ادعاهای یک مقام آمریکایی درباره برنامه تسلیحاتی ایران

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۱۵۷۲۰ سرخط اخبار

ادعاهای یک مقام آمریکایی درباره برنامه های تسلیحاتی ایران و کره شمالی، تولید یک بمب سنگرشکن جدید توسط آمریکا، تکرار ادعای کارشکنی ایران در مسیر تفاهم دولت ترکیه با کرد ها، بازتاب سخنان وزیر اقتصاد ایران درباره تأثیرات تحریم ها و امضای سه تفاهم نامه میان استان خراسان رضوی و استان هرات افغانستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، یکی از اخبار پربازتاب امروز درباره ایران، به ادعاهای یک مقام آمریکایی درباره برنامه هسته ای و همچنین تسلیحاتی ایران اختصاص دارد. «عرب نیوز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد: ایالات متحده روز گذشته اعلام کرده ایران و کره شمالی در تلاش برای دستیابی به فناوری های پیشرفته مرتبط با برنامه هسته ایشان بوده اند که در تعارض با تحریم هاd سازمان ملل است.

«توماس کانتریمن»، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت بین الملل و عدم اشاعه، همچنین مدعی شده ایران با وجود ممنوعیت ارسال تسلیحات برای سوریه، به این کشور سلاح و مهمات می فرستد. وی گفته: «هم ایران و هم کره شمالی، کانال هایی را ایجاد کرده اند که آن ها را قادر می سازد به صادرات و تولید مواد موردنیاز برای صنعت تسلیحاتی خود اقدام کنند».


خبر تولید یک بمب سنگرشکن جدید از سوی آمریکا، موضوع دیگری است که از روز گذشته در بسیاری از مطبوعات جهان بازتاب یافته و به سرعت نیز به ایران ارتباط داده شده است. سایت خبری «آروتز شوا» می نویسد، پنتاگون در بزرگ ترین بمب سنگرشکن خود تغییراتی پدید آورده و با افزودن مواردی پیشرفته به آن، این قابلیت را ایجاد کرده که از آن به منظور ضربه زدن به تأسیسات هسته ای زیرزمینی ایران استفاده کند. به ادعای این سایت، هدف اصلی مقامات آمریکایی از طراحی این بمب جدید، متقاعد کردن رژیم اسرائیل در این زمینه بوده که در صورت شکست دیپلماسی، آمریکا قابلیت متوقف کردن برنامه هسته ای ایران با استفاده از ابزار نظامی را دارد.


در میان دیگر مطالب، روزنامه «تودی زمان» ادعاهایی را تکرار کرده که پیش از این برخی دیگر از مطبوعات و رسانه های ترکیه درباره کارشکنی ایران در مسیر صلح دولت ترکیه با کرد ها منتشر کرده بودند.

این روزنامه با طرح این ادعا که ایران در مسیر عقب نشینی گروه «پ ک ک» از ترکیه و بر زمین گذاشتن سلاح ها از سوی اعضای این گروه اخلال ایجاد می کند، می نویسد، ایران همکاری میان ترکیه و کرد ها را تهدیدی برای خود می داند و برنامه هایی برای متوقف کردن این همکاری دارد. تودی زمان مدعی است، ایران حتی اعضای «پ ک ک» را تهدید کرده که وارد فرایند توافق و آشتی با دولت ترکیه نشوند.


در مطلبی اقتصادی، روزنامه «گالف نیوز» از احیای اقتصاد ایران و بازگشت آن به مسیر سلامت سخن گفته و اشاره کرده که دولت ایران راه های تازه ای برای کاهش تأثیر تحریم های اقتصادی یافته است.

این روزنامه، منبع مطلب خود را سخنان شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد ایران قرار داده و به نقل از وی می نویسد، تغییرات ساختاری که از اواخر سال گذشته از سوی دولت ایران انجام گرفته، توانایی کشور برای مقابله با فشارهای غرب را تقویت می کند. وی همچنین پیش بینی کرده در بلندمدت، تحریم ها با وادار کردن ایران به ایجاد تنوع اقتصادی و خودکفایی بیشتر، به تقویت اقتصاد کشور منجر شود.


در پایان، خبرگزاری «ترند» موضوع امضای چند یادداشت تفاهم فرهنگی و اقتصادی میان استان خراسان رضوی در ایران و هرات افغانستان را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد، استان خراسان رضوی و استان هرات، سه تفاهم نامه را در حوزه های گوناگون اقتصادی، فرهنگی و توسعه ای به امضا رسانده اند. این تفاهم نامه ها در حاشیه سفر هیأتی از ایران به هرات مورد توافق دو طرف قرار گرفته است. ترند اشاره می کند که بیشتر کالاهای ایرانی صادارتی به افغانستان، از مسیر هرات می گذرد

کلید واژه ها: ترکیه هرات تفاهم اقتصادی بمب می نویسد نویسد کرده که اقتصاد آمریکا تحریم


نظر شما :