نشستی در ریاض برای مقابله با تهدید ایران

۲۶ آبان ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۹۴۰۹۰۳ سرخط اخبار

منابع دیپلمات عرب در تحلیل جلسه فوق العاده سران اعضای «شورای همکاری خلیج فارس» در ریاض، گفتند که این جلسه برای مقابله با دو خطر برگزار شد. از نظر آنان برنامه صلح آمیز هسته ای ایران یکی از این دو خطر است.

به گزارش فارس، همزمان با برگزاری نشست فوق العاده سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، سه کشور عربستان، امارات و بحرین اعلام کردند سفرای خود را به قطر بازمی گردانند.

این آشتی کشورهای عربی مقدمه برگزاری سی و پنجمین کنفرانس آنها در دوحه و در ماه آینده (۹ و ۱۰ دسامبر) است. در نشست دیروز (یکشنبه) «صباح الجابر الصباح» امیر کویت، «تمیم بن حمد» امیر قطر، «حمد آل خلیفة»  امیر بحرین و «محمد بن راشد» نخست وزیر امارات شرکت داشتند. اما آنچه مهم است برگزاری این نشست به صورت فوق العاده و فوری در «ریاض» پایتخت عربستان بود.

فعال شدن همکاری کشورهای عربی خلیج فارس در سایه «تهدید ایران!»

منابع دیپلمات عرب، یکی از اهداف برگزاری این نشست را وحدت در مقابله با خطرهای منطقه دانستند و برنامه هسته ای ایران را از جمله این خطرات برشمردند. این منابع با تشریح اهداف این نشست، به پایگاه خبری «الخلیج الجدید» گفتند که توافق سران عرب برای بازگشت سفرا به دوحه، در راستای تلاش عربستان برای فعال شدن «همکاری کشورهای عربی خلیج فارس» و «تحرکات انفرادی» این کشور به دور از استراتژی آمریکا در سوریه است که برای مقابله با داعش و نظام «بشار اسد» انجام می شود.

به گفته این دیپلماتها، این تلاش عربستان در این راستا صورت می گیرد که آمریکا با هر گونه تغییر در استراتژی فعلی خود علیه سوریه و بشار اسد که تقریبا تمام کشورهای شورای همکاری مخالف آنند، مخالفت کرد و عربستان تنظیم سند چشم اندازش برای مقابله با تهدیدات خارجی را حل مشکلات داخلی (بین کشورهای شورای همکاری) دید.

این منابع عربی به این وبگاه خبری گفتند که بازگشت سفرای عربستان، بحرین و امارات به دوحه به دو عامل دیگر برمی گردد: اول اینکه چندین مسئله اختلافی هنوز باقی مانده است، از جمله آنها موضوع اعطای تابعیت به افراد متعدد در خلیج فارس از سوی قطر است. عامل دوم، لوجستیکی و در راستای نشست های وزراتی قبل از کنفرانس دوحه در ماه آتی است. نشست هایی با محورهای امنیتی، دفاعی و اقتصادی که ناچار به حضور سفرا در آن بود.

از سرگیری روبط عربستان و قطر

روابط بین عربستان و قطر از 4 ماه پیش و پس از سفر شیخ تمیم به عربستان در ژوئیه از سر گرفته شد. امیر قطر در این دیدار مورد استقبال قرار گرفت و با «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دیدار کرد.

پس از آن «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان به همراه وزیر اطلاعات این کشور و وزیر کشور سعودی به دوحه رفت و مورد استقبال امیر قطر قرار گرفتند. مقامات سعودی در این سفر سعی کردند یخ های روابط بین قطر و عربستان را بشکنند تا برای رویارویی آینده آماده شوند. رویایی آینده تهدیدات داعش است که به اعتقاد منابع خلیج فارس اولویت مهم در مرحله فعلی است خواه در سطح منطقه ای یا جهانی و بین الملل.

بحرین و عربستان: برنامه هسته ای ایران باعث نگرانی است/ ایرن اولین تهدیدکننده امنیت خلیج فارس است

«خالد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین قبل از اعلام بازگشت سفرای عرب به دوحه گفت که بازگشت این افراد در راستای امضای توافقنامه ریاض توسط قطر است، توافقنامه ای که پایه های جدیدی را در مورد رابط کشورهای عربی خلیج فارس مشخص می کند.

وی افزود: آشتی بین دولت های همکاری خلیج فارس راهکار جدیدی را تعیین کرده است و در آستانه اجراست. دوحه برای بازگشت این سفرا باید به چند شرط پایبند باشد که در توافقنامه ریاض موجود است.

وزیر خارجه بحرین در ادامه گفت: به غیر از داعش مسئله دیگری در خلیج (فارس) وجود دارد که باعث نگرانی دولت های شورای همکاری شده است و آن مسئله موضوع هسته ای ایران است. سیاست های ایران در منطقه به نفع منطقه نیست و در روابط اعضای شورای همکاری با دیگر کشورهای منطقه تاثیر می ‎گذارد و شورای همکاری به دنبال این است که ایران سیاستش را تغییر بدهد.

«ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان نیز گفت: بزرگترین خطری که دولت های شورای همکاری را تهدید می کند شکاف میان روابط آنها به دلیل ظهور برخی گروه هاست. وی افزود: ایران اولین تهدید کننده امنیت منطقه ای خلیج (فارس) و دولت های عرب است زیرا تهران به دنبال «سلطه سیاسی» و دخالت در امور دیگران است به علاوه اینکه ابهاماتی در پرونده هسته اش وجود دارد و از نظام عراق و گروه های یمنی پشتیبانی می کند.

بنا بر گزارش این وبگاه عربی، به نظر می رسد علیرغم برخی تلاش های اخیر برای نزدیک شدن احتمالی تهران و ریاض، تغییر چندانی در ادبیات مقامات [عرب و] عربستان در مورد ایران ایجاد نشده و عربستان سعی دارد با نزدیک کردن تمام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس قدرت بیشتری کسب کند.

کلید واژه ها: قطر دوحه ریاض بحرین


نظر شما :