پیشنهادپ.ک.ک برای تغییر قانون اساسی ترکیه

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۹۱۴۶۱۱ سرخط اخبار

حزب صلح و دموکراسی پس از بازبینی پیشنهادهای عمده پ.ک.ک برای تغییر قانون اساسی، با تدوین نهایی اصول مورد نظر، آن را به مجلس فرستاد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری دوغان در حالی که موضوع تغییر و اصلاح قانون اساسی ترکیه به یکی از معضلات مهم این کشور تبدیل شده و امید چندانی برای توافق 4 حزب مجلس در خصوص بندهای اصلی قانون وجود ندارد، حزب صلح و دموکراسی نیز پیشنهادنامه خود را به رییس مجلس تحویل داد.

حزب صلح و دموکراسی طی چندین نشست در دیاربکر و آنکارا، با بررسی اصول پیشنهاد شده از سوی سران پ.ک.ک در قندیل و اروپا، خواسته های خود را نیز به این اصول افزوده و متن نهایی را به مجلس فرستاد.

مهم ترین ویژگی های تاکید شده در متن مزبور عبارتند از:

ترکیه به شیوه ساختار تمرکززدا و غیز مرکزی اداره شود. آنکارا پایتخت ترکیه باشد و مرزهای موجود در جای خود بدون تغییر باقی بمانند، تغییری در سرود ملی و پرچم ترکیه ایجاد نشود اما در عین حال، نظام سیاسی به شیوه ای اداره شود که مناطق و ایالت ها به شیوه خودمختاری دموکراتیک توان اداره امور خود را داشته باشند و تمامیت ارضی ترکیه حفظ شود.

زبان رسمی ترکیه ترکی استانبولی است اما در دیگر مناطق نیز اقوام دیگر ترکیه اجاره داشته باشند که زبان مادری خود را به عنوان زبان رسمی دوم یاد بگیرند و در سطوح اداری، اجتماعی و آموزشی از آن استفاده کنند.

ترکیه به عنوان یک جمهوری لاییک، قانون محور و جامعه محور اداره شود و مسائلی همچون تفاوت های دینی، قومی، نژادی، جنسی و نوع تمایلات جنسی، مانعی بر سر راه زندگی آزادانه افراد نباشد.

گفتنی است در حال حاضر در همه بندهای قانون اساسی ترکیه، عباراتی که شهروندان این کشور را به عنوان فرد یا جامعه مورد توصیف و خزاب قرار می دهد، عینا عبارت «شهروند ترک» است و همه اغضلی جامعه را ترک می داند. اما حزب صلح و دموکراسی خواهان آن است که عبارت «شهروندان جمهوری ترکیه» به جای عبرات کنونی به کار گرفته شود.

کلید واژه ها: ترکیه مجلس و دموکراسی صلح و دموکراسی دموکراسی


نظر شما :