پیش بینی تلگراف از مذاکرات هسته ای در قزاقستان

بن بست به قوت خود باقی است

۰۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۶ کد : ۱۹۱۳۰۰۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
از سال 2008 ، تقریبا هر سالی که سپری شده برچسب سالی حساس برای ایران را به همراه داشته است. سالی که در آن یا ایران به سلاح هسته ای دست می یابد یا اینکه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی انجام می شود. اما هیچ یک از این پیش بینی ها تا کنون درست نبوده است.
بن بست به قوت خود باقی است

دیپلماسی ایرانی: سه شنبه آینده، نمانیدگان ایران به قزاقستان می روند تا با نمایندگان گروه 1+5، دور دیگری از مذاکرات هسته ای را از سر بگیرند. اما در آستانه این مذاکرات، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده گفت و گو ها تنها در صورتی ثمربخش خواهد بود که طرف مقابل حقوق ایران را به رسمیت بشناسد. این حقوق نیز فرمول ایران برای غنی سازی در داخل کشور است.

خبر خوب در هفته آینده این است که سرانجام پس از وقفه ای 8 ماهه مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) از سرگرفته خواهد شد. بهار سال جاری سه دور مذاکره در همین زمینه انجام شد که هیچ نتیجه ای به همراه نداشت. در آخرین دور گفت و گو ها در مسکو، حتی توافقی برای زمان و مکان مذاکره بعدی صورت نگرفت و از آن پس دو طرف ماه ها بر سر مکان و زمان مذاکرات چانه زنی کردند. اما اینکه سرانجام زمان و مکانی تعیین شده می تواند دلیلی برای لبخند زدن باشد.

دلیل دیگری برای خرسندی این است که سال 2012 ، بدون اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران سپری شد. در اوایل سال گذشته میلادی همواره گمانه زنی ها در این جهت بود که حمله به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی، اجتناب ناپذیر است. اما زمانی که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد با توجه به تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به سوخت هسته ای، جدول زمانی هسته ای شدن ایران طولانی تر شده، پیش بینی ها در این جهت پیش رفت که اقدام نظامی اسرائیل دست کم تا تابستان 2013 به تعویق می افتد.

از سوی دیگر ایران تعداد سانیریفوژهای فعال در سایت غنی سازی فردو را حدود 696 دستگاه ثابت نگاه داشته و به نظر نمی رسد از فوریه گذشته تا کنون تغییری جدی در آن ایجاد کرده باشد. هرچند که در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ، اعلام شد تعداد قابل توجهی سانتریفوژ جدید در فوردو نصب شده است. اینکه ایران بار دیگر تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت هسته ای را از سر گرفته نیز اقدامی است که به اعتقاد برخی کارشناسان می تواند در جهت تعدیل بحران بر سر برنامه های هسته ای ایران آن هم در آستانه انجام مذاکرات، به کار گرفته شده باشد.

اما این چند مورد، تنها خبر های خوشی است که می توان در مورد پرونده هسته ای ایران و مذاکرات پیش رو مطرح کرد. خبر بد این است که شکاف بین ایران و غرب بیش از هر زمان دیگری عمیق تر شده و ایران در حالی بر انجام عملیات غنی سازی تاکید دارد که آمریکا و متحدانش درخواست هایی نظیر تعطیلی سایت غنی سازی فوردو را مطرح می کنند. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با وجود ادامه مذاکرات با ایران هنوز نتوانسته صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران را تایید کند.  علاوه بر این درخواست یک ساله آژانس از ایران برای دسترسی به سایت نظامی پارچین واقع در جنوب شرق تهران نیز همچنان بی پاسخ مانده است.

به این ترتیب می توان گفت که بن بست همچنان ادامه دارد. از سال 2008 ، تقریبا هر سالی که سپری شده برچسب سالی حساس برای ایران را به همراه داشته است. سالی که در آن یا ایران به سلاح هسته ای دست می یابد یا اینکه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی انجام می شود. اما هیچ یک از این پیش بینی ها تا کنون درست نبوده است.

آنچه حقیقت دارد این است که با گذشت هر سال بدون هر مساله هسته ای ایران، ریسک های بیشتری متوجه امنیت جهانی خواهد شد.  

منبع: تلگراف / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات غنی سازی


نظر شما :