اظهار نظر چامسکی درباره اعتراضات ترکیه

۱۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۹۱۶۹۴۲ سرخط اخبار

نوام چامسکی، زبانشناس و نظریه پرداز مشهور آمریکایی در واکنش به رفتار خشونت آمیز پلیس ترکیه با معترضان، این اقدام را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روزنامه «حریت»، نوام چامسکی برخورد پلیس ترکیه با معترضان به تخریب پارک قیزی را محکوم کرد و آن را شرم آورترین لحظه در تاریخ ترکیه خواند.

وی در بیانیه ای نوشت: مایلم به سازمان عفو بین الملل و سایر سازمان های مدافع حقوق بشر بپیوندم و اقدامات ظالمانه مقامات ترکیه در واکنش به اعتراضات مسالمت آمیز مردم در میدان تقسیم را محکوم کنم.

چامسکی در بخشی از این بیانیه آورده: اخبار چند روز گذشته حاکی از شرم آورترین لحظات در تاریخ دوران گذار ترکیه به سمت پیشرفت است که همه ما همواره ترکیه را به خاطر طی کردن این دوران، تشویق و ترغیب کرده ایم.

بر اساس این گزارش، اعتراضات از دوشنبه گذشته در مخالفت با تخریب پارک قیزی و ایجاد مرکز تجاری به جای آن، آغاز شد. اما به خاطر رفتار خشونت آمیز پلیس با معترضان، این درگیری به سرعت همگیر شد و به سایر شهرهای دیگر ترکیه از جمله آنکارا و ازمیر نیز تسری یافت.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل، در این درگیری ها دو معترض کشته و نزدیک به یک هزار نفر مجروح شده اند.

هر چند این اعتراضات در وهله نخست به طرح دولت اردوغان برای تخریب یک پارک و ساخت یک مجتمع تجاری به جای آن بوده اما با گسترش درگیری ها اکنون تظاهرات به اعتراض علیه سیاست های اقتدارگرایانه حزب حاکم یعنی عدالت و توسعه تبدیل شده است. از این روست که برخی معترضان شعارهای مبنی بر «اتحاد علیه حکومت فاشیسم» سر داده اند.

کلید واژه ها: ترکیه معترضان


نظر شما :