کری در قاهره به دشواری‌های پیش روی واشنگتن اعتراف کرد

نیاز امریکا به مصر برای مقابله با نفوذ ایران

۰۳ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۳۴۸۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
یک منبع دیپلماتیک مصری به روزنامه العرب گفت که ایالات متحده امریکا به صراحت به قاهره گفته است که به کمک‌های آن در عراق نیاز دارد.
نیاز امریکا به مصر برای مقابله با نفوذ ایران

دیپلماسی ایرانی: عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر مذاکرات مفصلی را با جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا که روز یکشنبه سرزده به قاهره آمد، انجام داد. در این مذاکرات جان کری از رئیس جمهوری مصر خواست که کشورش به نقش بازیگر مهم منطقه ای به ویژه در پرونده عراق بازگردد. در این سفر وی همچنین خبر از رفع توقف کمک های مالی امریکا به مصر و همچنین تحویل بالگردهای آپاچی به این کشور داد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، کری بعد از دیدار با السیسی گفت: «به این جا آمدم که تاکید کنم روابط تاریخی ای میان ایالات متحده امریکا با مصر وجود دارد و ما می خواهیم درباره موضوعات مهمی که در منطقه با آنها مواجهیم به ویژه مساله عراق و لیبی با همتایانمان در مصر مشورت کنیم.»

وی تاکید کرد که بالگردهای آپاچی به زودی به مصر تحویل داده خواهد شد و واشنگتن از تعلیق کمک های مالی به مصر دست کشیده است و از رئیس جمهوری جدید، عبدالفتاح السیسی حمایت می کند.

در پی این اظهارات اعلام شد که ایالات متحده امریکا 575 میلیون دلار از کمک های مالی هر ساله خود به مصر را تحویل می دهد.  

یک منبع دیپلماتیک مصری به روزنامه العرب گفت که ایالات متحده امریکا به صراحت به قاهره گفته است که به کمک های آن در عراق نیاز دارد چرا که وضعیت اکنون در برابر آن بی نهایت سخت شده به ویژه بعد از آن که زمینه برای نقش آفرینی قدرتمند ایران در عراق نیز فراهم شده است.

کری همچنین به طرف مصری گفت که امریکا در حال حاضر از این مساله بسیار نگران است که دخالت مستقیمش در امریکا نتایج فاجعه آمیزی به دنبال داشته باشد.

به گفته این منبع وزیر امور خارجه امریکا در این سفر تلاش می کرد دریابد که مصر چه نقشی می تواند در عراق ایفا کند و امریکا چگونه می تواند از مصر در این پرونده استفاده کند.

ناظران بر این اعتقادند که واشنگتن به این دلیل به قاهره در عراق نیاز دارد چرا که آرامشی نسبی بر روابط تهران – قاهره حکم فرما شده است به گونه ای که اخیرا دیدارها و مشورت های دیپلماتیکی میان دو طرف بر سر عراق جریان داشته است.

در صورت آغاز چنین همکاری ای میان امریکا و مصر پیش بینی می شود که صفحه اختلاف های دو جانبه دو کشور که بعد از سقوط اخوان المسلمین در مصر میان دولتمردان جدید مصر با واشنگتن به وجود آمد ورق بخورد و به تدریج به فراموشی سپرده شود.

ناظران بر این اعتقادند که واشنگتن به این دلیل به قاهره در عراق نیاز دارد چرا که آرامشی نسبی بر روابط تهران – قاهره حکم فرما شده است به گونه ای که اخیرا دیدارها و مشورت های دیپلماتیکی میان دو طرف بر سر عراق جریان داشته است. علاوه بر این مصر میزبان بسیاری از چهره های بارز عراقی است که می توانند در عرصه سیاسی عراق نقش آفرینی کنند. به همین دلیل بسیاری انتظار دارند که مصر بتواند نقش میانجی را میان ایران و امریکا بر سر عراق ایفا کند.

سفر کری دو روز بعد از سفر ملک عبدالله، پادشاه عربستان به قاهره انجام شد. سفری که بسیار کوتاه بود و در آن عبدالفتاح السیسی به مدت نزدیک به چهل دقیقه با پادشاه عربستان در داخل هواپیمای اش دیدار کرد.

اما جدای از پرونده عراق وزیر امور خارجه امریکا درباره پرونده های دیگر نیز با طرف مصری وارد گفت وگو شد. نزدیک به دو ماه پیش نبیل فهمی، وزیر امور خارجه سابق مصر سفری به ایالات متحده انجام داده بود که این سفر تا اندازه بسیاری بر عادی شدن روابط دو طرف تاثیر گذاشته بود. در پی آن سفر گشایش در روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور ایجاد شد و واشنگتن تعدیلی در مواضع خود در قبال حمایت از اخوان المسلمین ایجاد کرد. در آن سفر واشنگتن از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده بود که این انتخابات نقشه راهی برای تکمیل سرنوشت سیاسی صحیح مصر باشد.

جان کری بعد از دیدار با سامح شکری، همتای مصری اش گفت که واشنگتن به طور جدی بر روی کار با حکومت جدید مصر فکر می کند و انتظار دارد که دوره انتقالی در مصر با آرامش و بسیار سریع سپری شود.

محمد سعید ادریس، کارشناس امور خاورمیانه و از ستون نویسان روزنامه الاهرام، چاپ قاهره در گفت وگو با روزنامه العرب در این باره گفت: «مصر نیازی به این اخاذی ها ندارد و می تواند فشارهای خارجی را تحمل کند، برای این که عرصه بزرگی برای مانور پیش روی آن است. همچنین ابزارهای لازم را برای فشار متقابل در اختیار دارد و اکنون می رود تا نقش منطقه ای اش را بازیابد. مصر همچنین از نگاهی استراتژیک برخوردار است که می تواند آن را در محیط پیرامونی خود دنبال کند. مصر به خوبی از حجم تنگناهایی که امریکا در آنها گرفتار است، خبر دارد.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر قاهره ایالات متحده امریکا السیسی


نظر شما :