عدم اعتماد ریاض به قطر

اعراب قطر را تحمل کردند

۱۰ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۹۳۷۷۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
ایالات متحده امریکا فشارهای بسیاری را به اعراب خلیج فارس وارد می‌کند که هر چه سریع‌تر اختلاف‌های خود را حل کنند تا به این ترتیب زمینه‌های لازم برای ایجاد پیمان بزرگ بین‌المللی علیه شبکه "دولت اسلامی" یا همان داعش سابق فراهم شود.
اعراب قطر را تحمل کردند

دیپلماسی ایرانی: روزنامه العرب، چاپ لندن می نویسد که فضای مذاکراتی که کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس در جده برای حل اختلافات خود با قطر انجام دادند، بسیار خوب و ایجابی بوده در حالی که روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در گزارشی کاملا عکس آن می نویسد که این مذاکرات نتیجه ای در بر نداشته است.

در حالی که منابع آگاه به العرب گفته اند که اختلاف های عربستان و امارات و بحرین با قطر با تطبیق توافق ریاض که امیر قطر تعهد به اجرای آن داده بود، حل شده است، روزنامه الشرق الاوسط می نویسد که با وجود اظهارات مثبتی که پس از نشست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره حل اختلافات قطر با کشورهای عربستان، بحرین و امارات شنیده می شود، اما برخی از منابع عربی تاکید کردند که بازگشت سفرای سه کشور مذکور به دوحه همچنان در حالت تعلیق است. به نوشته الشرق الاوسط اختلاف کشورهای عربستان، بحرین و امارات با قطر تا کنون حل نشده به ویژه که دوحه صورت جلسه کمیته فنی پیگیری معاهده ریاض را امضا نکرده است که این مسئله نیز از تداوم اختلافات اساسی حکایت دارد که مانع از دستیابی به راه حل نهایی می شود.

این در حالی است که پایگاه تحلیلی خبری میدل ایست آنلاین روز شنبه خبر داده بود که ایالات متحده امریکا فشارهای بسیاری را به اعراب خلیج فارس وارد می کند که هر چه سریع تر اختلاف های خود را حل کنند تا به این ترتیب زمینه های لازم برای ایجاد پیمان بزرگ بین المللی علیه شبکه "دولت اسلامی" یا همان داعش سابق فراهم شود. به نوشته میدل ایست آنلاین عربستانی ها از فشارهای امریکا در این رابطه به هیچ وجه خرسند نیستند و آن را فشارهایی یک جانبه می دانند که می تواند در نهایت به سود قطر که به گفته آنها از گروه های تروریستی حمایت می کند و در کنار ترکیه از حامیان اصلی داعش محسوب می شود، تمام شود و این مساله می تواند نه تنها در حل بحران تروریسم کمک نکند بلکه بر عکس می تواند به رشد و گسترش آن موثر باشد. عربستانی ها و برخی کشورهای عربی دیگر بر این اعتقادند که اگر قطر به پیمان بین المللی مبارزه با داعش بپیوندد هدف تخریب این پیمان را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

با این حال روزنامه العرب می نویسد که هیئتی عالی رتبه از سوی عربستان ظرف روزهای اخیر به دوحه و منامه و ابوظبی رفته تا راه های عادی سازی روابط با قطر را بررسی کند و آن طور که منابع آگاه می گویند این هیئت توانسته پیشرفت های قابل ملاحظه ای به دست آورده به گونه ای که احتمالا تا هفته آینده سفرای عربستان و امارات و بحرین به محل ماموریت خود در دوحه باز می گردند. خبری که روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه خود رد می کند. هیئت عالی رتبه عربستانی در سفر به این کشورها شامل امیر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه، امیر خالد بن بندر، رئیس سازمان امنیت عام و امیر محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان می شده است.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حال حاضر آن قدر از بابت گسترش داعش و شبکه های تروریستی وابسته به آن احساس نگرانی کرده اند که از ایجاد هر پیمانی برای مبارزه با آن حمایت می کنند.

در همین رابطه یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان تاکید کرد، مشکلات عربستان و امارات و بحرین با قطر به طور کامل حل شده و سفرای این سه کشور به زودی به دوحه باز خواهند گشت. البته وی در پاسخ به سوال خبرنگاران که در حاشیه نشست شورای همکاری زمان بازگشت سفرا را جویا شده بودند، از اعلام زمان دقیق آن خودداری کرد.

منابع آگاه به روزنامه العرب گفته اند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بعد از تشدید ناامنی ها در منطقه به ویژه در پی بحران عراق و سوریه و گسترش دامنه فعالیت داعش که گفته می شود تا شمال یمن نیز رسیده است، ترجیح دادند که هر چه سریع تر مشکلات خود را با قطر حل کنند. به ویژه که از آن سو بحران در یمن نیز روز به روز پیچیده تر می شود. لازم به یادآوری است که قطر یکی از کشورهای میانجی میان گروه های مورد منازعه یمنی از جمله الحوثی ها با دولت یمن بوده است.

به گفته این منابع در نشست شورای همکاری خلیج فارس به پرونده اختلافات اعضا با قطر بسیار کم پرداخته شد و عمده تمرکز اعضا بر اوضاع یمن و لیبی بود. بعد از آن به پرونده مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق پرداخته شد که بخش مهمی از گفت وگوها را به خود خود اختصاص داد.

به گفته ناظران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حال حاضر آن قدر از بابت گسترش داعش و شبکه های تروریستی وابسته به آن احساس نگرانی کرده اند که از ایجاد هر پیمانی برای مبارزه با آن حمایت می کنند.

روز شنبه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا نیز خواستار ایجاد پیمان جهانی گسترده ای برای مبارزه با شبکه دولت اسلامی شد. وی تاکید کرد که به همراه چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا در جریان نشست ناتو در چهارم و پنجم سپتامبر بر سر تشکیل پیمانی بزرگ با شرکای اروپایی امریکا بحث و تبادل نظر خواهد کرد. کری همچنین گفت که بعد از نشست ناتو به همراه هیگل رهسپار خاورمیانه خواهد شد تا حمایت بیشتری از پیمان جدید در مبارزه با شبکه اسلامی از سوی کشورهای منطقه به دست آورد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر دوحه بحرین قطر و عربستان سعودی


نظر شما :