برآورد تحلیلگران از ادعاهای نتانیاهو

تل آویو هم نمی داند خط قرمز واقعی کجاست

۲۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۹۱۴۰۴۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
با وجود تمامی گمانه زنی ها، شاید بتوان خط قرمز نتانیاهو را به منطقه قرمز تغییر نام داد، چرا که هنوز به طور دقیق مشخص نیست ایران چه میزان از اورانیوم غنی شده را برای تولیدسلاح نیاز دارد.
تل آویو هم نمی داند خط قرمز واقعی کجاست

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در این هفته و در آستانه آغاز فصل بهار که پیش از این نخست وزیر اسرائیل از آن به عنوان خط قرمز برای برنامه های هسته ای ایران ، نام برده بود، به اسرائیل سفر می کند. هرچند آمریکا تلاش زیادی انجام می دهد تا از تبدیل شدن مساله هسته ای ایران به درگیری دیگری در منطقه جلوگیری کند، به نظر نمی رسد این موضوع در بهار از اضطرار ویژه ای برخوردار شود، چرا که تهران به تازگی بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده را به سوخت برای راکتور دارویی تبدیل کرده و اکنون با آنچه که نتانیاهو خط قرمز توصیف کرده بود، فاصله دارد.

به گزارش رویترز، نخست وزیر اسرائیل در جریان سخنرانی ماه سپتامبر خود در مجمع عمومی سازمان ملل، بدترین برآورد های اطلاعاتی را مبنا قرار داد و بهار یا اواسط تابستان را به عنوان زمانی تعیین کرد که ایران در آستانه تولید سلاح هسته ای قرار می گیرد. این در حالی است که تازه ترین گزارش ها نشان می دهد، با تولید صفحه های سوخت، تولید ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران شتاب کمتری پیدا کرده است.

هرچند نتانیاهو هنوز در خط قرمزی که برای بهار یا تابستان 2013، اعلام کرده بود، تجدید نظر نکرده است، بسیاری از مقامات اسرائیلی در محافل خصوصی این نکته را خاطرنشان می کند که این خط قرمز تغییر کرده است.

این در حالی است که مارتین دمسی، فرمانده ارتش آمریکا ، توانایی اسرائیل برای ایجاد خسارت های جدی در تاسیسات هسته ای ایران در صورت وقوع حمله احتمالی را زیر سئوال برده و از سوی دیگر نتانیاهو نیز از اعتراف به این موضوع خودداری نکرده که امیدوار است واشینگتن رهبری هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را بر عهده بگیرد.

اما در حالی که آمریکا به تجهیز نیروهای مستقر در خلیج فارس ادامه می دهد و تاکید دارد تمامی گزینه ها شامل گزینه نظامی روی میز قرار دارد، دولت اوباما با درخواست نتانیاهو برای تعیین یک ضرب الاجل روشن برای جمهوری اسلامی خودداری می کند.

اوباما می گوید ایران هم اکنون دست کم یک سال با ساخت سلاخ هسته ای فاصله دارد و در این مدت واشینگتن تمای تلاش خود را به کار می بندد تا دیپلماسی در قبال ایران به نتیجه برسد. این در حالی است که حلقه مقاماتی که اطراف نتانیاهو قرار دارند، به انداز اوباما مطمئن نیستند.

مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آمریکا در این زمینه می گوید، مساله این نیست که ایران در چه زمانی به بمب دست پیدا می کند، بلکه موضوع این است که کی دیگر نمی توان با ایرن مقابله کرد.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود نصب سانتیرفوژهای پیشرفته تر در تاسیسات هسته ای ایران را تایید کرده که می توانند با سرعتی دو برابر دستگاه های قدیمی ، اورانیوم غنی شده تولید کنند. به گفته کارشناسان ، در صورتی که این سانتریفوژها فعال شوند، باوجود تبدیل بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به صفحه سوخت، بار دیگر ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به خط قرمز نزدیک می شود. با این وجود مقامات آمریکایی با تاکید بر صحت و سقم اطلاعات و برآوردهای جاسوسی خاطرنشان می کنند حتی در صورتی که ایران به مقادیر کافی موارد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای دست یابد نیز نمی تواند بدون برانگیخته کردن توجه جامعه جهانی، بمب اتمی بسازد.

گری سمور، مشاور سابق اوباما در امور منع اشاعه هسته ای، بر این عقیده است با وجود تمامی گمانه زنی ها، شاید بتوان خط قرمز نتانیاهو را به منطقه قرمز تغییر نام داد، چرا که هنوز به طور دقیق مشخص نیست ایران چه میزان از اورانیوم غنی شده را برای تولیدسلاح نیاز دارد.

مارک فیزپاتریک، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این مورد ابراز تردید می کند که تهران از خط قرمز مورد ادعای نتانیاهو عبور کند و یا اینکه در صورت عبور، نتانیاهو دست به اقدام نظامی بزند. به اعتقاد وی، هیچ کس بر مبنای وجود ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد، در مورد صلح یا جنگ با کشوری تصمیم گیری نمی کند. از سوی دیگر هیچ کس نمی داند خط قرمز واقعی مورد نظر اسرائیل کجاست و شاید خود اسرائیلی ها نیز از آن آگاهی نداشته باشند.با این وجود فیزپاتریک ادعا می کند که پافشاری نتانیاهو بر خط قرمزش توانسته تا حدود زیادی در جلب توجه ویژه جامعه جهانی به مساله هسته ای ایران موفق باشد.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: نتانیاهو خط قرمز آمریکا اسرائیل ذخایر اورانیوم غنی شده


نظر شما :