المعلم: حوادث لبنان نتیجه نشست دوحه است

۰۴ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۹۱۷۷۹۲ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه سوریه امروز در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه حوادث صیدا نتیجه نشست دوحه است اعلام کرد که هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه امروز در یک کنفرانس خبری در دمشق اظهار داشت: ما خواهان پایان بحران سوریه در اسرع وقت هستیم. من تاکید می کنم که سوریه پایدار است و هرگز کسی بر آن پیروز نخواهد شد.

وی نشست ژنو 2 را یک فرصت مهم دانست و اعلام کرد که سوریه به طور جدی در آن مشارکت خواهد کرد. معلم گفت: درگیری در شهر صیدا لبنان نتیجه تصمیمات محرمانه کشورهای عربی در نشست دوحه است.

وی افزود: آنچه در صیدا رخ می دهد بسیار خطرناک است و ما قبلا درباره پیامدهای بحران سوریه بر منطقه هشدار داده بودیم. ولید المعلم در بخش دیگر سخنان خود اعلام کرد که دمشق خواهان حسن همجواری و رابطه برادرانه با اردن است و نیروهای ارتش سوریه زمانی که با گروه های تروریستی در این کشور می جنگند در واقع از اردن، لبنان و تمامی کشورهای همسایه دفاع می کنند.

وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق هرگز راه حل هایی که از خارج برای حل بحران سوریه تحمیل شود را نخواهد پذیرفت و گفتگو تنها راه حل بحران این کشور است.

ولید المعلم افزود: تجیهیز تسلیحاتی مخالفان سوری مانعی بر سر راه نشست ژنو 2 و حل بحران سوریه به شمار می رود و جبهه النصره تنها گروهی است که از تجهیز تسلیحاتی سود می برد.

وی خاطرنشان کرد: ما آماده ایم تا درباره انفجارهای شهر ریحانلی با ترکیه همکاری کنیم. ولید المعلم در بخش دیگر سخنان خود ابراز امیدواری کرد که آمریکا و روسیه برای موفقیت نشست ژنو 2 تلاش کنند.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه سوریه اظهار داشت: هر گونه تجاوز اسرائیل به خاک سوریه را بی پاسخ نخواهیم گذاشت. وی در عین حال گفت: پیش بینی نمی کنم تا زمانی که سوری ها خود با یکدیگر می جنگند گزینه دخالت نظامی خارجی در سوریه مطرح باشد. کشورهای خارجی تاکنون تصمیمی برای توقف خشونت ها در سوریه اتخاذ نکرده اند زیرا ادامه آن به نفع اسرائیل است.

معلم گفت: اگر مردم سوریه خواهان مقاومت در برابر اسرائیل هستند ما مانع آنها نخواهیم شد. مردم سوریه هرگز حمایت ایران از این کشور در قضیه بحران سوریه را فراموش نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: ارتش سوریه به تنهایی می تواند افراد مسلح خارجی را از سوریه اخراج کند و موفقیت های ارتش در شهر القصیر یک دستاورد راهبردی بود. دستاوردهای ارتش سیاست خارجی ما را ترسیم می کند و ما با شروط از پیش تعیین شده برای نشست ژنو 2 مخالفیم.

ولید المعلم با بیان اینکه برقراری توازن با ارتش سوریه یک خواب و رویا برای افراد مسلح است گفت: کشورهای خارجی هیچ روزی از ارسال کمک های تسلیحاتی به افراد مسلح در سوریه غافل نماندند و تصمیمات اخیر نشست دوحه با هدف بالا بردن روحیه گروه های مسلح در سوریه اتخاذ شد.

وی با بیان این مطلب افزود: قطع رابطه مصر با سوریه از سوی محمد مرسی یک اقدام غافلگیرانه بود و هم اکنون رایزنی هایی با طرف های مصری در این رابطه مطرح است.

 

کلید واژه ها: سوریه نشست ژنو ۲ نشست ژنو


نظر شما :