ادعای الدیار در خصوص پایان حادثه گروگان گیری در الجزایر

ایران در نقش ناجی ظاهر شد؟

۰۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۱۷۹۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
گفته می شود برخورد اخیر ارتش الجزایر با گروگانگیرها و القاعده به رغم هزینه های سنگینی که داشته است، بر خلاف امریکایی ها و اروپایی ها به خصوص فرانسوی ها به طور مخفی با همکاری ایران انجام شده است.
ایران در نقش ناجی ظاهر شد؟

دیپلماسی ایرانی: حمله برق آسای ارتش الجزایر برای در هم کوبیدن گروگان گیری انجام شده توسط القاعده در جنوب این کشور بسیار تعجب آور بود. نه از این بابت که این حمله چرا برق آسا انجام شد بلکه از این بابت که بسیار خونین به پایان رسید و ظاهرا در همکاری امریکایی ها با الجزایری ها اختلالاتی پیش آمده بود. گفته می شود در این عملیات حداقل 10 سرباز الجزایری نیز کشته شده است.

در گذشته، زمانی که مخالفان شورشی مسلح معترض به حکومت با استفاده از بمب و سلاح با ارتش الجزایر درگیر شدند نیز ارتش الجزایر بی درنگ واکنش سختی نشان داد و با استفاده از تانک برای نخستین بار به سرکوب وسیع آنها پرداخت، نبردی که به کشته شدن دست کم 9 سرباز الجزایری و 10 شهروند این کشور منجر شد. توضیح دولت بسیار قاطع و روشن بود: کشور در وضعیتی نیست که بتوان در برابر آشوب تساهل کرد. وضعیت منطقه به خصوص جهان عرب ایجاب می کند که برای حفظ امنیت و ثبات بدون مشورت با طرف های خارجی فورا وارد عمل شد.

اشاره دولت الجزایر به گلایگی های امریکایی ها بود که به آنها خرده می گرفتند که چرا در مبارزه با مخالفان مسلحشان با آنها مشورت نشده و تحقیق های امنیتی کافی بر سر ارتباطات آنها انجام نشده است.

پس از آن الجزایر بدون هماهنگی با امریکا به نبرد با القاعده برخواست و 9 تن از مهمترین رهبران آن را فورا اعدام کرد. پس از آن دولت الجزایر به ارتش این کشور چراغ سبز نشان داد که از غرب، مرزهای خود با مغرب تا شرق، مرزهای خود با لیبی ملتهب، به پاکسازی افراد مشکوک به همکاری با القاعده برخیزد و این بار نیز به پند و اندرزهای دولت امریکا توجهی نکرد. این بار هم توجیه دولت روشن بود: ما فرصت کافی برای روشن کردن اذهان امریکایی ها در حالی که ثبات کشور در خطر است، نداریم.

البته جنگ الجزایر با القاعده جدای از جنگ امریکا با القاعده نیست، چرا که امریکایی ها از یمن برخی هواپیماهای بدون سرنشین خود را به الجزایر می فرستند تا برای جنگ با عناصر القاعده در این کشور با ارتش الجزایر همکاری کند. اما در این میان یک تفاوت روشن وجود دارد، دولت الجزایر و در راس آنها عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری آن به هیچ وجه نمی خواهد سرنوشت کشور خود را به اسم مبارزه با القاعده با امریکایی ها گره بزند. امریکایی هایی که بوتفلیقه به صراحت گفته است که به آنها اعتمادی ندارد. به ویژه که تهدید بهار عربی پشت دروازه های الجزایر پرسه می زند و بوتفلیقه رفتار امریکایی ها و غربی ها را در تعامل با مبارک و بن علی مواجه با انقلاب عربی به خوبی دیده است.

حتی نسبت به تحولات سوریه نیز الجزایر سازی مخالف با کشورهای عربی و غربی کوک کرد. بر عکس قطر که از متحدان اصلی مخالفان اسد برای سرنگونی دولت اوست و حتی در جنگ لیبی نیز میدان دار اعمال تحریم ها و جنگ با معمر قذافی بود، الجزایر در هر دو مورد مخالف اعمال تحریم ها علیه آن دو کشور بود. الجزایر بر خلاف جامعه عربی، در راس آنها قطر و عربستان، به هیچ وجه توصیه به سقوط نظام اسد نمی کند بلکه همچنان از اصلاحات و پیگیری آن حمایت و پشتیانی می کند. حتی بر خلاف آن دو کشور روابط خود را با سوریه قطع نکرده است به رغم این که تحت فشار شدید فرانسه و امریکا در این رابطه به سر می برد.

در این میان بوتفلیقه تلاش می کند نقشی بسیار دقیق و زیرکانه ایفا کند، برای همین در حالی که حاضر نیست با ساز امریکایی ها در منطقه برقصد، همچنان ارتباطات ارتش خود با ارتش امریکا را نیز قطع نکرده است. وی پس از کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان امریکایی ها را وادار کرد که اطلاعات امنیتی مربوط به القاعده را در اختیارش بگذارند تا به کمک آن آسان تر بتواند با القاعده بجنگد. به امریکایی ها هم توصیه کرده است که کاری به کار ما نداشته باشید ما خودمان از پس تروریست ها بر می آییم.

در بحث گروگانگیری اخیر نیز گفته می شود که ارتش الجزایر بیش از آن که از تجربیات و اطلاعات امریکایی ها و فرانسوی ها استفاده کند از تجربیات و اطلاعات ایرانی ها استفاده کرده است. ایران و الجزایر روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و الجزیره به روشنی شاهد فعالیت مثبت ایران در مبارزه با القاعده و تروریسم در سوریه است. مساله ای که باعث شده است تا سازمان امنیت الجزایر به رغم همکاری های نزدیکش با نهادهای امنیتی غربی خیره به تجربیات ایران باشد. گفته می شود برخورد اخیر ارتش الجزایر با گروگانگیرها و القاعده به رغم هزینه های سنگینی که داشته است، بر خلاف امریکایی ها و اروپایی ها به خصوص فرانسوی ها به طور مخفی با همکاری ایران انجام شده است. الجزایری ها می گویند اگر بنا بود به توصیه امریکایی ها و غربی ها با گروگان گیرها برخورد می کردند نه تنها مبارزه شان طولانی می شد بلکه مجبور می شدند که هزینه های بسیار بیشتری را نیز بپردازند. به ویژه که اطلاعاتی به دست آوردند که نشان می داد غربی ها درصدد توطئه ای علیه الجزایر برای تبدیل کردن این واقعه به یک واقعه صرفا الجزایری برای درگیر ساختن این کشور با یک فجعه بزرگ تر هستند. البته این اخباری است که به سادگی نمی توان صحت و سقم آن را تایید کرد.

منبع: الدیار/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: الجزایر القاعده ارتش الجزایر امریکا ایران و الجزایر گروگانگیری در الجزایر


نظر شما :