در صورت لغو نشدن تحریم ها

اقتصاد ایران باز هم دوام می آورد

۰۶ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۹۲۶۴۱۴ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
در صورتی که ایران تواند به توافقی دست یابد که در آن تحریم های مالی و نفتی لغو شوند، هزینه فرصت های از دست رفته روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. ایرانیان این را می دانند که اگر از شر تحریم ها خلاص شوند، می توانند دوران شکوفایی اقتصادی را تجربه کنند.
اقتصاد ایران باز هم دوام می آورد

دیپلماسی ایرانی: اقتصاد ایران باوجود تحریم های سنگین لنگ لنگان پیش می رود. خیابان ها از ترافیک قفل شده اند، خودپردازها پول نقد ندارند و  بانک ها نیز تنها کارت های اعتباری را صادر می کنند که بیشتردر داخل ایران کاربرد دارند، تجار نیز در حال تلاش برای دور زدن موانع قانونی هستند.

آمار رسمی حاکی از آن است که صادرات نفت ایران به طور محسوسی کاهش یافته، اما برخی می گویند هنوز هزاران بشکه از نفت ایران از طریق عراق صادر می شود. تجار ایرانی می گویند می توانند امور مالی را زیرمیزی انجام دهند،البته در صورتی که نرخ بهره ای 12 تا 15 درصدی بپردازند.

این چهره یک اقتصاد تحریم زده است. در صورتی که ایران تواند به توافقی دست یابد که در آن تحریم های مالی و نفتی لغو شوند، هزینه فرصت های از دست رفته روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. ایرانیان این را می دانند که اگر از شر تحریم ها خلاص شوند، می توانند دوران شکوفایی اقتصادی را تجربه کنند.

سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی که به صنعت خودرو نیز مشاوره می دهد در گفت و گو با واشینگتن پست، اظهار داشت: شرایط از نظر اقتصادی بسیار بد است.  محمد خوشچهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز به این روزنامه آمریکایی گفت: تولید اقتصادی در سال گذشته 6 درصد کاهش یافته است.

طبقه متوسط جامعه تحت فشار زیادی قرار دارد. هزینه اجاره یک آپارتمان برای یک خانواده چهار نفره حدود 500 دلار در ماه است. این مبلغ به اضافه 700 دلار هزینه خورد و خوراک، رقمی هزار و 200 دلاری را شامل می شود که از درآمد ماهیانه بسیاری از خانواده های ایرانی بالاتر است. این جدا از هزینه های ضروری دیگر مانند درمان و پوشاک است. به این ترتیب زن و مرد در خانواده باید شاغل باشند و حتی دو شغل داشته باشند تا بتوانند صورتحساب ها را پرداخت کنند.

خوشچهره می گوید: من تاثیر تحریم ها را انکار نمی کنم اما بخشی از بحران اقتصادی جاری نیز از سوء مدیریت ها و فساد مالی ناشی می شود.

این در حالی است که دولت احمدی نژاد درآمدی بالغ بر 700 میلیارد دلار از صادرات نفتی داشت. اما مشخص نیست که این پول کجا هزینه شد. خوشچهره می گوید: من تاثیر تحریم ها را انکار نمی کنم اما بخشی از بحران اقتصادی جاری نیز از سوء مدیریت ها و فساد مالی ناشی می شود.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران موضوع گیری های خوبی در مورد مدیریت اقتصادی داشته و از بهبود روابط با جامعه بین المللی سخن می گوید. لیلاز می گوید از زمان روی کار آمدن او نرخ تورم پایین تر آمده، سرمایه گذاری خصوصی بیشتر شده و ارزش پول رایج ایران در بازار سیاه بیشتر شده است.

برخی کارشناسان اقتصادی می گویند در صورتی که روحانی بتواند در زمینه لغو تحریم ها با غرب به توافق برسد، رشد 10 درصدی اقتصاد ایران در سال 2015 قابل پیش بینی است.

این در حالی است که نادیده گرفتن قدرت اقتصادی ایران اشتباه است. ایران کشوری است که در جریان جنگ هشت ساله با عراق مقاومت کرد و ایرانیان می دانند چگونه با دشمنی ها کنار بیایند. تیم اقتصادی روحانی نیز بودجه آِنده را با فرض لغو نشدن تحریم ها و افزایش صادرات غیر نفتی تنظیم کرده اند. صادراتی که باید ارزش آن به 80 میلیارد دلار برسد تا نیاز ایران به واردات را تامین کند. به بیان دیگر اقتصاد ایران در صورت لغو نشدن تحریم ها نیز دوام می آورد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: یکشنبه 1 دی 1392/ بازانتشار: جمعه 6 دی 1392


نظر شما :