الهام علی‌اف برای سومین بار به ریاست‌جمهوری آذربایجان رسید

۱۸ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۲۲۶۹۷ سرخط اخبار

انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری آذربایجان امروز برگزار و همان گونه که انتظار می رفت، الهام علی اف با اکثریتی قابل توجه پیروز این انتخابات شد. اکنون علی اف در حالی سومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز می کند که انتقادات بین المللی از شیوه حکومتداری وی همچنان به قوت در جریان است.

به گزارش «تابناک»، بنا بر اعلام رسمی دولت آذربایجان، الهام علی اف توانست با ۸۴. ۷۳ درصد از آرا، برای سومین بار بر کرسی ریاست جمهوری در جمهوری آذربایجان تکیه بزند. به این ترتیب، این کشور دست کم برای پنج سال دیگر با تداوم سیاست های کنونی در هر دو جنبه داخلی و خارجی روبه رو خواهد بود.

بنا بر این گزارش، مظاهر پناه اف، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری آذربایجان گفت، نتایج اولیه نشان می دهد که علی اف برای پنج سال آینده، رئیس جمهور این کشور است.

در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که چهار شنبه، هفدهم مهرماه برگزار شد، نزدیک پنج میلیون و 514 هزار شهروند واجد شرایط رأی بودند که ۷۲ درصد آن ها، یعنی بیش از سه میلیون و ۷۲۰ هزار شهروند در رأی گیری مشارکت کردند.

در این انتخابات نامزد اپوزیسیون، جمیل حسنلی، نماینده ائتلاف شورای ملی نیروهای دمکراتیک بود که بر پایه اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، موفق به کسب ۵. ۲ درصد از آرا شده و بقیه آرا میان هشت نامزد باقی مانده تقسیم شده است.

به هر حال، این انتخابات در شرایطی برگزار شد که مانند همه دوره های پیشین، ناظران جهانی حاضر در جمهوری آذربایجان، از مدتی پیش ضمن انتقاد از رویه های مقدماتی برگزاری انتخابات، شفافیت آن را به طور جدی زیر سؤال برده بودند.

«دویچه وله» به همراه انتشار گزارشی از روند برگزاری انتخابات در جمهوری آذربایجان می نویسد: نیروهای مخالف دولت از سالم و شفاف نبودن انتخابات انتقاد کرده اند. در رسانه های دولتی و در تبلیغات عمومی، بیشتر نام و تصویر الهام علی اف دیده می شده و به ندرت تصویر یکی از ۹ نامزدی که به رقابت با او وارد میدان شده اند به چشم می خورده است؛ افزون بر این، در همه جا تصویر حیدر علی اف، پدر رئیس جمهور کنونی دیده می شود، که گویا همچنان از محبوبیت فراوان برخوردار است.

اتحادیه اروپا در اظهاریه ای از «نبود رقابت دمکراتیک» در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان انتقاد کرده است. از شواهد این کاستی، رستم ابراهیم بیگ اف است؛ فیلم نامه نویس سر شناس که اجازه نیافت در انتخابات شرکت کند. کمیسیون انتخابات به این بهانه که او دارای گذرنامه روسی است، شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری را مغایر قانون دانست.

پس از رد صلاحیت ابراهیم بیگ اف، نیروهای مخالف به «جمیل حسنلی» امید بستند. از ۹ نامزدی که (به جز علی اف) وارد رقابت ریاست جمهوری شدند، حسنلی تنها نامزدی بود که در مخالفت واقعی با رژیم وارد کارزار انتخابات شده بود.

با این حال، احزاب مخالف دولت می گویند، حزب حاکم از همه روش ها برای محدود کردن کمپین انتخاباتی حسنلی بهره برده و به صورت گسترده ای در نقض حقوق بشر در کشور تلاش کرده است.

الهام علی اف نخستین بار در سال ۲۰۰۳ و پس از درگذشت پدرش به ریاست جمهوری برگزیده شد. این دوره از انتخابات با مشارکت هفت نامزد پرنفوذ، از جمله الهام علی اف و عیسی قنبر، رئیس سابق پارلمان آذربایجان در دوران ایلچی بیگ، رقابت داشتند. در این دور انتخابات بر اساس آمار رسمی، ۷۱. ۲ درصد واجدین شرایط در رأی دهی شرکت کردند و الهام علی اف با ۷۶. ۸۴ درصد آرا، رئیس جمهور آذربایجان شد. در این دوره، احزاب مخالف و به ویژه طرفداران عیسی قنبر (رهبر کنونی حزب مساوات) دولت را به تقلب در انتخابات متهم کردند و اعتراضات خیاباتی به خشونت کشیده شد.

در رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ نیز احزاب مخالف انتخابات را تحریم کردند و الهام علی اف در غیاب رقیب جدی، ۸۹ درصد آرای رأی دهندگان را از آن خود کرد.

امسال، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان و رئیس حزب حاکم آذربایجان نوین، اقبال آقازاده نماینده مجلس و رهبر حزب امید، زاهد اروج نماینده مجلس و نامزد مستقل، قدرت حسن قلی اف نماینده پارلمان و رهبر جبهه خلق آذربایجان واحد، حافظ حاجی اف رهبر حزب مساوات معاصر، آراز علی زاده رهبر حزب سوسیال دموکرات آذربایجان، فرج قلی اف نماینده پارلمان و رهبر حزب جنبش ملی رستاخیز آذربایجان، جمیل حسنلی نماینده ائتلاف شورای ملی نیروهای دموکراتیک، الیاس اسماعیل اف نماینده پارلمان و رهبر حزب عدالت، سردار جلال اوغلو رهبر حزب دموکرات آذربایجان نامزد شرکت در انتخابات بودند.

کلید واژه ها: ریاست جمهوری الهام علی اف جمهوری آذربایجان در جمهوری آذربایجان


نظر شما :