گزارش گاردین در مورد ازسرگیری رابطه ای معلق

ماه عسل حماس با تهران تکرار می شود؟

۲۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۹۲۷۱۷۲ ترجمه برگزیده خاورمیانه
سه سال پس ازنعلیق روابط جمهوری اسلامی ایران و حماس به دنبال خودداری این گروه از حمایت از بشار اسد در سوریه و به دنبال شرایط ایجاد شده برای حماس پس از سقوط دولت محمد مرسی و پیامد آن برای اخوان المسلمین ، تهران و حماس در حال از سرگیری روابط خود هستند.
ماه عسل حماس با تهران تکرار می شود؟

دیپلماسی ایرانی: سه سال پس ازنعلیق روابط جمهوری اسلامی و حماس به دنبال خودداری این گروه از حمایت از بشار اسد در سوریه و به دنبال شرایط ایجاد شده برای حماس پس از سقوط دولت محمد مرسی و پیامد آن برای اخوان المسلمین ، تهران و حماس در حال از سرگیری روابط خود هستند.گاردین با اشاره به اینکه این ازسرگیری روابط می تواند برای اسرائیل و آمریکا نگران کننده باشد به نقل از یکی از مقامات نزدیک به اسماعیل هنیه نوشت: روابط ما در حال حاضر تقریبا به دوران پیش از بحران سوریه بازگشته است و ما به زودی به طور کامل به همان نقطه باز می گردیم.

تا قبل از بحران سوریه و ماه های نخست آن، جمهوری اسلامی ایران به طور همه جانبه از حماس حمایت می کرد و این کمک ها شامل حمایت مالی گسترده بود. به نحوی که گفته می شد پس از اعلام موضع حماس در برابر بشار اسد و قطع کمک مالی ایران، این گروه از نظر اقتصادی دچار مشکل شده است.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، خالد مشعل، رئیس شاخه سیاسی حماس در قطر در ماه های اخیر در آنکارا و دوحه با مقامات ایرانی ملاقات کرده و در ماه های آینده نیز به ایران سفر می کند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که هیاتی از مقامات حماس خارج از نواز غزه نیز دو ماه قبل سفری به ایران داشته اند و رهبران حماس در داخل غزه نتوانسته اند این سفر را انجام دهند زیرا پس از کودتا علیه مرسی در مصر، از این منطقه خارج نشده اند.

یکی از مقامات حماس تایید می کند که روابط بین تهران و این گروه در حال احیا شدن است. به گفته نعیم، روابط هیچگاه به طور کامل قطع نشد اما در ماه های اخیر ملاقات های متعددی انجام شده و خون تازه ای به رگ های روابط ایران و حماس جاری شده است. وی خاطرنشان می کند که در ماه های اخیر نشست ها و سفرهای زیادی انجام شده که برخی از آنها در سطح عالی بوده و به این ترتیب این ملاقات ها به احیای روابط دوجانبه منجر شده است.

خالد مشعل، رئیس شاخه سیاسی حماس در قطر در ماه های اخیر در آنکارا و دوحه با مقامات ایرانی ملاقات کرده و در ماه های آینده نیز به ایران سفر می کند.

به گزارش گاردین روابط ایران و حماس حدود سه سال قبل به دنبال بروز بحران در سوریه به شدت دچار تحول شد و تقریبا در آستانه تعلیق قرار گرفت. هرچند رهبر تبعید شده حماس مدت ها در دمشق زندگی می کرد اما از حمایت از اسد در برابر معارضان خودداری کرد. مشعل و دیگر اعضای حماس در سال 2012 ، سوریه را ترک کردند. به این ترتیب حمایت مالی ایران از حماس قطع شد. حمایتی که به 23 میلیون دلار در ماه می رسید و قطع آن بحران مالی جدی برای حماس ایجاد کرد.

از سوی دیگر کودتا علیه دولت محمد مرسی در مصر و افزایش فشار بر اخوان المسلمین نیز که یکی از سازمان های شریک ایدئولوژیک حماس به شمار می رود، این گروه اسلامی را به لحاظ روانی و سیاسی با مشکلاتی مواجه کرد.

تحلیلگران می گویند روابط ایران و حماس یک مساله بسیار حساس است. این روابط تحت تاثیر بحران سوریه تضعیف شد اما قطع نشد. به گفته مقامات حماس، برخی کانال ها بازگذاشته شد و تهران نیز اخیرا دریافت که حماس مخالف رژیم سوریه نیست. به گفته مقامات حماس آنها تنها می خواستند در بحران سوریه بی طرف باشند و این بی طرفی سوء تفاهم هایی برای ایران ایجاد کرد.

مقامات حماس در پاسخ به این پرسش که آیا ایران حمایت مالی خود را از سرگرفته، می گویند نمی توانند در چنین مواردی اظهار نظر کنند، چرا که ممکن است تلاش هایی برای متوقف کردن کمک ها انجام شود. این درحالی است که تا پیش از کودتا در مصر، کمک های مالی حماس از طریق چمدان های پر از پول از کانال هایی در نوار غزه به دست مقامات حماس می رسید. برخی دیگر از مقامات حماس نیز می گویند نمی توانند در مورد حمایت مالی ایران اظهار نظر کنند چرا که این اظهار نظر ها می توانند حساسیت اسرائیل را برانگیخته کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: جمعه 20 دی 1392 / باز انتشار: چهارشنبه 25 دی 1392

کلید واژه ها: حماس حمایت مالی


نظر شما :