آمریکا به دنبال کاهش نفوذ ایران در سوریه

۳۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۳ کد : ۱۹۲۰۲۳۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس سالانه اساتید بسیجی کشور به سخنرانی پرداخت.

وی با تاکید بر این موضوع که اساتید معماران اصلی اندیشه جامعه هستند گفت: امروز معیار وسعت جوامع، مقیاس جغرافیایی نیست حتی ظرفیت های مادی نیز تعیین کننده بزرگی جوامع نیست. در جوامع امروز مساحت ذهنی، وسعت اندیشه، افق های بلند تفکر و آرمان ها نشان دهنده وسعت و شکوه یک ملت هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اساتید دانشگاه ها کسانی هستند که بناهای هویت و اعتبار و دامنه شخصیت یک جامعه را در ذهن ها نقاشی می کنند و تصویر گران حقیقی یک جامعه هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که مبداء استقلال ملی هر کشوری استقلال فکری است خاطرنشان کرد: تا زمانی که مغزهای متصل به اندیشه دیگران وجود داشته باشند استقلال به دست نمی آید. ما نیز در کشور نیازمند مغزهای مستقل هستیم. ما نیازمندیم که آینده را خود بسازیم و جدال ما با دشمنان بر سر تولید مدل هایی برای آینده سرنوشت است.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: چرا زمانی که انقلاب اسلامی نظم کهنه نظام دو قطبی را فرو ریخت توسط همه قدرت ها به چالش کشیده شد؟ چه معمایی در دوران دوقطبی جنگ سرد وجود داشت که با انقلاب اسلامی قدرت های متضاد جنگ سرد علیه ایران با هم متحد شدند؟ راز اتحاد شرق و غرب علیه انقلاب ایران چه بود؟ این نشان دهنده موج عظیم فکری است که انقلاب اسلامی در جهان ایجاد کرده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این موضوع که حجم واکنش به انقلاب اسلامی نشان دهنده تاثیر حرکت انقلاب است تصریح کرد: انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد اما شعاع نفوذ آن دل های صاحبان قدرت های جهانی را در نوردید. به همین خاطر شاهد واکنش های جهانی علیه انقلاب هستیم و دلیل این واکنش این است که مقیاس عمل انقلاب مقیاس جهانی است.

وی با اشاره به نوع تهدیدات دشمن گفت: وقتی به شاکله همه تهدیدات نگاه کنیم درک خواهیم کرد که دشمن منطق قدرت را به رسمیت می شناسد و قدرت منطق ندارد در حالی که انقلاب اسلامی از قدرت منطق برای تاثیر استفاده کرده است.

«جهان در قبال انقلاب ما از قدرت سخت استفاده کرد و به ما حمله کرد که این نشان از منطق جهان دارد و حال که ما توانستیم خود اتکاء شویم دشمن با مدل تحریم اقتصادی به نبرد با ما وارد شد.»

وی افزود: این شرایط نشان می دهد تهدیدات علیه جمهوری اسلامی چند خصوصیت دارد: اول آنکه تمام تهدیدات علیه جمهوری اسلامی شکل جهانی به خود گرفته است و جمهوری اسلامی را در یک نبرد جهانی قرار داده است.

سردار سلامی ادامه داد: نکته دیگر آن است که دشمن در اعمال استراتژیکی خود توقف ناپذیر است و حتی در زمان شکست با طرح «پویایی استراتژی» مقابله با انقلاب را ادامه می دهد که ما بر همین اساس تغییر شکل تهدیدات را مشاهده می کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر این موضوع که جمهوری اسلامی در فضای راهبردی دشمنان عمل می کند خاطرنشان کرد: برخورد دشمنان با جمهوری اسلامی از آرمان های بزرگی سرچشمه می گیرد که دشمن حاضر نیست از آنان دست بکشد و در این وضعیت دل بستن به تغییر حالت توسط دشمن عملا ممکن نیست چرا که برخورد جمهوری اسلامی با دشمن برخورد دو اراده متضاد است که دارای ماهیت های متضادی نیز هست.

وی افزود: دشمنی ما با غرب در حقیقت رقابت بر سر میدان های تاثیر و نفوذ است. آنان برای خودشان قدرت جهانی متصور شده اند. آمریکا می خواهد همه جهان دارای سه خصوصیت مشترک شوند که بنگاه های آمریکایی نیز از جمله بنگاه رنت نیز در پی واقعیت بخشیدن به این استراتژی آمریکاست.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین خصوصیتی که آمریکا به دنبال آن است را چنین عنوان کرد: حذف تفاوت های فرهنگی و جهانی شدن تمامی کشورها خصوصیتی است که آمریکا به دنبال آن است. آمریکا می خواهد همه شهروندان عالم دارای ایده های مشترک باشند و ارزش های یکسانی را بپذیرند.

وی افزود: خصوصیت دیگری که آمریکا به دنبال آن است، این است که همه جهان مصرف کننده کالاهای آنان باشند که این نشان از آن دارد که آمریکا می خواهد همه یکسان زندگی کنند و آمریکا در مرکز تولید قرار گیرد.

خصوصیت دیگری که سردار سلامی بدان اشاره کرد این بود که آمریکا می خواهد همه جهان اطلاعات یکسان داشته باشند.

وی افزود: بر همین اساس آمریکا جنگ نرم را تعریف کرده است و می خواهد گزاره های ثابتی را در ذهن ها به وجود آورد. آمریکا می خواهد پیش فرض های مطلوب خودش را در جهان حاکم کند و به دنبال آن است که ارزش های ما را تغییر دهد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود پیرامون سه استراتژی ای که آمریکا در قبال ایران دنبال می کند گفت: اولین استراتژی ای که آمریکا در قبال ایران دنبال می کند این است که ایرانی ها را درگیر کند و اجازه آزادی عمل به آنان ندهد.

وی افزود: دومین استراتژی آمریکا این است که ایران را مهار کند. آمریکا به دنبال آن است که نگذارد سیاست های ایران در سوریه اعمال شود و می خواهد شعاع نفوذ ایران را کاهش دهد. حال با این وضعیت جمهوری اسلامی توانسته است آزادی عمل خود را حفظ کند.

سردار سلامی استراتژی دیگری که آمریکا به دنبال آن است را بازدارندگی عنوان کرد و گفت: آمریکا می خواهد ایران دست از تهاجمش به منافع دنیای غرب بردارد و بعد از این آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است. در حقیقت استراتژی مذاکره غرب با ما سه مرحله عنوان شده را در بر می گرفت البته جمهوری اسلامی نیز در برابر این فشارها مقاومت کرده است و نگذاشته راهبرد غرب در منطقه اجرا شود و در کنار آن میدان نفوذ خود را افزایش داده است.

«ما امروز به مرحله تولید قدرت رسیدیم چرا که از درون به دنبال قدرت بوده ایم. البته ما باید بدانیم اقتدار علمی ضامن اقتدار ما در دیگر عرصه ها است.»

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این موضوع که اساتید دانشگاهی در ساخت ایرانی قدرتمند نقش اساسی دارند اظهار داشت: اساتید دانشگاه ها اندیشه می سازند و از اساتید است که علم و معرفت می جوشد. اساتید دانشگاه معیار و منطق فکر برتر هستند و کسانی هستند که استقلال فکری را طراحی می کنند.

کلید واژه ها: آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


نظر شما :