بیروت بیش از پیش ملتهب است

لبنانی‌ها نگران از حمله غرب به سوریه

۱۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۲۰۵۲۷ ترجمه برگزیده خاورمیانه
گفته می‌شود که یک نقشه اجرایی طراحی شده که مسئولیت هر کدام از کشورهایی که قصد درگیر شدن در این حمله را دارند، از امریکا گرفته تا فرانسه، بریتانیا، عربستان و دیگران در آن تعریف شده است.
لبنانی‌ها نگران از حمله غرب به سوریه

دیپلماسی ایرانی: لبنان در وضعیت بسیار سختی به سر می برد. شهروندان لبنانی این روزها حال و روز خوبی ندارند. نگرانی از آن چه در سوریه می گذرد و قوت گرفتن احتمال حمله نظامی امریکا و متحدان اروپایی و عربش به این کشور و تبعات چنین حمله ای خواب را از لبنانی ها ربوده است.

به گزارش روزنامه النهار، چاپ لبنان، اکنون لبنانی ها به این فکر می کنند که اگر حمله احتمالی امریکا و هم پیمانانش به سوریه صورت بگیرد و تهدید نظامی آنها عملی شود، این مساله چه تاثیری بر آنها خواهد گذاشت. ترس آنها زمانی دو چندان شد که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا گفت که کاخ سفید اطلاع یافته که سازمان امنیت امریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است، واشنگتن در برابر چنین حمله ای نمی تواند ساکت بماند و با حملات موشکی به سوریه بدون این که باعث سرنگونی نظام اسد شود پاسخ روشنی به این حمله خواهد داد. وی تاکید کرد که این حمله تنها هشداری است برای این که نباید مشابه چنین حوادثی مجددا تکرار شود.

نمی توان از اهمیت این حمله احتمالی و تاثیرات سلبی احتمالی ای که بر لبنان در زمینه های مختلف خواهد گذاشت، کاست. اولا: در صورتی که بخواهند با شلیک این موشک ها به سوریه حریم هوایی لبنان را نقض کنند، لبنان در وضعیت سختی قرار می گیرد، چرا که چنین اتفاقی به معنای نقض تمامیت ارضی آن قلمداد خواهد شد اگر چه توانایی آن را ندارد که مانع از وقوع آن شود. ثانیا، اگر حزب الله تصمیم بگیرد که به این حمله موشکی به سوریه پاسخ دهد، که مطابق با پیمان سه جانبه ایران، سوریه و حزب الله که در 25 فوریه 2010 با حضور سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق در نشستی شبانه در بیروت حاصل شد، احتمال آن وجود دارد، حملات موشکی به اسرائیل انجام خواهد داد. ثالثا، چنین حمله ای از سوی غرب علیه سوریه باعث افزایش شمار پناهندگان سوری به لبنان خواهد شد به ویژه اگر اهداف این حمله بین المللی و عربی در نزدیکی محل سکونت سوری ها و پایگاه های نظامی آنها باشد. رابعا، تشنج سیاسی، امنیتی و رسانه ای به شدت افزایش خواهد یافت و روند حرکت اقتصادی کشور کاهش خواهد یافت که بازتاب آن را در سقوط بازارهای داخلی و همچنین بازارهای حوزه خلیج فارس به ویژه در بازارهای بورس ریاض و دبی به روشنی خواهیم دید.

منابع نزدیک به رهبران لبنان می گویند که مسئولان ارشد لبنانی همه تلاش خود را می کنند که وارد رویارویی پیش رو نشوند و از ایران نیز می خواهند که مشکلات فعلی لبنان را درک کرده و از این کشور نخواهد که وارد چنین درگیری ای شود، به ویژه که از پیچیدگی حملات اسرائیلی ها و ضعف هایی که از آن رنج می برند، بیمناکند.

منابع نزدیک به رهبران لبنان می گویند که مسئولان ارشد لبنانی همه تلاش خود را می کنند که وارد رویارویی پیش رو نشوند و از ایران نیز می خواهند که مشکلات فعلی لبنان را درک کرده و از این کشور نخواهد که وارد چنین درگیری ای شود، به ویژه که از پیچیدگی حملات اسرائیلی ها و ضعف هایی که از آن رنج می برند، بیمناکند.

در این میان گزارش های سری رسیده به بیروت نشان می دهد که غرب به طور جدی خود را آماده واکنش به استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه به بهانه زیر پا گذاشته شدن حقوق بشر در این کشور کرده است. غربی ها مدعی هستند که این سلاح ها را دولت اسد استفاده کرده در حالی که دمشق این ادعا را رد می کند و می گوید که این سلاح ها توسط مخالفان مسلح افراطی استفاده شده است. گفته می شود که یک نقشه اجرایی طراحی شده که مسئولیت هر کدام از کشورهایی که قصد درگیر شدن در این حمله را دارند، از امریکا گرفته تا فرانسه، بریتانیا، عربستان و دیگران در آن تعریف شده است. همچنین گفته می شود که این نقشه طرحی است که قرار است در حمله احتمالی به سوریه به اجرا در آید. بر اساس اطلاعات موجود این حمله موشکی زیاد طول نخواهد کشید و نهایتا دو روزه خواهد بود و در آن چهار ناو امریکایی که در هر کدام 90 فروند موشک مستقر شده و وزن هر کدام 450 کیلوگرم است و از طراز "توماهوک" است، مشارکت خواهند داشت.   


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: جمعه 8 شهریور 1392/ بازانتشار: سه شنبه 12 شهریور 1392

کلید واژه ها: سوریه لبنان امریکا


نظر شما :