ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از غیبت اعراب در تشیع جنازه چاوز تا انتقادهای روسیه

۲۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۱۳۹۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
رونمایی از نخستین پهپاد الجزایر تا اواخر 2013، غیبت اعراب در تشیع جنازه هوگو چاوز، عربستان در فکر حذف اعدام با شمشیر، حمله رهبران مخالفان اسد به اتحادیه عرب، شکنجه مسیحیان مصری در لیبی و خرید هواپیمایی سوریه از اوکراین از جمله ناگفته های هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از غیبت اعراب در تشیع جنازه چاوز تا انتقادهای روسیه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

رونمایی از نخستین پهپاد الجزایری تا اواخر 2013

الجزایر اعلام کرد، نخستین هواپیمای بدون سرنشین خود را تا پایان سال 2013 رونمایی می کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، دولت الجزایر در این باره خبر داد که گروه تحقیقاتی این کشور در مرکز پژوهش و پیشرفت تکنولوژیک در شهر بوسماعیل، منطقه ای در غرب الجزیره پایتخت الجزایر در حال ساخت نخستین هواپیمای بدون سرنشین این کشور است.

به گفته مقام های الجزایری تصمیم به ساخت این پهپاد به دستور مستقیم عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر اتخاذ شده و دستور داده شده است که ظرف 36 ماه این پهپاد ساخته شود.

غیبت اعراب در تشیع جنازه هوگو چاوز

در حالی که در تشیع جنازه هوگو چاوز، رئیس جمهوری فقید ونزوئلا رهبران، روسای جمهور و روسای دولت بیش از 26 کشور جهان حضور داشتند، هیچ کدام از مقام های ارشد عربی در این مراسم شرکت نکردند.

به گزارش روزنامه السفیر، چاپ لبنان، برخی از کشورهای عربی حتی سفیر خود را نیز به مراسم تشیع جنازه چاوز نفرستاده بودند.

این در حالی است که از کشورهای خاورمیانه تنها محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در این مراسم حضور داشت و هیچ کدام از رهبران و مقام های ارشد کشورهای این منطقه در این مراسم شرکت نکردند.

عربستان در فکر حذف اعدام با شمشیر

کمیته ای در وزارت کشور و بهداشت عربستان در حال بررسی امکان جایگزینی تیرباران به جای بریدن سر با شمشیر در اجرای احکام محکومین به اعدام است.

به گزارش روزنامه عربستانی الیوم، کمیته ای متشکل از وزارت کشور و بهداشت، هیئت تحقیق و دادستانی کل، سازمان امنیت و مدیریت زندان های کل کشور در حال بررسی چگونگی امکان تبدیل اجرای حکم اعدام از شمشیر به تیرباران است.

در همین رابطه هیئتی نیز موظف شده است که بررسی کند آیا می توان از لحاظ شرعی راهی برای عدم استفاده از شمشیر در اجرای احکام اعدام یافت.

حمله رهبران مخالفان اسد به اتحادیه عرب

هیثم مناع، یکی از رهبران مخالف اسد و رئیس "هیئت هماهنگ سازی ملی به سود نیروهای تغییر دموکراتیک سوریه در مهاجر" اتحادیه عرب را متهم کرد که در بطن تحولات سوریه نیست و نمی داند دقیقا در این کشور چه می گذرد.

وی در گفت وگو با شبکه خبری روسیه الیوم، همچنین گفت: «نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد ایالات متحده امریکا سیاست خود را در قبال بحران سوریه تغییر داده و به سمت حل بحران از طریق گفت وگو متمایل شده است.»

مناع تاکید کرد، قدرت های منطقه ای باید بفهمند که راه حل از طریق مذاکره و توقف خشونت ها ضرورتی است اجتناب ناپذیر که همه باید به آن متعهد باشند.

وی همچنین از قدرت های منطقه ای خواست که سوری ها را به حال خودشان بگذارند تا خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.

مناع تاکید کرد، ما نیازی مبرم به بازسازی ارتش سوریه داریم اما به هیچ وجه راه حل بریمر در عراق را نیز نمی پذیریم.

مالکی: چرا مخالفانم با انتخابات زودهنگام مخالفند؟

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که نوری مالکی، نخست وزیر عراق در دیدار با هیئتی از مجلس اعلای اسلامی عراق گفته است که از وضعیت فعلی خسته شده و نمی فهمد چرا مخالفانش مخالف برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

وی در این دیدار همچنین گفته که آیا غیر از این است که می دانند من برنده انتخابات خواهم شد و برای همین با برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت می کنند.

مالکی همچنین گفته است که از همه مخالفانش پرونده در اختیار دارد و در صورت لزوم تک تک آنها را افشا می کند. پرونده هایی که مورد تایید دستگاه قضایی کشور نیز هستند.

آموزش زبان انگلیسی به نیروهای هیئت امر به معروف و نهی از منکر

هیئت امر به معروف و نهای از منکر عربستان اعلام کرد که به زودی قانونی صادر خواهد کرد که یادگیری زبان انگلیسی برای اعضای این هیئت اجباری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، هدف از این کار آسان شدن گفت وگو با کسانی است که به زبان عربی مسلط نیستند و این هیئت می خواهد با آنها به دلیل تخلفاتشان برخورد کند.

این هئیت تاکید کرده است که به زودی موسسه ای برای آموزش زبان انگلیسی به اعضای خود تشکیل خواهد داد و کادر خود را موظف خواهد کرد که اقدام به یادگیری زبان انگلیسی کنند.

هئیت امر به معروف و نهی از منکر عربستان در سال 1940 تاسیس شد و در حال حاضر نزدیک به چهار هزار نفر نیرو در اختیار دارد.

شکنجه مسیحیان مصری در لیبی

نجیب جبرائیل، وکیل دادگستری مصر اعلام کرد که پنج مسیحی ای که در لیبی به تهمت تبلیغ برای دین مسیحیت بازداشت شده اند، مورد شکنجه قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، جبرائیل که ریاست اتحادیه حقوق بشر مصر که یک سازمان غیر دولتی مدافع حقوق قبطی ها است، در این باره گفت: «عزت حکیم یکی از افرادی است که به همراه دیگر مسیحیان بازداشت شده در لیبی تحت شکنجه شدید نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفته و جان باخته و تا کنون جنازه او به خانواده اش تحویل داده نشده است.»

وی مسئولیت این حادثه را متوجه وزارت امور خارجه و محمد مرسی، رئیس جمهوری و هشام قندیل، نخست وزیر مصر کرد که برای دفاع از حقوق شهروندان مصری هیچ کاری نمی کنند.

جبرائیل همچنین گفت: «در ماه فوریه گذشته نزدیک به یک صد مسیحی مصری در شهر بنغازی لیبی دستگیر شدند اما به جز پنج نفر همه آنها آزاد شدند.»

لاوروف متهم می کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که گفته می شود مسئولیت پرونده سوریه را در مسکو بر عهده دارد، مخالفان اسد را متهم کرد که در روند گفت وگوها چالش ایجاد می کنند و خشونت ها را متوقف نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی در دیدار با هیثم مناع، رئیس "هیئت هماهنگی ملی به سود نیروهای تغییر در سوریه" گفت: «اوضاع در سوریه بهتر نشده است به رغم این که همه جریان ها ضرورت توقف خشونت ها و آغاز گفت وگوها را درک کرده اند. در این میان عده ای در انجام گفت وگوها مانع تراشی می کنند که در این میان عده ای وابسته به نیروهای مخالف سوری ساکن خارج هستند.»

هواپیمایی سوریه از اوکراین هواپیمای مسافربری می خرد

هواپیمایی سوریه اعلام کرد که برای توسعه ناوگان هوایی خود 10 فروند هواپیمای آنتونوف از اوکراین خریداری می کند.

به گزارش خبرگزاری سانا، هواپیمایی سوریه نزدیک به دو سال است که پروازهای خود را تنها به شهرهای مسکو، تهران، ایروان و برخی کشورهای عربی محدود کرده است.

اتحادیه اروپا پس از آغاز بحران سوریه هواپیمایی ملی این کشور را در اعتراض به آن چه برخورد حکومت با مخالفان می دانست، تحریم کرد.

پیش از این پروازهای مستقیمی میان سوریه با ایالات متحده و پایتخت ها و شهرهای مختلف اروپایی انجام می شد که به موجب این تحریم ها همه این پروازها متوقف شدند.

هواپیمایی سوریه همچنین چند سال پیش قراردادی با شرکت ایرباس منعقد کرده بود که به بهانه تحریم ها این شرکت که مقر آن در فرانسه است، به دلیل مخالفت وزارت تجارت امریکا و دولت فرانسه از انجام تعهد خود سرباز زد.  

چشمان خیره امریکا و انگلیس به نفت و گاز لبنان

پس از آن که اعلام شد منابع غنی نفتی و گازی جدید در لبنان یافت شده است، سفرهای مکرر و متناوبی توسط مقام های امریکایی و اروپایی به لبنان آغاز شده است.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، در حالی که یک هفته پیش ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در راس هیئتی عالی رتبه برای بررسی اکتشافات تازه نفت و گاز لبنان به بیروت سفر کرده بود، پنج روز بعد از آن هیئتی از امریکا به ریاست لورنس سیلورمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک و آموس اوشسیتی، وزیر امور دیپلماسی انرژی به لبنان آمدند و با مقام های لبنانی از جمله میشل سلیمان، رئیس جمهوری، نبیه بری، رئیس مجلس، نجیب میقاتی، نخست وزیر، جبران باسیل، وزیر امور انرژی و آب و محمد شطح، مشاور امور خارجی سعد حریری، رئیس جریان المستقبل دیدار و گفت وگو کردند.

محور همه این جلسات اکتشافات جدید نفتی و گازی در لبنان و چگونگی امکان بهره برداری از آنها بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه لبنان امریکا


نظر شما :