمان بن عبدالعزیز» برادر ناتنی ۸۷ ساله وی به قدرت رسیده و جانشین او خواهد شد. علی رغم اینکه شاهزاده «سلمان» در ملاقات ها و جلسات عمومی بسیار پرتوان و قوی ظاهر می شود ولی آشکارا از بیماری «زوال عقل» رنج می برد. به گفته برخی دیدارکنندگان، شاهزاده «سلمان» پس از چند دقیقه صحبت و گفتگو، رشته کلام را از دست می دهد و سخنان نامنسجم و بی ربطی را به زبان می آورد. حضور سلمان در محافل عمومی را به عزم وی برای رسیدن به سلطنت نسبت می دهند. البته احتمال قوی تر آن است که جاه طلبی خویشاوندان نزدیک سلمان، او را به این کار وامی دارند.

■ به رغم بیماری شدید پادشاه عربستان، وی همچنان تصمیم گیرنده اصلی در این کشور است ■

رقابت شاهزادگان کاخ سعودی بر سر جانشینی آنقدر شدید است که «ملک عبدالله» تاکنون نتوانسته شاهزاده «سلمان» را از سمت خود برکنار کند، هرچند که وی در ماه مارس گذشته شاهزاده «مقرن بن عبدالعزیز»، دیگر برادر ناتنی خود و آخرین فرزند بازمانده از «ملک عبدالعزیز» بنیانگذار پادشاهی سعودی را به سمت معاون ولیعهد منصوب کرد. این اقدام پادشاه عربستان بدین معناست که قصد دارد ادعاهای دیگر برادران ناتنی را نادیده بگیرد و با انجام اقداماتی در شورای بیعت، موافقت اعضا را پیشاپیش کسب نموده و بدین ترتیب جایگاه جدید شاهزاده مقرن را محکم کند. از طرفی شاهزاده «مقرن بن عبدالعزیز» از تائید همه اعضای شورای بیعت برخوردار نیست. در ماه های اخیر پادشاه عربستان سعودی به ندرت در محافل عمومی حضور پیدا کرده است، اما با این وجود همچنان تصمیم گیرنده اصلی در این کشور است. «ملک عبدالله» در اواسط ماه اکتبر به منظور حل وفصل اختلافات میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارسبا «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر دیدار کرد و در اواسط ماه دسامبر نیز به منظور بحث و گفتگو درباره بحران سوریه با «ملک عبدالله»، پادشاه اردن ملاقات کرد.

■ تأثیرات و پیامدهای احتمالی ناشی از تشدید بیماری یا مرگ پادشاه عربستان سعودی ■

عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین کشور صادرکننده نفت در جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین خلاء قدرتی که به واسطه مرگ یا با بستری طولانی مدت پادشاه عربستان در این کشور بوجود خواهد آمد، به سرعت موجی از نگرانی ها را در مجامع بین المللی ایجاد خواهد کرد. علیرغم موقعیت غالب عربستان سعودی و تسلط بر بازار نفت، به نظر می رسد که این کشور در جلوگیری از روند نزولی و سقوط قیمت نفت کاملاً ناتوان است اما در این مدت تلاش کرده سهم خود را در بازار نفت همچنان حفظ کرده و احتمالاً فعالیت های اکتشافی آمریکا در حوزه نفت شیل را نیز تضعیف کند. این امر همچنین بر جایگاه رهبری عربستان در میان کشورهای عرب و عموماً مسلمان، و بخصوص بر مقابله این کشور با خطر دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تأثیرگذار خواهد بود زیرا عربستان یکی از اعضای اصلی ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکاست. بروز ناگهانی مشکلات درخصوص فعالان شیعه عربستان، که تحت تأثیر ایران قرار دارند نیز همواره نگران کننده بوده است.

■ آمریکا در خصوص وضعیت عربستان سعودی چه اقدامی باید انجام دهد؟ ■

آمریکا همچون گذشته تلاش کرده است، به دلیل فقدان نفوذپذیری و احتمال عواقب ناگوار، از تأثیر بر سیستم جانشینی در عربستان سعودی خودداری نماید. اما اگر تغییر پادشاه عربستان با آشفتگی همراه شود، آمریکا باید بر اهمیت رهبری کارآمد و فوری تأکید نموده و امیدی نداشته باشد که عربستان سعودی خود بتواند این مشکل را حل کند. اگرچه این نوع اقدامات به احتمال زیاد بصورت محتاطانه انجام خواهد شد اما این خطر وجود دارد که جامعه بین المللی این دیپلماسی آرام را با بی تفاوتی اشتباه بگیرد.

کلید واژه ها: عربستان سعودی پادشاه عربستان سعودی عربستان


نظر شما :