ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از بی‌تاثیری کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عربستان تا سفر پوتین به مصر

۱۳ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۱۵۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
بی‌تاثیری کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عربستان، سفر پوتین به مصر، بازگشایی سفارت عربستان در عراق تا دو ماه دیگر، بازگشایی سفارت قطر در عراق و تکذیب دیدار مالکی با سید حسن نصرالله از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از بی‌تاثیری کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عربستان تا سفر پوتین به مصر

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تکذیب دیدار مالکی با سید حسن نصرالله

یک منبع نزدیک به شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان، اخبار منتشرشده درباره دیدار نوری مالکی با سید حسن نصرالله را کاملاً بی اساس اعلام کرد و خبر داد که مالکی با پرداخت اموالی به برخی پایگاه های خبری خواستار انتشار این خبر شده است.

به گزارش السفیر نیوز، به گفته این منبع مطلع، شیخ نعیم القاسم به سبب انتشار چنین خبری به مالکی اعتراض کرده است و به او گفته که حزب الله با خبر شده که برخی پایگاه های خبری اموالی دریافت کرده اند تا مدعی شوند که مالکی در لبنان با سیدحسن نصرالله دیدار کرده است.

او افزوده که دبیر کل حزب الله لبنان از انتشار این خبر بسیار ناراحت است و آن را تلاش مالکی برای جلب افکار عمومی و حمایت شیعیان می داند.

پیش از این در خبرها آمده بود که مالکی در سفر خود به لبنان با سید حسن نصرالله دیدار کرده و دبیر کل حزب الله لبنان از او خواسته که از دولت العبادی حمایت کند.

 

افتتاح سفارت قطر در عراق به زودی

سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق، که به قطر سفر کرده از تصمیم قطر برای افتتاح سفارت در بغداد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری الفرات نیوز، بر اساس بیانیه رسمی دفتر الجبوری، وی در دیدار با مقامات قطر از جمله رئیس مجلس مشورتی این کشور اوضاع منطقه و روابط دوجانبه را بررسی کرده است.

این بیانیه افزوده که از نتایج این دیدارها تصمیم قطر برای افتتاح سفارت در بغداد در آینده ای نزدیک است.

 

افتتاح سفارت عربستان در عراق تا دوماه دیگر

یک عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق خبر داد که عربستان سعودی تا حداکثر دو ماه دیگر سفارت خود در بغداد را افتتاح خواهد کرد.

به گزارش المسله، محمد العبدربه خبر داد که در دیدار اعضای کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق با ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، مسائل متعددی از جمله روابط با عربستان سعودی بررسی شده و الجعفری خبر داده که عربستان تا حداکثر دو ماه دیگر سفارت خود در بغداد را افتتاح خواهد کرد.

او گفته که هنوز موقعیت جغرافیایی این سفارت خانه مشخص نشده است اما به احتمال قوی درون منطقه حفاظت شده سبز خواهد بود.

العبدربه افزود که قرار است هیئتی امنیتی از عربستان سعودی تا دو هفته دیگر وارد بغداد شوند تا هماهنگی های لازم برای افتتاح این سفارت خانه را انجام دهند.

 

زندگی خانواده کانادایی با جسد

یک خانواده کانادایی با یک جسد به مدت شش ماه زندگی می کردند و می گفتند که این جنازه قرار است مبعوث شود و ما را نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس بعد از مطلع شدن این موضوع محل را محاصره کرده و اعضای این خانواده را از این خانه خارج می کند و در تحقیقاتش متوجه می شود که آنها برای خودداری از پرداخت کرایه خانه اقدام به این کار کرده اند.

فرد متوفی همسر کالینگ والد، وکیل 50 ساله کانادایی است که در منزل این افراد فوت کرده است. وی در این باره گفت: «بعد از این که خبر مرگ همسرم را شنیدم به دیوان عدالت رفتم و بابت این جنایت شکایت کردم.»

وی گفت: «پیتر والد که در هنگام مرگ 52 سال داشت به اعتقاد پلیس به مرگ طبیعی و به دلیل سوء تغذیه ناشی از بیماری دیابت فوت کرده است.»

 

تکذیب دستگیری همسر ابوبکر البغدادی

وزارت کشور عراق اعلام کرد، زن دستگیر شده توسط نیروهای امنیتی لبنانی همسر ابوبکر البغدادی نبوده اما برادر او در فعالیت های تروریستی در جنوب عراق دست داشته است.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، سرهنگ سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق در این باره گفت: «زنی که مقام های لبنانی دستگیر کردند سجی عبد الحمید الدلیمی نام دارد که به دلیل هم دستی با بردارش در انجام فعالیت های تروریستی به اعدام محکوم شده است اما او همسر ابوبکر البغدادی، رهبر داعش نیست.»

وی همچنین گفت: «البغدادی دو همسر دارد که هیچ کدام سجی الدلیمی نام ندارند.»

 

کشف 11 جسد در کره جنوبی

صیادها در کره جنوبی 11 جسد را در نزدیکی یک کشتی غیر شده در دریای شبه منجد پیرینگ کشف کردند.

به گزارش شبکه خبری ای بی سی امریکا، وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت که اجساد کشف شده مربوط به قربانیان کشتی غرق شده بوده که تا کنون 12 نفر از مسافران آن کشته، 7 نفر نجات یافته و سرنوشت بیش از 50 نفر همچنان مشخص نیست.

چندی پیش یک کشتی شامل 35 اندونزیایی، 13 فیلیپینی، 11 تبعه کره جنوبی و بازرسان روسی غرق شد که باعث کشته و ناپدید شدن افراد این کشتی شد. علت غرق این کشتی اوضاع بد آب و هوایی اعلام شده است.


کاهش قیمت نفت تاثیری بر عربستان ندارد

برجس بن حمود البرجس، تحلیلگر مسائل نفتی و مشاور سابق طرح های استراتژیک در شرکت آرامکو عربستان گفت که کاهش قیمت نفت تاثیری بر اقتصاد عربستان نمی گذارد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، وی که در یک نشست اقتصادی شرکت کرده بود در این باره همچنین گفت: «من هیچ بهانه ای از تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عربستان نمی بینم و فکر نمی کنم این مساله هیچ تاثیری بر بخش های ارتباطات، خدمات و سهام بگذارد. البته منطقی است که کاهش قیمت نفت بر بخش پتروشیمی کشور تاثیر بگذارد.»

 

پوتین به مصر می رود

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به زودی به قاهره سفر خواهد کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، قرار است این سفر ابتدای سال آینده میلادی انجام شود.

وی تاکید کرد، البته هنوز زمان دقیق این سفر مشخص نشده است.

وزیر امور خارجه مصر همچنین گفت که روابط مصر و روسیه تاریخی و مبتنی بر مصالح دو جانبه است و ما همواره درباره بعضی قضایای منطقه ای با یکدیگر تبادل نظر داریم.

 

دستگیری 50 نیروی داعش در تاجیکستان

دولت تاجیکستان اعلام کرد که 50 جوان اسلام گرای عضو داعش را که در سوریه می جنگیده و در حین بازگشت به کشور بودند، دستگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، افراد دستگیر شده بین 20 تا 30 سال دارند و وابسته جماعت "انصار الله" شاخه ای از حرکت اسلامی در ازبکستان و شرق ترکمنستان هستند.

به گفته دولت تاجیکستان این افراد به جرم مشارکت در منازعات مسلحانه در اراضی دیگر کشورها دستگیر شده اند.

فعالیت جماعت انصار الله از سال 2012 تا کنون در تاجیکستان ممنوع اعلام شده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: قطر بغداد مصر روسيه عربستان


نظر شما :