آمریکا به چه کشورهایی بدهکار است؟

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۱۵۷۶۶ سرخط اخبار
هشمهری آنلاین نوشت:
 
سیمور دورست سرمایه گذاری نیویورکی در سال 1989 درحدود 120 هزار دلار را صرف بنای ساعت بدهی ملی در میدان تایمز کرد تا با کمک آن بتوان میزان دقیق پولی که آمریکا برای پرداخت هزینه هایش از دیگران قرض کرده را تحت نظر داشت.
براساس گزارش هاواستافورکز، درسال 2008 این ساعت برای نمایش دادن بدهی 10 تریلیون دلاری آمریکا دیگر عددی نداشت. در سال 2013، این ساعت که اکنون برای نمایش دادن بیش از یک کوادریلیون دلار ارتقا یافته است، 16.43 تریلیون دلار بدهی را برای ایالات متحده نمایش می داد.
 
البته تمامی این بدهی به بخش عمومی اختصاص ندارد و 4.87 تریلیون دلار آن به دارایی های میان دولتی، یعنی بخش امنیت اجتماعی و خدمات پزشکی اختصاص دارد. 11.56 تریلیون دلار از این بدهی نیز به بدهی عمومی اختصاص دارد، پولی که دولت فدرال برای تامین بودجه خود از کشورهای خارجی قرض می گیرد. حال سوال این است که آمریکا این پول را از چه کشورهایی قرض گرفته است؟
 
هنگ کنگ : میزان بدهی آمریکا 142.9 میلیارد دلار
 
زمانی که هنگ کنگ اشغالی در سال 1997 به چینی ها بازگردانده شد، این منطقه به منطقه ای ویژه اجرایی چین تبدیل شد. هنگ کنگ استقلال خود را از چین حفظ کرد اما به درآمد ناشی از صادراتش به چین به شدت وابسته باقی ماند.  10 درصد از صادرات هنگ کنگ وارد آمریکا می شود و این کشور تامین کالای برخی از بزرگترین برند های آمریکا را به عهده دارد. آمریکا نیز در مقابل کالاهایی از قبیل هواپیما، فضاپیما، الماس، تجهیزات ارتباطاتی و پردازشگرهای رایانه ای به هنگ کنگ صادر می کند. به دلیل نزدیکی شدید روابط تجاری، فراز و فرود در اوضاع اقتصادی آمریکا به سرعت برروی هنگ کنگ نیز اثر می گذارد.
 
هنگ کنگ نیز مانند بسیاری از دیگر کشورها به این خاطر که آمریکا دارای پایدار ترین ذخیره ارز، یعنی دلار است، به راحتی به آمریکا پول قرض می دهد. دلیل دیگر این است که هنگ کنگ یکی از اصلی ترین مراکز بانکداری در جهان است و 20 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از بخش خدمات مالی تامین می شود. این به آن معنی است که سرمایه گذاران در سرتاسر آسیا از بانک های هنگ کنگ برای خریداری اوراق قرضه آمریکا استفاده می کنند.
 
بلژیک: میزان بدهی آمریکا 143.5 میلیارد دلار
 
رتبه جهانی تولید ناخالص داخلی این کشور کوچک اروپایی که در جایی میان فرانسه، آلمان و هلند قرار گرفته 32 است، یعنی بعد از نیجریه و مالزی، از این رو قرار گرفتن نام این کشور در لیست کشورهایی که به آمریکا پول قرض داده کمی تعجب برانگیز است. اما بلژیک سرزنده ترین مرکز بین المللی بانکداری به شمار می رود و مانند سوئیس، داشتن حساب در بانک های این کشور نیازمند مخفی کاری های زیادی است، که البته این روند در سال 2011 تغییر کرد زیرا دولت برای افزایش شفافیت مالیات، آغاز به افشاگری اطلاعات حساب های بانکی کرد. با این همه بلژیک هنوز به شرکت های خارجی معافیت های مالیاتی بزرگی ارائه می کند که برای سرمایه گذارانی که بلژیک را برای حساب های خارجی خود انتخاب می کنند، منافع فراوانی به دنبال دارد. تسهیلاتی مالیاتی بلژیک باعث شده تا این کشور به نقطه محبوب آمریکا برای قرض گرفتن پول تبدیل شود.
 
لوکزامبورگ: میزان بدهی آمریکا 144.7 میلیارد دلار
 
این کشور که از رودآیلند آمریکا نیز کوچکتر است، سومین رتبه تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد. با وجود اینکه 144.7 میلیارد دلار از بدهی آمریکا به این کشور تعلق دارد اما لوکزامبورگ خود 2.15 تریلیون دلار به سرمایه گذاران خارجی بدهکار است، این کشور در لیست جهانی بدهی کلی خارجی رتبه 11 را دارد. تسهیلات مالیاتی باعث شده سرمایه گذاران خارجی زیادی جذب این کشور شوند و مانند بلژیک، سرمایه گذاران بسیاری از طریق حساب های لوکزامبورگی خود اوراق قرضه آمریکا را خریداری می کنند.
 
روسیه: میزان بدهی آمریکا 162.9 میلیارد دلار
 
ولادیمیر پوتین در سال 2011 ایالات متحده را انگلی برای اقتصاد جهان اعلام کرد، در آن زمان مجلس آمریکا درگیر بحث سقف بدهی بود که بسیاری بر این باور بودند نتیجه این مناقشه در مجلس به ناتوانی آمریکا در اجرای تعهداتش در قبال وام های دریافتی خارجی منجر خواهد شد. روسیه با در اختیار داشتن صدها هزار اوراق بهادار خزانه داری آمریکا، در چنین شرایطی به شدت ضرر می کرد. اما حتی این شرایط نیز نتوانست روسیه را از قرار دادن پول در اختیار آمریکا باز دارد و از آن زمان تا کنون روسیه میزان دارایی های خود در بدهی های آمریکا را ده ها میلیارد دلار افزایش داده است. از سوی دیگر، بسیاری بر این باورند روسیه در سال 2030 خود با بحران جدی بدهی مواجه خواهد شد.
 
سوئیس: میزان بدهی آمریکا 192.7 میلیارد دلار
 
سوئیس شباهت های زیادی با لوکزامبورگ دارد، کشوری که به خاطر معافیت های مالیاتی اش به بهشتی برای سرمایه گذاران ثروتمند تبدیل شده است. 27 درصد از اموال خصوصی جهان توسط بانک های سوئیسی مدیریت می شوند که در مقایسه بانک های آمریکا تنها هشت درصد از این دارایی ها را در کنترل دارد. بانک های این کشور نیز از جمله قابل اعتماد ترین خریداران اوراق قرضه آمریکا به شمار رفته و عموما در میان 10 سرمایه گذار اصلی در خزانه داری آمریکا است.
 
تایوان: میزان بدهی آمریکا 196.6 میلیارد دلار
 
 
درآمد اصلی این جزیره کوچک از صادرات است اما زمانی که بازار صادرات کساد شود، سرمایه گذاران تایوانی به مطوئن ترین شیوه، یعنی خرید اوراق قرضه آمریکا رو می آورند. میزان بدهی کنونی آمریکا به این کشور 196.6 میلیارد دلار است. چین و تایوان خود را یک چین واحد می دانند اما آمریکا در قبال این دو کشور رویکردی متفاوت دارد، آمریکا چین را به عنوان چین اصلی می شناسد، از سویی دیگر جت های جنگنده اش را به تایوان می فروشد.
 
برزیل: میزان بدهی آمریکا 253.4 میلیارد دلار
 
 
آمریکا 253.4 میلیارد دلار به برزیل بدهکار است از این رو برزیل در میان کشورهای وام دهنده به آمریکا رتبه چهارم را دارد. براساس گزارش بانک جهانی برزیل ششمین اقتصاد بزرگ جهان است. انفجار اقتصادی این کشور به واسطه سرمایه گذاری های چینی ها تشدید شده است. چین از سال 2010 خریداری مقادیر زیادی از مواد خام از قبیل آهن و نفت خام را از این کشور آغاز کرد. با این همه اقتصاد برزیل در سال 2013 نشانه هایی از رکود را نشان داده است.
 
ژاپن: میزان بدهی آمریکا 1.12 تریلیارد دلار
 
تا پایان سال 2012 میزان بدهی عمومی آمریکا 73 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می داد، یعنی آمریکا تقریبا سه چهارم درآمد سال 2012 خود را قرض گرفته بود. شاید این میزان بدهی چندان ایده آل به نظر نیاید، اما قطعا از میزان بدهکاری ژاپنی ها، موقعیت ایده آل تری به نظر می آید. ژاپنی ها 219 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را بدهکارند. با وجود چنین بدهی بزرگی، اقتصاد ژاپن ناپایدار نیست زیرا این کشور چهارمین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می رود و میزان بیکاری در این کشور زیر پنج درصد است. تفاوت آمریکا و ژاپن در زمینه بدهی این است که 95 درصد از بدهی ژاپنی ها در دست شهروندان بوده و تنها پنج درصد از آن باید به خارجی ها بازگردانده شود. شرایطی که برای آمریکا وارونه است. همچنین ژاپن در زمینه اوراق قرضه آمریکا به شدت سرمایه گذاری کرده است. میزان بدهی آمریکا به ژاپن در سال 2013 1.12 تریلیون دلار تخمین زده شده است.
 
چین: میزان بدهی آمریکا 1.26 تریلیارد دلار
 
چین با 1.3 میلیارد نفر جمعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان و سریع ترین اقتصاد رو به رشد جهان به شمار می رود. آمریکا بیشترین بدهی خارجی اش به کشور چین است، تا سال 2013 بدهی آمریکا به چین 1.26 تریلیون دلار تخمین زده شده است. شاید برخی تصور کنند چنین بدهی عظیمی می تواند برای آمریکا خطرساز باشد، زیرا اگر چین اوراق قرضه آمریکا را به فروش برساند آسیب زیادی به اقتصاد آمریکا وارد خواهد شد، برای مثال ارزش دلار به شدت سقوط خواهد کرد. اما چین با انجام چنین کاری به خود نیز آسیب وارد خواهد کرد زیرا نیمی از ذخیره نقدی چین بر روی اوراق قرضه آمریکا سرمایه گذاری شده است که بخشی از رشد اقتصادی این کشور نیز به واسطه سودی است که از این سرمایه گذاری نصیب چین می شود.

 

کلید واژه ها: آمریکا بدهی چین دلار میزان بدهی سرمایه بدهی آمریکا میلیارد میزان بدهی آمریکا خارجی کنگ درصد از اقتصاد اوراق قرضه تریلیون اوراق قرضه آمریکا هنگ کنگ قرضه آمریکا اوراق قرضه قرض آمریکا به هنگ بانک تریلیون دلار سرمایه گذاران ناخالص تولید ناخالص پول سرمایه گذاری بلژیک یعنی تولید ناخالص داخلی ناخالص داخلی برزیل به شدت روسیه حساب ژاپن مالیاتی میلیارد دلار سال 2013


( ۵۵ )

نظر شما :