افزایش تلاش‌ گرجستان برای پیوستن به ناتو

۱۹ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۹۳۱۱۶۴ سرخط اخبار
یک مقام دولت گرجستان اظهار داشت که ورود این کشور به ناتو و اتحادیه اروپا در فهرست اولویت های تفلیس قرار دارد.
 
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ایتار تاس، آلکسی پتریاشویلی، وزیر دولت در امور همگرایی یورو- آتلانتیک و اروپای گرجستان، امروز (دوشنبه) در سخنرانی در یک کنفرانس بین المللی به مناسبت هفته ناتو در شهر تفلیس گفت: مسیر ورود به ساختارهای یورو آتلانتیک و مطالبه عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو توسط برخی نیروهای سیاسی گرجستان در دستور کار قرار دارد و این خواسته اکثریت مردم کشور و جناح های سیاسی و اجتماعی کشور است.
 
در این کنفرانس تجربه کشورهایی از اروپای مرکزی و شرقی که به ناتو پیوسته اند بررسی می شود و کولیندا گرابار- کیتاروویچ، معاون دیپلماسی عمومی دبیر کل ناتو نیز قرار است در آن شرکت کند. علاوه بر وی مقامات دولت های استونی و لیتوانی، وزرای دفاع و امور خارجه گرجستان، سفرای برخی کشورهای عضو ناتو که از تفلیس استوارنامه دریافت کرده اند و وزیر امور خارجه سابق بلغارستان نیز حضور خواهند داشت.
 
دو دولت قبلی گرجستان به دنبال پیوستن این کشور به ناتو بودند و دولت فعلی نیز که در اول اکتبر 2012 روی کار آمده از تمایل خود برای عضویت در ناتو خبر داده اما در عین حال تاکید کرده است که گرجستان یکی از وظایف خود را عادی سازی روابطش با روسیه می داند.
 
در این میان برخی سیاستمداران محلی و احزاب مخالف دولت از عضویت گرجستان در ناتو انتقاد کرده و خواهان پیگیری سیاست عدم تعهد در این کشور شده اند.

کلید واژه ها: ناتو گرجستان


نظر شما :