محکومیت سخنان قرضاوی از سوی جامعه اسلامی بوسنی

۰۸ تیر ۱۳۹۲ | ۰۱:۵۴ کد : ۱۹۱۷۹۱۹ سرخط اخبار اروپا

دیپلماسی ایرانی: به دنبال سخنان اخیر شیخ یوسف قرضاوی در انحراف شیعیان، ریاست جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین با صدور بیانیه ای، سخنان تفرقه آمیز و جنگ افروزانه این عالم را مصداق خبر دروغ دانسته و مسلمانان را از هر گونه جنگ افروزی برحذر دانست. قرضاوی دوشنبه سوم تیر در بیست و سومین نشست شورای فتوای اروپا در شهر سارایوو همچنین بر لزوم بسیج مسلمانان برای جنگ در سوریه با حکومت بشار اسد تاکید کرده بود.

بیانیه ریاست جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین با محکومیت قتل عام و کشتار در سوریه، خواستار تلاش همه جانبه برای پایان بخشیدن به جنگ و آتش افروزی در این کشور و سایر مناطق مسلمانان شده است. در بیانیه آمده است: «آنانی که با تحریف حقیقت و دروغ به دنبال جنگ و تفرقه بیشتر میان مسلمانان هستند، به دنبال اجرای اهداف شوم و پلید دشمنان اسلامند و آلت دست دیگران می باشند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: »وظیفه علما و مردم مسلمان سرتاسر جهان خودداری و خویشتنداری از هر گونه اظهارنظری در باره بحران سوریه است که به آتش خشونتهای فرقه ای و مذهبی دامن زند. مسلمانان بایستی بر اساس تکلیف الهی مندرج در قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) عمل کرده و جامعه ای مبتنی بر صلح و مودت و برادری ایجاد کنند. تندروی دینی، عدم خویشتنداری و تعصب از عوامل گسترش جنگ افروزی در بحران سوریه است و آنچه در سوریه می گذرد و انعکاس نادرست آن در رسانه های جهانی ، چهره زشت و غیر واقعی از اسلام عرضه می کند.»

ریاست جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در پایان بیانیه خواستار تشکیل اجلاس فوق العاده اتحادیه عرب و سازمان کشورهای اسلامی برای یافتن راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران سوریه شد. از مسلمانان بوسنی و هرزگوین خواسته شده تا علما و مردم از هر گونه تفسیر های تند و خودرایی بپرهیزند و صبر و خویشتنداری و صلح و مودت را بین مسلمانان با تفکرات و سلیقه های گوناگون روج دهند.

متن کامل بیانیه ریاست جامعه اسلامی  بوسنی و هرزگوین روز جمعه در خطبه های نمازهای جمعه این کشور قرائت شد و در نشانی اینترنتی  http://www.rijaset.ba  قابل مشاهده است. حسین کوازویچ ، رییس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین طی دستوری مانع از انتشار سخنان تفرقه افکنانه شیخ یوسف قرضاوی در پایگاه اینترنتی این نهاد دینی و نشریات وابسته به مسلمانان بوسنی و هرزگوین گردید.

کلید واژه ها: مسلمانان هرزگوین و هرزگوین جامعه بوسنی سوریه بوسنی و هرزگوین بوسنی و بیانیه جامعه اسلامی اسلامی بوسنی و جامعه اسلامی بوسنی اسلامی بوسنی و هرزگوین جامعه اسلامی بوسنی و اسلامی بوسنی


نظر شما :