هشدار بارزانی به کردهای سوریه

۰۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۶ کد : ۱۹۱۶۴۸۹ سرخط اخبار

 مسعود بارزانی به حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه (PYD) هشدار داد که خود را نماینده تمامی کرد های سوریه ننامد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، انتظار می رود این اقدام در روزهای اخیر تنش تشدید یافته بین دولت منطقه ای کردستان عراق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) را عمیق تر کند.

در بیانیه رسمی دولت منطقه ای کردستان عراق آمده: اگر PYD این نگرش را تغییر ندهد ما روش متفاوتی را برای ممانعت از آن دنبال خواهیم کرد.

بارزانی PYD و جمعی از گروه های کرد سوریه، با عنوان شورای ملی کردهای سوریه (KNC) را در جولای سال 2012 در کنفرانسی در اربیل در شمال عراق متحد کرد. بر اساس این معاهده که بعدها توافقنامه اربیل نام گرفت، نیروهای PYD و KNC زیر نظر سازمانی مشترک با عنوان "شورای عالی کردهای سوریه" به هم پیوستند.

تنش های زمانی چند روز پیش به اوج خود رسید که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه 75 تن از اعزای حزب دموکرات کردستان سوریه رابازداشت کرد.

حزب حزب دموکرات کردستان سوریه روابط نزدیکی با بارزانی دارد، بارزانی که از این قدام بسیار خشمگین شده بود از این گروه نظامی خواست تا اعضای این حزب را آزاد کنند.

در بیانیه مذکور آمده: طی سال های گذشته با تلاش های بارزانی وضعیت کردهای سوریه در مقایسه با کردهای مناطق دیگر با ثبات تر شده است. در ژوئیه شورای عالی کردهای سوریه تاسیس شد و این برای کردهای شادی مضاعف به همراه آورد روحیه شان را افزایش داد.از آن زمان تاکنون بارزانی نسبت به همه احزاب سوری فاصله برابری را حفظ کرده است. با این وجود، پس از توافقنامه اربیل یک گروه خاص با فاصله گرفتن از دیگر احزاب موضع مشکوکی را اتخاد کرده است. این گروه علاوه بر وفادار نبودن به توافقنامه اربیل، مردم را می کشد و آنها را می رباید و با این کار دیگر احزاب کرد را تخریب می کند. ما نمی گذاریم این ادامه پیدا کند.

PYD پیوستن به مخالفان عرب رژیم سوریه را رد کرده، در حالی که حزب رقیب نسبت به گروه های مخالف دولت سوریه دلسوزتر است. شورای عالی کردهای سوریه جزء مخالفان سوریه که برای سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می جنگند نیست.

کلید واژه ها: سوریه کردستان بارزانی کردهای سوریه اربیل


( ۱ )

نظر شما :