ریشه یابی فعالیت های احمد الاسیر از صیدا تا القصیر

رسالت این شیخ تفرقه افکنی است

۰۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۱۷۸۵۴ خاورمیانه یادداشت
دکتر مسعود اسداللهی، کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی از ریشه های فعالیت خرابکارانه شیح احمد الاسیر در سوریه و لبنان پرده برداشته است.
رسالت این شیخ تفرقه افکنی است

دیپلماسی ایرانی:  شیخ احمد الاسیر بیش از آنکه این فرد ضد سوری و یا ضد بشار اسد باشد،  ضد ایران و حزب الله است. وی دو سال پیش به شکل بسیار ناگهانی به عنوان امام جماعت یکی از مساجد شهر صیدا پیدا شد و شروع به گرفتن مواضع بسیار تند و غیر اخلاقی علیه حزب الله و مقاومت کرد. شهر صیدا در جنوب بیروت قرار گرفته که عمدتا سنی نشین است اما پیرامون آن را مناطق شیعه نشین در برگرفته است. بر همین اساس این شهر به شکل سنتی مردم بسیار صلح جو با روحیات مسالمت آمیزی دارد و با اینکه عمدتا سنی نشین هستند اما با تز همزیستی با تمامی ادیان زندگی می کنند و معمولا مواضع تند سلفی و وهابی نداشتند. شهر صیدا به پایتخت مقاومت جنوب معروف است چراکه دروازه رسیدن به جنوب لبنان از صیدا می گذرد، بنابراین در میان آنها هیچ گاه تفکرات سلفی جایی نداشته است. در این میان ناگهان دو سال پیش احمد الاسیر در چنین فضایی آمد و حتی گفته می شود که مشخص نیست وی تحصیلات دینی خود را در کجا انجام داده است و از نظر مالی نیز اوضاع بسیار خوبی داشت و آشکار بود که از سوی قدرتی اقتصادی حمایت می شود.

مواضع تند الاسیر علیه حزب الله سبب شهرت وی شد به دلیل آنکه حتی علمای سنی لبنان نیز هرگز چنین مواضعی را اعلام نمی کنند، اما جسارت این فرد سبب شهرتش شد. مساله جالب توجه این بود که این مواضع انعکاس رسانه ای گسترده ای داشت و از سوی رسانه های 14 مارس بسیار حمایت می شد و سخنرانی های وی را پوشش تبلیغاتی داده و شرایط حضور آن را در رسانه ها با مصاحبه های طولانی در بهترین زمان ها فراهم می کردند. بنابراین کاملا مشخص بود که احمد الاسیر در قالب یک پروژه ( نه یک فرد عادی که در چارچوب اعتقادات فردی عمل می کند) عمل کرده  و با به عبارت دیگر این پروژه قصد داشت تا جریان تند سلفی تکفیری در شهر صیدا شکل گیرد که در این صورت اگر این شهر ناامن شود دسترسی حزب الله به جنوب لبنان دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

در طول دو سال الاسیر از هیچ اقدامی علیه حزب الله فروگذار نکرد و حتی در سال گذشته تحصنی را در یکی از اتوبان های اصلی اجرا کرد و این اتوبان را در طول دو ماه به طور کامل بست و خیمه زد که عبور و مرور از جنوب لبنان را کامل بسته بود. حتی از سوی دولت لبنان یعنی وزارت کشور برخی از دستگاه های امنیتی لبنان که نزدیک به گروه 14 مارس بودند نیز هیچ نوع اقدامی برای برخورد با وی وجود نداشت. در این فرایند او رشد کرد و جالب آنجاست که علمای اهل سنت نه در آن زمان و نه در حال حاضر الاسیر را قبول ندارند و اصلا مشخص نبود که این فرد از کجا آمده و دیدگاه های وی مورد پذیرش اهل سنت نیست.

تندروی های الاسیر از صیدا تا القصیر

با شدت گرفتن بحران سوریه احمد الاسیر سعی کرد خود را به عنوان رهبر اهل سنت لبنان معرفی کند و خود را حتی به گونه ای مطرح می کند که گویا همانند جایگاهی که سید حسن نصرالله در میان شیعیان دارد او نیز در میان سنی ها از چنین جایگاه و مقامی برخوردار است. در حالیکه موفق نبود و بسیاری از عملا او را قبول نداشتند و همراهی با وی انجام نشد.

در طول بحران سوریه،  الاسیر از این شرایط برای تحریک احساسات مذهبی لبنان به نفع خود استفاده کرد و به تدریج بازوی نظامی برای خود درست کرد. تعدادی از جوانان با گرایش های سلفی را در کنار خود جمع کرده و آنها را مسلح کرد بگونه ای که حتی در تظاهرات های مسالمت آمیز هم آنها به صورت مسلح حضور پیدا می کردند و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی هم هیچ برخوردی نمی کردند. نهایتا از آغاز درگیری ها در شهر القصیر که حدود سه هفته به طول انجامید اعلام کرد که از داوطلبان برای  ثبت نام و شرکت در این جنگ دعوت می شود که البته تعداد زیادی هم ثبت نام نکردند، اما همان میزان را به القصیر فرستاد که در این درگیری ها میان دولت سوریه و مخالفان کشته شدند.

کاملا مشخص است که نوع حرکت وی حرکتی به سمت بحران سازی است و با توجه به حمایت هایی که از وی می شد  شایعاتی مطرح شده بود که قطری ها از احمد الاسیر حمایت می کنند و بودجه و امکانات در اختیار وی قرار دادند. البته قطری ها این موضوع را انکار کردند اما شواهد بسیاری وجود دارد که قطری ها از او حمایت کرده  و همچنان هم به این پشتیبانی ادامه می دهند . پس از شکست نیروهای معارض در القصیر احمد الاسیر  ماموریت پیدا کرده بود که به هر صورت لبنان را نا امن کند چرا که بسیاری از شبه نظامیان مسلحی که از القصیر فرار کرده بودند وارد لبنان شدند و اگر ثبات امنیتی در لبنان برقرار باشد این افراد توسط دستگاه امنیتی لبنان کشف و دستگیر خواهند شد. بنابراین باید وضعیت امنیت بحرانی می شد تا این افراد پیدا نشوند. در نتیجه با بهانه های واهی روز یکشنبه بعد از ظهر حمله ای به یک ایست بازرسی در شهر صیدا صورت گرفت که در پی آن درگیری شدیدی به وجود آمد و در طول 24 ساعت حدود 16 نفر از نظامیان ارتش لبنان کشته شدند و از مسلحین احمد الاسیر نیز به هلاکت رسیده و خود او و همرانانش نیز فرار کرده اند. ارتش مخالفان سوریه اعلام کرده است که او را به سوریه منتقل کرده اند که به نظر می رسد آنها سعی دارند اینگونه وانمود کنند که وی از خاک لبنان خارج شده است. اگر این فرد دستگیر نشود دوباره می تواند با بحران سازی در مناطق دیگر و به شکل های دیگر نا امنی به وجود آورد. تئوری که آنها داشتند این بوده که غالب درگیری های خود را جنگ میان شیعه و سنی نشان دهند در حالیکه این درگیری اخیر میان احمد الاسیر و ارتش لبنان به عنوان نهاد رسمی بود و جنبه مذهبی نداشت.

جریان المستقبل نیز که متعلق به الحریری است از احمد الاسیر حمایت مالی و معنوی می کرد چرا که این فرد را به عنوان چالشی در مقابل حزب الله می دید ، البته الاسیر در حد و اندازه ای نبود که حزب الله را به چالش کشد اما همان سخنانی که دیگران نمی گفتند این فرد در مسجد اشکارا می گفت. جریان المستقبل دچار معزل بزرگی شده که در حال حاضر چگونه به افکار عمومی لبنان پاسخگو باشد چراکه فردی که تعداد زیادی از ارتش لبنان را کشته  مورد حمایت جریان المستقبل بوده است. در نتیجه جریان المستقبل شروع به اتهام زنی به حزب الله کردند در حالیکه حزب الله هیچ نقشی در این درگیری ها نداشته و همه نیز بر این امر واقف هستند که اتهام زدن به حزب الله تنها برای پوشش دادن به حمایتی است که الاسیر کرده اند و در حال حاضر چاره ای جز متهم کردن دیگران ندارند. /14

انتشار اولیه: جمعه 7 تیر 1392/ باز انتشار: یکشنبه 9 تیر 1392

کلید واژه ها: لبنان حزب الله سوریه دکتر مسعود اسداللهی


نظر شما :