نشست "دوستان سوریه" در دوحه

۰۲ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۹۱۷۷۱۹ سرخط اخبار

وزیران خارجه شرکت کننده در نشست به اصطلاح "دوستان سوریه" در دوحه بر انجام اقدامات فوری و روند حمایت نظامی از مخالفان سوریه به منظور تغییر توازن قوا توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، بر اساس بیانیه منتشر شده در پایان این نشست بار دیگر دخالت اعضای حزب الله و به ادعای آنها مبارزانی از ایران و عراق در سوریه محکوم شده و اعضای شرکت کننده در این نشست خروج فوری این مبارزان را خواستار شدند.

به موجب بیانیه منتشر شده هر کشوری قادر خواهد بود تجهیزات لازم به مخالفان سوریه ارائه کند و هر کشوری می تواند این کمک ها را به شیوه خاص خود به منظور ممانعت از حملات نظام اسد ارسال کند و هرگونه کمک نظامی از طریق فرماندهی ستاد "ارتش آزاد سوریه" به مخالفان ارائه خواهد شد.

وزیران خارجه شرکت کننده در این اجلاس نسبت به حمله نظامی اسد، ایران و حزب الله لبنان و مبارزان عراقی علیه "ملت سوریه" در راستای تغییر اوضاع میدانی ابراز نگرانی کردند و همچنین نسبت به افزایش روزافزون بحران طایفه گری در این کشور هشدار دادند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد: نشست دوستان سوریه بر توقف دخالت حزب الله لبنان و ایران در درگیری های سوریه تاکید کرد.

فابیوس عنوان داشت که کشورش مخالفان سوریه را به تجهیزات مناسب برای مقابله با گاز سارین مجهز کرده است و امکان دارد این تجهیزات برای هزار نفر کافی باشد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به خبرنگاران گفته بود، هنوز تصمیمی برای مجهز کردن مخالفان سوریه به سلاح گرفته نشده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که چارچوب حل بحران سیاسی سوریه موجود است.

وی گفت: روشن است که گروهی از ما به سمت راه حل سیاسی گرایش داریم و این راهکار وجود دارد و سازمان ملل، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و آمریکا با آن موافق هستند و توافق کردند که این تنها راهکار برای مشکل سوریه است و ما اعتقادی به راهکار نظامی نداریم.

وی نسبت به تداوم درگیری ها در سوریه که ممکن است باعث فروپاشی کامل این کشور شود، هشدار داد و گفت: ادامه درگیری ها احتمالا منجر به خشونت طایفه ای خواهد شد که به نفع هیچ کس به ویژه منطقه نیست.

کری تاکید کرد: طرف درگیری در این تلاش ها وجود دارد که همان نظام سوریه است و به اعمال خشونت می پردازد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: بعد از اطمینان از استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و تداوم خشونت و دخالت حزب الله در درگیری ها به این نتیجه رسیدیم که هیچ راهکاری در برابر ما برای رسیدن به این مذاکرات وجود ندارد جز اینکه حمایتی بیشتر اما از نوع دیگر را ارائه کنیم. لذا مناسب دیدیم که هر کشوری حمایتی را که مناسب می داند ارائه کند.

وی در عین حال تاکید کرد: برگزاری کنفرانس ژنو 2 نیز بسیار حائز اهمیت است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: اوضاع امروز در سوریه تغییر کرده است. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که این اوضاع در نتیجه تجاوز از خط قرمز و استفاده اسد از سلاح های شیمیایی صورت گرفته است. لذا کمک هایی به مخالفان ارائه خواهد شد که قبلا ارائه نشده بود و این کمک ها به شورای عالی نظامی مخالفان داده خواهد شد.

کری از هرگونه صحبت درباره ماهیت سیستم های نظامی یا هرگونه برنامه مستقیم در این باره اجتناب کرد و تصریح کرد: این مساله مجاز نیست اما آنچه مشخص است این است که هر کشوری متعهد به افزایش حمایت ها به منظور پاسخ مستقیم به هرگونه رخداد جدید در سوریه شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: گام های لازم برای افزایش توان مخالفان و شورای عالی نظامی به منظور رویارویی با واقعیت ها و تحولات سوریه برداشته خواهد شد. ما بر برداشتن گام های مناسب و معقول از سوی سازمان ملل یا هرگونه هیات چند ملیتی متعهد هستیم.

وی مدعی شد: حزب الله نماینده ایران است و ایران به طور کامل از آن حمایت می کند و حزب الله تصمیم به دخالت گسترده در سوریه گرفته است در حالی که یک گروه تروریستی از سوی آمریکا شناخته شده است.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا حزب الله


نظر شما :