مواضع ایران و آمریکا علیه یکدیگر، نشانه‌ای مثبت است

۲۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۲۴۴۶۹ سرخط اخبار

ادعاهای جدید کاخ سفید درباره مذاکرات هسته ای ژنو و پاسخ ایران و روسیه به این ادعاها، تحلیل تأثیر مثبت موضع گیری های اخیر کری و ظریف بر روند کلی مذاکرات هسته ای، تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از وضع تحریم های جدید علیه ایران و تحلیل دلایل کارشکنی فرانسه در مذاکرات ژنو، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 

«مواضع ایران و آمریکا علیه یکدیگر، نشانه‌ای مثبت است»


به گزارش «تابناک»، ادعاهای کاخ سفید درباره دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران، از جمله مطالبی است که از شب گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. به نوشته«رویترز»، کاخ سفید اعلام کرده که قدرت های جهانی طرف مذاکره با ایران، در مذاکرات اخیر دارای مواضع مشترک و یکپارچه ای بودهاند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید ضمن رد اخبار مربوط به اختلاف نظر میان اعضای گروه 1+5 در زمینه توافق با ایران، گفته اعضای این گروه متحد بوده اند متحد نیز باقی خواهند ماند. به گفته وی، آمریکا همچنان برای حصول یک توافق در این زمینه تلاش می کند؛ اما هرگونه توافقی که حاصل شود، «قطعاً در راستای استانداردهای آمریکا» خواهد بود. 
 

«مواضع ایران و آمریکا علیه یکدیگر، نشانه‌ای مثبت است»


این در حالی است که پیش از این، ایران و روسیه به اظهاراتی مشابه از سوی وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داده بودند. «گالف تودی» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد ایران و روسیه، غرب را مسئول به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای دانسته اند. این روزنامه اشاره می کند که از دید ایران و روسیه، انشقاق و چند دستگی میان اعضای گروه 1+5، دلیل اصلی عدم حصول توافق در مذاکرات اخیر در ژنو بوده است. این دو کشور همچنین ادعاهای جان کری را مبنی بر اینکه این ایران بوده که توافق مورد حمایت قدرت های جهانی را نپذیرفته است، رد کرده اند. گالف تودی اشاره می کند که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خطاب به جان کری گفته: «آقای وزیر! آیا این ایران بود که پنج شنبه شب بیش از نیمی از پیش نویس طرح آمریکا را رد کرد و جمعه صبح نیز به طور علنی علیه آن موضع گیری کرد؟». 
 

«مواضع ایران و آمریکا علیه یکدیگر، نشانه‌ای مثبت است»


اما در تحلیلی جالب توجه، سایت خبری- تحلیلی «میدل ایست آنلاین» ضمن اشاره به موضع گیری های اخیر کری و ظریف در مقابل یکدیگر، این امر را نشانه ای مثبت ارزیابی کرده است. به عقیده این سایت، باید از این اتفاق که وزرای خارجه ایران و آمریکا به طور علنی درباره مذاکرات اخیر موضع گیری کرده و هر یک دیگری را مسئول عدم موفقیت آن می داند، استقبال کرد؛ زیرا بهتر است وزرای خارجه دو کشور به همین صورت مشغول بحث درباره چگونگی رسیدن به یک توافق بر مبنای مذاکره باشند تا اینکه یکدیگر را به تحریم های شدیدتر و یا توسعه بیشتر برنامه هسته ای تهدید کنند. به عقیده میدل ایست آنلاین، ایران در حال حاضر از جنبه سیاسی و دیپلماتیک مهمترین کشور خاورمیانه به شمار می رود. 
 

«مواضع ایران و آمریکا علیه یکدیگر، نشانه‌ای مثبت است»


به هر حال، با وجود همه این موضع گیری ها، دولت آمریکا تلاش دارد تا جهت حفظ بخت پیشبرد دیپلماسی، از وضع تحریم های جدید علیه ایران جلوگیری کند. در همین زمینه، روزنامه «گاردین» با انتشار مطلبی از تلاش جان کری برای جلوگیری از تصویب تحریم های جدید علیه ایران خبر داده است. این روزنامه اشاره می کند که کری قصد دارد روز چهارشنبه با حاضر شدن در کمیته بانکداری سنا، در جلسه ای محرمانه استدلال های خود را در ضرورت عدم تصویب تحریم های جدید علیه ایران مطرح کند. افزون بر این، انتظار می رود جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز تلاشی همزمان را با همین هدف انجام دهد. هم اکنون «باب کورکر»، از سناتورهای شناخته شده جمهوری خواه نیز به این تلاش ها پیوسته و از اصرار خود برای وضع تحریم های جدید علیه ایران دست برداشته است. 
 

«مواضع ایران و آمریکا علیه یکدیگر، نشانه‌ای مثبت است»


در نهایت، سایت خبری «راشا تودی» که طی چند روز اخیر به واسطه مواضع فرانسه در قبال مذاکرات هسته ای ایران، انتقادات شدیدی را متوجه این کشور کرده، مطلب جدیدی را در این زمینه منتشر و در آن، با «باربارا اسلاوین»، خبرنگار «المانیتور» مصاحبه کرده است. به اعتقاد اسلاوین، مهمترین دلایل کارشکنی فرانسه در مذاکرات هسته ای اخیر با ایران را می توان در تلاش فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه برای امتیازگیری از رژیم اسرائیل در آستانه سفرش به سرزمین های اشغالی و همچنین تضمین فروش تسلیحات به عربستان سعودی خلاصه کرد. 

کلید واژه ها: تحریم ایران و روسیه ایران روسیه فرانسه


نظر شما :