سوریه اختلاف با تهران و مسکو را تکذیب کرد

۱۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۹۴۰۴۸۵ سرخط اخبار
ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه با قدردانی از کمک های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران بویژه حمایت های حضرت آیت الله امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که سوریه بزودی موشک های اس 300 روسی را دریافت می کند.
 
به گزارش ایرنا، ولید المعلم درگفت وگو با روزنامه لبنانی «الاخبار» که در شماره روز پنجنشبه آن چاپ شده است، «همپیمانی ایران و سوریه را عمیق خواند» و گفت که هرگونه خدشه وارد شدن به این همپیمانی از نظر امام خامنه ای غیرقابل قبول است.
 
وی با بیان اینکه ایران همواره نیازهای ما به سلاح بویژه انواع مهمات ساخت ایران را تامین کرده است و می کند، تاکید کرد که از امام خامنه ای، نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که همواره پشتیبان سوریه بوده اند، قدردانی می کنیم.
 
وزیر خارجه سوریه به کمک های سیاسی، اقتصادی ومالی ایران اشاره کرد و با تشکر از این کمک ها گفت که به ادامه این کمک ها و درک مقامات ارشد ایرانی برای اهمیت همپیمانی با سوریه اطمنیان داریم.
 
المعلم اضافه کرد: در دیدار با « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفتم که پایداری سوریه به ایران در اتخاذ موقعی قوی در مقابل غرب در گفت وگوها در خصوص پرونده هسته ای کمک می کند.
 
وی تاکید کرد که ایران هرگز سوریه را بخاطر مواضعش در قبال « جنبش حماس» و « اخوان المسلمین» تحت فشار نگذاشته است و همه همپیمانان ما مواضع دمشق را در این زمینه بخوبی می دانند.
 
بزودی موشک های اس300 روسی را دریافت می کنیم
 
المعلم که به روابط دوستانه و بسیار نزدیک خود با « سرگئی لاوروف» همتای روس خود اشاره می کند، گفت که ارتش سوریه انواع سلاح های پیشرفته را برای مقابله با چالش های آینده از روسیه دریافت می کند.
 
وی با بیان اینکه تاکنون موشک های اس 300 را دریافت نکرده ایم، اما تاکید کرد که موافقت سیاسی کرملین را کسب کرده ایم و بزودی این موشک ها و برخی سلاح های جدید و پیشرفته دیگر به دمشق خواهند رسید.
 
وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: شرکت های اسلحه سازی معمولا کند هستند اما هیچ مشکلی اساسی وجود ندارد که نتوانیم بسرعت آن را حل کنیم.
 
المعلم خاطرنشان کرد که سوریه از روسیه درخواست وام یک میلیارد دلاری نکرده است و منبع این خبر را نمی دانیم و در هر صورت درست نیست.
 
وی گفت: البته از روسیه خواستار امضای توافقنامه های اقتصادی و تجاری برای کمک به اقتصاد سوریه و بازسازی شده ایم که با درک و پاسخ مثبت مسکو مواجه شده ایم.
 
هیچ اختلافی بین دمشق با مسکو و تهران وجود ندارد
 
وزیر امور خارجه سوریه با تاکید به اینکه هیچ اختلافی بین دمشق با تهران و مسکو وجود ندارد اما شاید ارزیابی ها در خصوص مقابله با چالش های مشترک مختلف باشد، گفت: سوریه از مواضع ایران و روسیه در قبال به اصطلاح ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا خرسند است و امیدواریم که ادامه پیدا کند زیرا مانع گسترش دشمنی های غرب می شود.
 
المعلم افزود: ما جنگ را اداره می کنیم و باید مواضعی دقیق و قوی و منطبق با شرایط میدان نبرد اتخاذ کنیم. 
 
با هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامی ترکیه مقابله می کنیم
 
وزیر امور خارجه سوریه با تاکید به اینکه « تصمیم راهبردی سوریه مقابله با هرگونه تجاوز نظامی ترکیه است»، اظهارداشت: امیدواریم در اسرع وقت ممکن بتوانیم قدرت تسلیحاتی خود را بالا ببریم تا تبوانیم هرگونه تجاوزی را ناکام بسازیم.
 
وی درعین حال تاکید کرد: تصور نمی کنیم که ترکیه امکان تجاوز نظامی علیه سوریه را داشته باشد بویژه اینکه آمریکا با شرط های این کشور برای دخالت در سوریه همچنان مخالف است.
 
المعلم خاطرنشان کرد: آمریکا به ترکیه اجازه دخالت در سوریه را نمی دهد تا بتواند رضایت عربستان سعودی ، رقیب اصلی ترکیه در اردوگاهی دیگر را کسب کند.
 
وزیرخارجه سوریه تصریح کرد: از سوی دیگر اوضاع داخلیبه دلیل مواجهه شدن با شورش بسیار محتمل کردها بی نهایت بد است و شهروندان کرد سوریه با مقاومت درعین العرب ( کوبانی)، « سیاست های اردوغانی » را ناکام ساخنه اند.
 
وی اظهارداشت: موضع ترکیه در مقابل تجاوزهای داعش به عین العرب، کردها را در هر منطقه ای از جمله عراق علیه دولت ترکیه متحد کرده است.
 
المعلم با تاکید به اینکه عین العرب جزو خاک سوریه است و مردم کرد آن شهروندان سوری هستند، گفت: دمشق برای ساکنان عین العرب همچنان کمک های غذایی و بهداشتی و سلاح و مهمات ارسال می کند و این روند را ادامه می دهیم.
 
وزیرخارجه سوریه افزود: قبل از شروع حملات هوایی آمریکا به داعش در اطراف عین العرب ، جنگنده های سوری بطور روزانه حملات هوایی را به مواضع داعش شروع کرده بودند اما بخاطر نبود هماهنگی میدانی با آمریکایی ها ، ناچار به توقف حملات شدیم.
 
وی با رد این ادعا که « صالح مسلم» رهبر حزب دموکراتیک کرد سوریه ، یک جدا شده از سوریه است، گفت که این حزب تحت شرایط جنگی برای اداره امور مناطق کردنشین تلاش می کند و البته به عشایر عرب هم کمک می کند.
 
المعلم تاکید کرد: سوریه به هیچ طرفی اجازه اعلام جدایی نمی دهد و هیچ جدایی را به رسمیت نمی شناسد.
 
موضع مصر در قبال سوریه خوب است 
 
وزیر خارجه سوریه گفت: ما هرگونه مقابله با خشونت و تروریسم و تندروی مذهبی از سوی دولت و نیروهای مسلح مصر را تایید می کنیم .
 
وی افزود: سوریه و مصر در سطح راهبردی در یک سنگر قرار دارند اما موضع رهبری مصر در قبال سوریه برغم مثبت بودن در سطح چالش های مشترک دو کشور نیست و البته امیدواریم بزودی به این سطح برسد.
 
المعلم تاکید کرد: ما فشارهای وارده به قاهره و بویژه در زمینه اقتصادی را در می کنیم از جمله نیازهای آن به کمک های عربستان سعودی، اما از مصر می خواهیم که نقش کامل خود در منطقه عربی از جمله در قبال سوریه را بازیابد. 
 
عربستان همچنان از گروه های تروریستی حمایت می کند
 
وزیرخارجه سوریه ، موضع منفی عربستان در قبال اخوان المسلمین در چارچوب درگیری های آن با قطر و ترکیه قرار دارد اما همچنان از گروه های تروریستی مسلح حمایت می کند.
 
وی سیاست عربستان در مسلح کردن دشمنان سوریه و « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه را « سیاست ماجراجویانه» خواند و گفت که در نهایت پیامدهای آن متوجه عربستان خواهد شد.
 
المعلم در پاسخ به این پرسش ، آیا ایستادن عربستان در کنار آمریکا علیه سوریه ناشی از یک « کینه کور» و واکنشی به اظهارات رییس جمهوری سوریه علیه مقامات سعودی بعداز جنگ 33 روزه دشمن صهیونیستی در سال 2006 میلادی علیه لبنان است؟، گفت: امکان دارد.
 
وزیر خارجه سوریه درعین حال خاطرنشان کرد: ملک عبدالله بعداز آن به دمشق سفر کرد و به همراه بشار اسد به لبنان رفت.
 
وی تاکید کرد: عربستان با سوریه به خاطر اتخاذ سیاست های مستقل در قبال لبنان و عراق دشمنی می کند زیرا معتقد این سیاست های دمشق مانع نفوذ منطقه ای ریاض شده است. 
 
المعلم گفت: ادامه و گسترش روابط سوریه و ایران ، خشم ریاض را برانگیخته و آن را به اقدامات ضد سوریه وادار کرده است.
 
از هر فرصتی برای توقف جنگ علیه سوریه استفاده می کنیم
 
وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این سئوال ، اگر امور بسوی تفاهم ایرانی – غربی – سعودی و تفاهم سوری – سعودی در قبال لبنان پیش رود، آیا امکان آشتی بین دمشق و ریاض وجود دارد؟، اظهارداشت: آماده هستیم از هر فرصت ممکن برای توقف جنگ علیه سوریه و تامین امنیت و سلامتی مردم سوریه استفاده کنیم .
 
وی افزود: اما آنها کسانی هستند که امور را بسوی ریخته شدن خون های بیشتر هدایت می کنند و در نهایت تصمی می گیرند.
 
المعلم خاطرنشان کرد: اداره سیاسی سوریه بدون کسب رضایت افکار عمومی ملی و مردم ممکن نیست و مردم سوریه امروز موضعی علیه عربستان و همچنین قطر دارند زیرا معتقدند که ریاض و دوحه دشمنان متجاوز به سوریه را حمایت همه جانبه می کنند.
 
قطر کمک به تروریست ها را متوقف کند
 
وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این سئوال، آیا قطر تلاشی برای آشتی با دمشق داشته است؟، تصریح کرد: بله اما سوریه مخالفت کرده زیرا مردم این آشتی را نمی پذیرند.
 
وی تاکید کرد: اگر قطر واقعا خواستار آشتی با سوریه است باید ابتدا حمایت ها و کمک های خود به تروریست ها و اقدامات ضد دمشق را متوقف کند.

کلید واژه ها: العرب مصر قطر ریاض عین العرب


نظر شما :