نتانیاهو: فعلا به مذاکره با حماس ادامه نمی دهیم، آنها را نابود می کنیم

دولت بوسنی، شریک جرم اسرائیل

۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۸۸ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
نویسنده خبر: سعید هاشمی
سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به حمایت های کشورهای غربی و خصوصا امریکا در پشتیبانی نظامی و تسلیحاتی از اسرائیل در جنگ با حماس و کشته شدن جمعیت کثیری از غیرنظامیان غزه، میزان صادرات تسلیحات بوسنی به اسرائیل که در واقع به نوعی هم نوایی با اعضای ناتو در تامین سلاح برای ارتش مجهز یهودیان غاصب علیه مردم فلسطین است، در صحنه عمومی بوسنی و هرزگوین پر رنگ شده است.
دولت بوسنی، شریک جرم اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: اسرائیل فعلا به مذاکره با حماس باز نمی گردد. او معتقد است: اسرائیل آماده امتیاز دادن بود، اما در ازای آن چیزی دریافت نمی کرد. 

وی با اشاره به این موضوع که یک چهارم دیگر از نیروهای جنگنده حماس برای نابودی باقی مانده است، تاکید کرد: "ما آنان را نابود می کنیم، زیرساخت های زیرزمینی آنها را برچیده و از بین خواهیم برد. بیش از نیمی از زندانیان را برگردانده ایم، بقیه را نیز باز می گردانیم."

نتانیاهو در پاسخ به این سوال که آیا همان طور که پسرش یائیر و دیگران ادعا کرده اند، اگر دونالد ترامپ در قدرت بود، روابط با ایالات متحده آسان تر می شد یا خیر؟ این گونه بیان کرد: اسرائیل با رئیس جمهوری و دولت ایالات متحده همکاری می کند و از حمایت هایی که تا کنون انجام شده، قدردانی می کند.

در ادامه نتانیاهو خاطر نشان کرد: "در مورد چیزهای زیادی توافق داریم و چیزهایی وجود دارد که ما با آنها موافق نیستیم. سیاست من بسیار ساده تر است، من در سیاست داخلی آمریکا دخالت نمی کنم. من بر خواسته های کشورمان پافشاری می کنم."

وی به احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام نیز اشاره کرد و گفت: این انتخابات طبق برنامه زمان بندی شده یعنی «چند سال دیگر» برگزار می شود، آخرین چیزی که در حال حاضر به آن نیاز داریم، انتخابات است.

بازتاب اخبار مربوط به فلسطین، با آغاز و گسترش جنگ حماس و اسرائیل در فضای سیاسی و اجتماعی بوسنی و هرزگوین بسیار فراگیر شده است. وجود اشتراکات مهم دینی – مذهبی و تجربه ی تلخ اشغال سرزمینی در جنگ های نژادی و قومیتی میان مردم سارایوو و غزه از یک سو و همچنین سابقه ی زیست تاریخی و نفوذ یهودیان در سرزمین بوسنی از سوی دیگر، از موضوعات قابل توجهی ست که می تواند در روند اتفاقات و رخدادهای مرتبط با جوامع مذکور تاثیر بسزایی داشته باشد. امضاء سند ابتکار صلح مسلمانان و یهودیان در راستای تقارب هولوکاست و نسل کشی سربرنیتسا و افزایش دو برابری ارزش صادرات تسلیحات بوسنی و هرزگوین به رژیم صهیونیستی، از اهم موارد مذکور است. 

با توجه به حمایت های کشورهای غربی و خصوصا امریکا در پشتیبانی نظامی و تسلیحاتی از اسرائیل در جنگ با حماس و کشته شدن جمعیت کثیری از غیرنظامیان غزه، میزان صادرات تسلیحات بوسنی به اسرائیل که در واقع به نوعی هم نوایی با اعضای ناتو در تامین سلاح برای ارتش مجهز یهودیان غاصب علیه مردم فلسطین است، در صحنه عمومی بوسنی و هرزگوین پر رنگ شده است.

بر اساس تازه ترین داده های اتاق بازرگانی بوسنی و هرزگوین، مهمترین اقلام صادراتی بوسنی و هرزگوین به اسرائیل در سال 2023 شامل مواد منفجره، باروت، فیوزهای انفجاری، چاشنی های برقی و کپسول های انفجاری بوده است. کالاهای فوق به ارزش بیش از 1.2 میلیون مارک (معادل 600 هزار یورو) به اسرائیل صادر شده که نسبت به سال 2022 بیش از دو برابر افزایش یافته است. انتشار این آمار نشانگر آن است که دولت اسرائیل برای تامین و تجهیز تسلیحات نظامی خود، حتی از دامنه ی ارتباطات سیاسی و اقتصادی در اروپای شرقی و کشوری چون بوسنی غافل نیست.

نکته مهم در سطح افکار عمومی جامعه ی بوسنی و هرزگوین را می توان در واکنش منفی مردم به این اقدامات مقامات رسمی این کشور برشمرد. بسیاری از مخاطبین در مواجهه با این قبیل اتفاقات، انتقادات و نظرات تاسف بار خود را ابراز داشته اند. 

در نظرات عامه ی مردم، فروشندگان سلاح به رژیم صهیونیستی، شریک جنایات آنان قلمداد شده اند و اینکه اسرائیل خواهان یک جنگ عمومی با مسلمانان است تا در نهایت اقدام به تلافی هسته ای کند. 

منابع:

خبرگزاری دنونی آواز – سایت کلیکس 

سعید هاشمی

نویسنده خبر

کارشناس حوزه شرق اروپا و دکتری تخصصی جامعه شناسی سیاسی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: بوسنی و هرزگوین بوسنی اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو نتانیاهو اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه سعید هاشمی


( ۹ )

نظر شما :

ایرانی ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۹
بوسنی ظرفیتی برای کمک به اسرائیل ندارد. چرا به تامین نفت و گاز ارتش اسرائیل و حجم قابل توجهی از نیازهای اساسی اسرائیل توسط باکو و ترکیه که بسیاری از تجار انها افراد نزدیک به اردوغان و علیف هستند اشاره نمیکنید!؟ دولت بوسنی که بر خلاف اردوغان هر روز لاف حمایت از فلسطینی‌ها را نمی‌زند و در پشت پرده برای پول خودفروشی نمی‌کند. این نوع مطالب بیشتر باعث حواس پرتی از بازیگران اصلی می‌شود.
مجتبی ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰
بوسنی ،باکو و ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ابرو و شرافت خود را به دلارها و وعده های غرب و آمریکا فروختند
سعید هاشمی در پاسخ به ایرانی عزیز ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۵
با سلام و احترام آمارهای رسمی انتشار یافته منابع خود بوسنیایی ها نشان از افزایش فروش تسلیحات به اسرائیل را دارد! خب این تسلیحات را کجا استفاده می کند؟ برای ترقه بازی و آتش بازی که خریداری نکرده؟! در اینکه امریکا و سایر کشورهای به ظاهر اسلامی شریک تجاری و دوست گرمابه و گلستان اسرائیل هستند که شکی نیست. دقیقا درست می فرمایید، مثلا روسیه هم هست. این کشورها به قول شما در ظاهر لاف حمایت از فلسطین را می زنند ولی در مقام عمل برای تامین منافع مادی و اقتصادی شان هر کاری می کنند. بوسنیایی ها هم در حال حاضر برای الحاق به اتحادیه که آرزوی دیرینه شان است هم از هیچ کاری فروگذار نخواهند بود!!! مردم غیر نظامی و بی دفاع فلسطین و غزه همچون مردم بوسنی در جنگ دهه نود میلادی، به دلیل ملموس محکوم بودن به فرودستی (سیاسی، اجتماعی و اقتصادی) کشته و قتل عام می شوند، توسط فرادستان سرمایه داری که صرفا در فکر تامین جایگاه جهانی و گسترش مرزهای خود هستند!!!! واقعیت دردناک دنیای امروز ما این است...
ناشناس ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۸
برای آنکه هضم مسائل این روزها برایتان آسانتر باشد ، اسراییل را بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خارج از مرزهایش ، تصور کنید . شرق و غرب عالم موظفند که آذوقه و سایر نیازهای این پایگاه نظامی را با کمترین قیمت ، تامین کنند . غیر از این باشد از طرف ابرقدرت فعلی دنیا ، تنبیه خواهند شد . می خواهد چین و روسیه باشد یا برزیل و آفریقای جنوبی و یا حتی آلمان و فرانسه . همه هم می دانند که این بازی تنها برنده اش آمریکاست و سایرین بازنده اند از پسر عمو تا دختر خاله های آمریکا یعنی انگلیس و کانادا تا بچه ای زن بابا مانند چین و روسیه .