انتقاد شدید روزنامه الاهرام از دوحه

قطر ادای بزرگان را در می‌آورد

۰۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۲۹۲۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی را فرعون زمانه می‌دانند، فرعونی که می‌خواهد در بازی بزرگان شرکت کند در حالی که هیچ کدام از ظرفیت‌ها و مشخصات بازیگران بزرگ عرصه جهانی را ندارد.
قطر ادای بزرگان را در می‌آورد

دیپلماسی ایرانی: قطر از جمله کشورهایی است که همچنان از اخوان المسلمین حمایت می کند و به رغم فشارهای بیرونی که به قیمت تخریب روابط دوحه با پایتخت های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه ریاض و ابوظبی شده، همچنان میزبان رهبران اخوان المسلمین است و به پشتیبانی از آنها ادامه می دهد و تریبون های نماز جمعه خود را در اختیار رهبران آنها قرار می دهد. شیخ یوسف القرضاوی همچنان به پشتیبانی از قطر در تریبون های نماز جمعه علیه کشورهای عربی دشمن با اخوان و دولتمردان جدید قاهره سخنرانی می کند و انتقادهای تند و تیزی را متوجه آنها می کند. این مساله ناخرسندی های بسیاری را نزد اعراب از جمله مصری ها به وجود آورده است.

روزنامه الاهرام، چاپ قاهره در گزارشی به همین موضوع می پردازد و ضمن انتقاد شدید اللحن از سیاست های دولت قطر می نویسد: اخیرا تلویزیون فرانسه گزارشی را منتشر کرد که وجهی دیگر از سیاست های غرض ورزانه دولت قطر و شبکه الجزیره در تخریب افکار عمومی جهان عرب را نشان می دهد. تحلیلگران بر این اعتقادند که این کشور کوچک که پس از جنگ کویت علیه عراق تلاش کرد در کنار عربستان سعودی و ایران، دو کشور قدرتمند منطقه برای خود جای پایی باز کند پس از آن که دید جامعه جهانی قصد ندارد به این سادگی ها نقشی به آن بدهد به حمایت از گروه های تروریستی برای به آتش کشیدن منطقه برخواست و سیاست های خصمانه خود را از تونس و لیبی آغاز کرد و تا مصر و سوریه و بحرین و یمن ادامه داد.

الاهرام در ادامه قطری را کشوری کوچک که دوست دارد در کنار کشورهای بزرگ بنشیند، توصیف می کند و می نویسد: از سال 1995 تا 2008 قطر به رغم بلندپروازی هایش جایگاه خاصی در جهان نداشت. شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی که پس از تکمیل تحصیلات در خارج در پی کودتا علیه پدرش در قطر به قدرت رسید با تبانی پسرعمویش اداره مرحله جدید قطر را به دست گرفت و هر دو با هم همه تلاش خود را کردند تا دنیا را گمراه کنند. آنها برای پیشبرد اهداف خود تا آن جا که توانستند در تشویش واقعیت ها و افکار عمومی تلاش کردند و آینده ای مجهول را برای خاورمیانه رقم زدند.   

این روزنامه سپس به تغییر مواضع فرانسه به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند غربی اشاره می کند و می نویسد: با انتشار گزارش اخیر شبکه خبری فرانسه پاریس تلویحا قطری که به زور خود را وارد رقابت با کشورهای بزرگ جهان کرد را متهم به شانه خالی کردن از بسیاری از اصول اولیه یک کشور مدعی اصلاحات در میان اعراب کرده و می گوید که می خواسته است که کشورهای بزرگ و محوری منطقه مثل مصر و عربستان را به زیر بیاورد و خود به جای آنها در جمع بزرگان جهان بنشیند. در حالی که قطر در حد و اندازه کشوری نیست که بخواهد کشورهای بزرگی مثل مصر را به زیر آورد.

پاریس تلویحا قطری که به زور خود را وارد رقابت با کشورهای بزرگ جهان کرد را متهم به شانه خالی کردن از بسیاری از اصول اولیه یک کشور مدعی اصلاحات در میان اعراب کرده و می گوید که می خواسته است که کشورهای بزرگ و محوری منطقه مثل مصر و عربستان را به زیر بیاورد.

الاهرام در بخش دیگری از این مطلب می نویسد: حمایتی که قطر از جریان های تروریستی جهان می کند بازی دو گانه و کثیفی است که دوحه برای پیشبرد اهداف خود در پیش گرفته به این بهانه که به دنبال مبارزه با استبداد است. در حالی که از آن طرف هر جا که منافعش در خطر بیفتد دست به تبانی با طرف های منتقد می زند که نمونه آن را در ترور زیلیمینکن قیریف، رهبر چچنی که در سال 2004 توسط سازمان امنیت روسیه ترور شد و همچنین در کمک به خالد شاه محمد، تروریست پناهنده به قطر و یکی از کسانی که در حملات 11 سپتامبر در حمله به برج های دوقلو دست داشته است، دیدیم.

در ادامه این گزارش آمده است: فرانسه ای که دروازه های خود را به روی پول ها و سرمایه های قطری باز کرده بود و سرزمین خود را در اختیار سیاست های غرض ورزانه آن قرار داده بود، اکنون در پی بازی ناعادلانه و نابخردانه قطر به صراحت به اشتباه خود اعتراف می کند و دولت قطر را متهم به بازی گرفتن احساسات جهانی در راستای تداوم سیاست های برده وار خود می کند. در عین حال قطر در حالی ادعای انسان دوستی و دفاع از حقوق بشر می کند که جهانیان به روشنی می بینند که چگونه کارگران برده وار در کشورش کار می کنند در حالی که از کمترین حقوق یک انسان محروم هستند.

الاهرام در پایان می نویسد: ناظران شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی را فرعون زمانه می دانند، فرعونی که می خواهد در بازی بزرگان شرکت کند در حالی که هیچ کدام از ظرفیت ها و مشخصات بازیگران بزرگ عرصه جهانی را ندارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر فرانسه مصر


نظر شما :