گزینه مجلس اعلا و جریان صدر برای جانشینی مالکی

۲۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۹۳۵۸۴۷ سرخط اخبار

یکی از اعضای جریان صدر در پارلمان عراق اعلام کرد که مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر به صورت جدی درصدد هستند تا در جلسه امروز (سه شنبه) پارلمان نامزد خود را برای تصدی پست نخست وزیری عراق جدای از ائتلاف دولت قانون معرفی کنند.

به گزارش ایسنا، امیر کنانی از اعضای فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر در پارلمان عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط گفت: مشکل اصلی ما در حال حاضر این است که نوری مالکی نخست وزیر عراق جهت تصدی پست نخست وزیری برای سومین بار اصرار می ورزد و ائتلاف دولت قانون نیز که مالکی رهبری آن را بر عهده دارد، بر نخست وزیری وی تاکید دارد و آن ها نظر ائتلاف اتحاد ملی (متشکل از ائتلاف دولت قانون، مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر) را در نظر نمی گیرند و این مساله ما را وا می دارد تا به مواضع ائتلاف دولت قانون پایبند نباشیم.

وی افزود: رهبران ائتلاف اتحاد ملی توافق کرده اند که در صورتی که موضع ائتلاف دولت قانون ظرف 48 ساعت تغییر نکند ما خودمان را به عنوان یک فراکسیون جدا و به دور از ائتلاف دولت قانون مطرح کرده و در مسیر تدابیر لازم جهت تعیین ریاست پارلمان عراق عمل کنیم چرا که بانیان ائتلاف اتحاد ملی تایید خود را از کاندیداتوری سلیم جبوری برای ریاست پارلمان اعلام کرده اند و این مساله پس از آن صورت گرفت که دادگاه ها جبوری را از شکایت های طرح شده علیه وی تبرئه کردند و در حال حاضر توجیهی برای به تعویق انداختن رای گیری وجود ندارد.

کنانی خاطرنشان کرد: گروه های ائتلاف اتحاد ملی باقر زبیدی و احمد چلبی را برای تصدی پست نخست وزیری کاندیدا کرده بودند اما زبیدی این امر را نپذیرفت و ما از کاندیداتوری چلبی برای نخست وزیری عراق حمایت می کنیم و این امر بدان معناست که ما تصمیم گرفتیم جدای از ائتلاف دولت قانون عمل کنیم.

وی مدعی شد: اخیرا هیاتی از ائتلاف دولت قانون به دیدار سلیم جبوری رفت و از وی خواست تا برگه ای را امضا کند که در آن تایید خود را از کاندیداتوری مالکی اعلام کرده و در مقابل تایید کاندیداتوری خود برای ریاست پارلمان عراق را به دست آورد اما جبوری با امضای این برگه مخالفت کرد و به آن ها گفت که با آن نامزدی موافق است که اتحاد ائتلاف ملی آن را معرفی می کند.

وی در خصوص اینکه آیا در جلسه امروز تصمیمات قطعی گرفته خواهد شد، گفت: در صورتی که کردها نامزد خود را برای تصدی پست ریاست جمهوری معرفی کنند و توافقی در خصوص ریاست پارلمان وجود داشته باشد ما به عنوان ائتلاف اتحاد ملی تنها نامزد خود را که تاکنون احمد چلبی است معرفی می کنیم و ممکن است که بیش از یک نامزد را معرفی کنیم.

از سوی دیگر، یک منبع که خواست نامش فاش نشود، اخبار منتشر شده از سوی برخی از رسانه ها مبنی بر پیام شفاهی نوری مالکی به دفتر مرجعیت عالیقدر شیعیان را رد کرد.

یک منبع آگاه اظهار کرد که آیت الله العظمی سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در حال حاضر با جدیت در تلاش است تا بحران سیاسی عراق را حل کرده و گام هایی را اتخاذ کند که در حال حاضر امکان فاش کردن آن وجود ندارد.

همچنین رهبران ائتلاف اتحاد ملی جهت رایزنی درباره تشکیل دولت جدید در خانه رئیس این ائتلاف گرد هم جمع شدند.

به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز عراق، احمد جمال، سخنگوی جریان اصلاح عنوان داشت: رهبران ائتلاف اتحاد ملی نشستی را در خانه ابراهیم جعفری رئیس این ائتلاف برگزار کرده تا مذاکراتی در خصوص تشکیل دولت جدید داشته باشند که در این نشست مساله اسامی نامزدها برای تصدی پست ریاست جمهوری نخست وزیری و ریاست پارلمان عراق مورد بررسی قرار گرفت.

پیشتر مهدی حافظ رئیس موقت پارلمان عراق که مسن ترین نماینده پارلمان نیز هست دومین جلسه پارلمان را که در روز یکشنبه برگزار شده بود به امروز (سه شنبه) موکول کرد.

از سوی دیگر، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر عراق از کاندیداتوری سلیم جبوری از رهبران فراکسیون اتحاد گروه های ملی (اهل تسنن) برای ریاست پارلمان عراق حمایت کرد.

کامل زیدی از رهبران ائتلاف دولت قانون با بیان اینکه این ائتلاف کاندیداتوری جبوری را برای ریاست پارلمان تایید می کند، اعلام کرد: در جلسه امروز پارلمان معرفی رئیس پارلمان و دو معاونش به صورت قطعی انجام خواهد شد.

کلید واژه ها: دولت قانون ائتلاف دولت قانون پارلمان عراق رهبران ائتلاف


نظر شما :