پیتر جنکینز از انتقادهای بی دلیل مخالفان توافق می گوید:

دروغ های شیطان درباره برنامه هسته ای ایران

۲۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۳۸۵۵۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
نویسنده خبر: پیتر جنکینز
چگونه برنامه هسته ای کشوری که قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد و برآورد نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده درباره آن می گوید که قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد، تهدید محسوب می شود؟
دروغ های شیطان درباره برنامه هسته ای ایران

دیپلماسی ایرانی: تا حقیقت بخواهد شلوارش را بپوشد و آماده شود، دروغ نیمی از جهان را تصرف کرده است - وینستون چرچیل

مخالفان توافق هسته ای با ایران بار دیگر بسیج شده اند. نامه ی اخیر نماینده اد رویس (جمهوری خواه از کالیفرنیا) و الیوت انجل (دموکرات از نیویورک) رئیس و عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان شامل بسیاری از تحریفات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در سخنرانی سالیانه اش در سازمان ملل می شود. این تحریفات شامل این موارد می شود:

«برنامه هسته ای ایران تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده و متحدانش است»

 چگونه برنامه هسته ای کشوری که قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد و برآورد نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده درباره آن می گوید که قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد، تهدید محسوب می شود؟ آیا برنامه هسته ای برزیل و ژاپن برای همسایگانشان تهدیدی محسوب می شود؟ آیا برنامه هسته ای رژیم اسرائیل برای همسایگانش تهدید نیست؟

«برای چندین سال، آژانس بین المللی انرژی اتمی در همکاری هایی که با ایران داشته است، متوجه شده این کشور درباره سلاح هسته ای تحقیق و توسعه انجام داده است»

آن چیزی که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده، تحقیق است نه توسعه. برخی از این شواهد درباره تفسیرهای غیرهسته ای است. این احتمال هم وجود دارد که حتی بعضی از این ادعاها را نتوان رد کرد.

«ایران نوامبر گذشته موافقت کرد تا درباره ابعاد نظامی احتمالی اش به آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش دهد»

ایران در نوامبر گذشته موافقت کرد تا اختلافات باقی مانده با آژانس را حل و فصل کند. در توافق 11 نوامبر 2013 هیچ اشاره ای به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ایران نشده است. این قسمت در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، «تعیین وضعیت مسائل حل نشده» نام دارد.

«همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل شکست خورده است و این کشور نتوانسته در مهلت مقرر با این آژانس همکاری کند»

این همکاری تا حدی شکست خورده است، اما در گزارش جدید رئیس آژانس هیچ گونه اشاره ای به شکست همکاری با ایران نشده است.

«ما عمیقاً از امتناع ایران درباره عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران هستیم»

رئیس آژانس در گزارشش هیچ گونه اشاره ای به عدم همکاری نکرده است. تنها بعضی از مسائل در مهلت مقرر حل نشده اند.

«برای چندین سال آژانس بین المللی انرژی اتمی تلاش کرده تا با ایران برای حل و فصل برنامه هسته ای اش همکاری کند، اما ایران رد کرد است»

در فوریه 2012 ایران، درباره حل مسائل اختلافی بر مبنای طرح آژانس موافقت کرد. بعد از تغییر دولت ایران، در نوامبر 2013، ایران و آژانس به چارچوبی برای همکاری به توافق رسیدند. از نوامبر 2013 ایران اجازه دسترسی و اطلاعات درخواستی را به آژانس داده و 16 مورد از 18 مورد حل شده است.

«آژانس در گزارش 5 سپتامبر 2014 به عدم همکاری ایران در مهلت مقرر اشاره کرده است، حتی این کشور به تخریب ساختمان ها و احداث ساختمان هایی دیگر در پایگاه نظامی پارچین، که در آن فعالیت های هسته ای مخفی انجام می شود، ادامه می دهد»

در گزارش اخیر آژانس، هیچ ارتباطی میان پایان یافتن مهلت مقرر و سایت نظامی پارچین وجود ندارد.

«اگر برنامه هسته ای ایران واقعاً صلح آمیز است، اثبات آن کار سختی نیست»

چگونه یک کشور می تواند ثابت کند که هیچ فعالیت مخفی ای در قسمتی از خاکش ندارد. به همین دلیل است که آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز آماده نیست تا بتواند تضمین معتبری بدهد که برنامه هسته ای ایران واقعاً صلح آمیز است.

«تنها نتیجه گیری منطقی ای که برای بازرسین بین المللی باقی می ماند، این است که ایران حقایق بسیاری را پنهان می کند»

این که ایران چیزی را پنهان کند، نتیجه گیری منطقی ای است، اما این که تنها نتیجه گیری منطقی باشد، اشتباه است.

«ما نگران هستیم که یک توافقی که نتواند ایران را به شفافیت درباره برنامه هسته ای اش وادارد، منجر به مخفی کردن امکانات و جنبه های برنامه هسته ای ایران شود»

ایران براساس تعهدات قانونی بین المللی اش، اجازه بازرسی آژانس از تمامی امکانات و مواد هسته ای اش را می دهد. چنین احتمالی درباره ایران که در حال مذاکره با آمریکا و دیگر کشورهای شورای حکام آژانس و همکاری براساس توافق پادمان با آژانس می باشد، بعید است.

 منبع: لوبلاگ

مترجم: حسین هوشمند

پیتر جنکینز

نویسنده خبر

پیتر جنکینز، ديپلمات بازنشسته وزارت خارجه انگليس و نماينده اسبق اين كشور در آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ايران برنامه هسته اي مذاكرات آژانس بین المللی انرژی اتمی


نظر شما :