ظریف از الجزایر به تهران بازگشت

۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۹۳۳۶۰۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در هفدهمین اجلاس وزیران امورخارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به الجزایر سفر کرده بود بامداد امروز (شنبه) پس از سفری پنج روزه به تهران بازگشت.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» ششم خرداد برای شرکت در اجلاس یادشده وارد الجزیره شد و پس از سخنرانی در افتتاحیه اجلاس، گزارشی از عملکرد 20 ماهه ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد را به وزیران خارجه کشورهای عضو و هیات های سیاسی شرکت کننده در این اجلاس ارایه کرد.

هفدهمین نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد با شعار «تقویت همبستگی برای صلح و پیشرفت» روزهای هفتم و هشتم خردادماه در کاخ ملت های الجزیره برگزار شد و با تصویب بیانیه ای به کار خود پایان داد.

ظریف در سخنرانی خود در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در موضوعات جهانی بویژه مبارزه با خشونت و افراطی گری و نیز موضوعات هسته ای برای شرکت کنندگان در این اجلاس تشریح کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این سفر علاوه بر دیدار و گفت وگو با رییس جمهوری، رییس مجلس، نخست وزیر و وزیر امور خارجه الجزایر با اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و نیز نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و گفت وگو کرد.

ظریف همچنین در حاشیه برگزاری این اجلاس با همتایان خود از کشورهای مختلف از جمله وزیران خارجه عمان، لبنان، اسپانیا، مصر، کویت، صربستان، اتیوپی و ونزوئلا رایزنی کرد.

حضور و سخنرانی در نشست مشترک جنبش عدم تعهد و گروه 77 از دیگر برنامه های رسمی سفر ظریف به الجزیره بود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مدت حضور در الجزایر، ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در این شهر را نیز افتتاح کرد و همچنین بر یادمان شهدای استقلال الجزایر حضور یافت و با اهدای تاج گل یاد آنان را گرامی داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان را در این سفر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل و مجید تخت روانچی معاون اروپای وآمریکا وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل و رضا عامری مدیرکل خاورمیانه این وزارتخانه همراهی می کردند.

هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به الجزایر، توقف دو روزه ای در استانبول ترکیه داشت که هدف از آن، انجام مذاکرات غیررسمی میان محمدجواد ظریف مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس گروه 1+5 در این مذاکرات بود.

ظریف در استانبول سه دور با کاترین اشتون ملاقات کرد؛ دو بار در هتل چراغان ترکیه و یک بار در سرکنسولگری ایران و در قالب ضیافت شام کاری؛ دو طرف در مجموع حدود هشت ساعت درباره «فرصت های پیش رو» و «نحوه مدیریت مذاکرات آینده» گفت وگو کردند.

دو طرف پس از انجام این دیدارها توافق کردند که دور بعدی مذاکرات از 26 خرداد در شهر وین برگزار و در این مدت نیز نشست های کارشناسی و سیاسی در سطوح مختلف بنا به ضرورت میان دو طرف برگزار شود.

کلید واژه ها: الجزایر جنبش عدم تعهد


نظر شما :