فردو،غنی سازی و خروج اورانیوم خط قرمز است

۲۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۲۲۸۱۵ سرخط اخبار
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تا زمانیکه چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در چارچوب قانون عمل نکنند از این مذاکرات نتیجه ای حاصل نخواهد شد، افزود: مذاکره روی خطوط قرمز هسته ای معنا ندارد.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره کنندگان گروه 1+5 آمادگی و اختیارات لازم را برای به رسمیت شناختن حق غنی سازی صلح آمیز ایران را در مذاکره پیش رو دارند، گفت: با توجه به اینکه حتی آقای اوباما با تصمیمات و نظراتی که دارد با دیدن نتانیاهو نظرش تغییر کرد، بعید می دانم وزرای امور خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه بخواهند تصمیم گیرنده نهایی باشند، لذا من زیاد خوش بین نیستم اینها بتوانند تصمیم نهایی را بگیرند هر چند باید منتظر باشیم ببینیم روند مذاکرات چگونه پیش می رود.

وی با بیان اینکه تا زمانیکه چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در چارچوب قانون عمل نکنند از این مذاکرات نتیجه ای حاصل نخواهد شد، افزود: آنها باید تابع چارچوب و قوانین بین المللی باشند همان قوانینی که  خودشان تدوین کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بهتر است آنها بیایند در چارچوب قانون مسائل را مطرح و بررسی کنند افزود: آنها خواسته ای دارند فراتر از قانون در مقابل ما هم زیر بار نخواهیم رفت.

کوثری دلیل طولانی شدن مذاکرات هسته ای را نگاه از بالا به پایین کشورهای غربی دانست و گفت: ما می خواهیم در مذاکرات تعیین و تکلیف شود ما نمی خواهیم فقط وقت بگذرد هر چند گذر زمان به نفع ما بوده چون اولا آژانس متوجه شده ما در چارچوب قانون عمل می کنیم دوما اینکه تعداد سانتریفیوژهایمان را بالا برده ایم و یک کشور هسته ای شده ایم که این روند علمی چه بخواهند چه نخواهند قابل برگشت نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرف غربی در گذشته تعطیلی فردو، تعلیق غنی سازی اورانیوم و خارج کردن اورانیوم غنی شده از کشور را خواستار شده گفت: مذاکره بر روی این موارد معنی ندارد، اورانیوم غنی شده موجود در کشور هم قانونی هم صلح آمیز است.

وی ادامه داد: ما اگر می خواستیم زیر بار زور برویم انقلاب نمی کردیم مقاومت نمی کردیم آنها اگر فکر می کنند شرایط مانند زمان بعد از جنگ جهانی دوم است که با اسلحه و چپاول خواسته های خود را تامین کنند، بدانند اشتباه فکر می کنند چون دوران این سیاستها تمام شده است.

 

کلید واژه ها: سیاست خارجی چارچوب قانون


نظر شما :