گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و روسیه

۱۹ دی ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۲۷۱۴۱ سرخط اخبار

روسای جمهور ایران و روسیه به منظور رایزنی در خصوص مسایل منطقه ای و بین المللی، ظهر امروز (پنج شنبه) تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در این گفت وگوی تلفنی که از سوی رییس جمهور روسیه انجام شد، تحولات جاری و حساس منطقه بویژه مسائل مربوط به سوریه، عراق، تروریسم و افراط گرایی، مسائل بین المللی و همچنین تحولات مربوط به توسعه روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با ابراز خشنودی از تحرک ایجاد شده در روند مناسبات دو کشور پس از دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در بیشکک و اشاره به رفت و آمدهای مؤثر و قابل توجه مقامات دو کشور در هفته های اخیر و قدردانی از تفاهمات حاصل شده برای اجرایی نمودن مذاکرات بیشکک در زمینه های سیاسی، اقتصادی، صنعتی و دفاعی اظهار داشت: تلاش برای راهبردی کردن مناسبات ایران و روسیه و برقراری روابطی درازمدت و پایدار و مبتنی بر منافع و همکاری های بلند مدت می تواند امنیت، ثبات و پایداری را در منطقه به ارمغان آورده و آینده ای سرشار از صلح و دوستی را رقم بزند.

رییس جمهور با اشاره به مذاکرات موفق به عمل آمده در دیدار روسای کمیسیون های مشترک همکاری های دو کشور و نهایی شدن تفاهمات مذکور، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد پروژه های زیربنایی در بخش های مختلف را در چارچوب تفاهمات کمیسیون مشترک، مطرح و اقدامات لازم برای توسعه همکاری های دوجانبه را به عمل آورد.

دکتر روحانی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ و توافقات ژنو و تأکید بر ضرورت پایبندی کشورها بر این توافقات و نقش مثبت روسیه، ابراز امیدواری کرد: برخی کشورها که به دنبال بهانه جویی و ایجاد مشکل در روند مذاکرات هستند، به تعهدات خود احترام گذاشته و از ایجاد برخی تضییقات که به معنای فاصله گیری آنها از حسن نیت اولیه شان است، خودداری نمایند.

دکتر روحانی افزود: تداوم نقش مثبت روسیه زمینه را برای هر چه سریع تر نهایی شدن این توافق فراهم خواهد کرد.

رییس جمهور در خصوص سوریه اظهار داشت: به جای نمایش مذاکره در ژنو باید به حل واقعی بحران سوریه پرداخت چرا که هیچ نشست فرا منطقه ای که عناصر مؤثر را در بر نداشته باشد، قادر به حل مشکل سوریه نخواهد بود و از این رو ژنو ۲ پیش از تشکیل، شکست خورده خواهد بود.

دکتر روحانی گفت: اگر تروریسم سرکوب نشود و اگر تلاش یکپارچه در راستای «جهانی عاری از خشونت و افراط» شکل نگیرد و اگر کمک های نظامی بعضی کشورها به گروه های تروریستی ادامه داشته باشد، امنیت منطقه و جهان با خطر مواجه خواهد شد.

رییس جمهور افزود: در مقابله با تروریسم باید ریشه های فکری و مالی آن را هم خشکاند و ایران آماده همکاری با روسیه در مقابله جدی با تروریسم است.

در این گفت وگوی تلفنی رییس جمهور روسیه نیز با اشاره به مذاکرات بیشکک و بیان این موضوع که در حال تحقق بخشیدن و نهایی کردن توافقات میان تهران - مسکو هستیم، اظهار داشت: روسای کمیسیون های مشترک دو کشور اقدامات خوبی برای رسیدن به اهداف مورد نظر انجام داده و تفاهمات بسیاری نهایی شده اند.

پوتین در ادامه گفت: من بر این باور هستم که نقش سازنده رهبری ایران توانست کمک شایانی به دستیابی توافق هسته ای نماید و به همین جهت ضرورت دارد، زمینه های مثبت و سازنده تفاهمات مد نظر قرار داشته باشد.

رییس جمهور روسیه در خصوص اجلاس ژنو ۲ و تحولات مربوط به سوریه اظهار داشت: ایران به عنوان یک بازیگر اصلی باید در اجلاس حضور داشته باشد. ما هر گونه پیش شرط در رابطه با حضور ایران را غیرمفید و غیرسازنده می دانیم و امیدواریم شرکای مان را در مورد حضور ایران قانع نماییم.

کلید واژه ها: روسیه تفاهمات تروریسم


نظر شما :