لاریجانی: ایران گام‌های مثبتی در همکاری با آژانس برداشته است

۱۹ دی ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۳ کد : ۱۹۱۱۳۲۲ سرخط اخبار
علی لاریجانی در حاشیه برگزاری نشست مشترکی با وزیر جهاد کشاورزی، معاونان و رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی برای بررسی وضعیت محصولات ارگانیک در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاری که پرسید با توجه به اعلام آمادگی رییس جمهور برای حضور در مجلس، گمانه زنی هایی مطرح می شود که ایشان قصد دارد در این جلسه مجلس را برای اجرای فاز دوم هدفمندی متقاعد کند، آیا مجلس متقاعد خواهد شد؟، گفت:بنده رجال الغیب نیستم و از این سوال تعجب می کنم که مجلس متقاعد می شود یا خیر.
وی افزود: با این وجود پیشنهاد رییس جمهور این بوده که گزارشی به مجلس از مسائل کشور بدهند که این در نامه ذکر شده است، ما نیز استقبال می کنیم که رییس جمهور محترم تشریف آورند و در زمینه مسائل کشور گزارششان را ارائه دهند، قطعا نظرات نمایندگان را نیز خواهند شنید و بعد از آن می توان راجع به این مسائل قضاوت کرد.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه جلسه رییس جمهور علنی و یا غیرعلنی خواهد بود، گفت: آنچه از مجلس برای برگزاری جلسه قید شده بود، قید غیرعلنی ذکر نشده بود، البته اگر آنها بخواهند، می توان جلسه را نیز غیرعلنی برگزار کرد.وی در مورد اینکه جلسه را علنی برگزار خواهد کرد یا خیر، گفت که این جلسه علنی خواهد بود و مشکلی در این زمینه نمی بینیم.
 پیش از این دهقان عضو هیات رئیسه مجلس از درخواست مقامات دولت برای «جلسه غیرعلنی»رئیس جمهور با نمایندگان خبر داده بود.
پیشنهادی به من برای پیوستن به ائتلاف 2+1 نشده است
 خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید که آیا به شما برای پیوستن به ائتلاف 2+1 پیشنهادی شده است؟ که لاریجانی پاسخ منفی داد.
وی در واکنش به این سوال که نظر شما درخصوص این ائتلاف چیست، گفت: بنده نظری ندارم، در این مورد بی تقصیرم!
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بحثی در مورد ارائه بودجه توسط رییس جمهور در همان تاریخ 27 دی ماه یعنی زمان اعلامی برای حضور رییس جمهور در مجلس مطرح شده است، گفت: ما در این رابطه چیزی نشنیده ایم ولی اصولا بودجه باید 15 آذر داده می شد چون از نظر آیین نامه ای بعد از گذشت این زمان، دولت باید دو نوع لایحه بودجه بدهد، یعنی هم کل بودجه و هم چند دوازدهم، به تبع آن هرچه ارائه لایحه با تاخیر مواجه شود، بررسی آن در مجلس مشکل تر خواهد شد.
خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید که با توجه به نزدیک بودن دور جدید مذاکرات ایران با گروه 5+1 توصیه شما در رابطه با این مذاکرات چیست؟ که لاریجانی در پاسخ گفت: در این فاصله آژانس مذاکرات خوبی با مرکز هسته ای ایران داشته و سوالاتی را مطرح کرده است که بر سر فرمتی برای پاسخگویی به توافق رسیده اند.
وی افزود: طبق اطلاعات بنده کسانی از آژانس به ایران آمده بودند، پیشرفت در کار را احساس می کردند، این نشان می دهد که فعالیت های هسته ای ایران روشن است، البته اگر دسایسی در آژانس برای بهانه گیری وجود نداشته باشد، مسیر برای نظارت باز است؛ لذا می تواند در مذاکرات آینده بر این موضوع حساب باز کنم که ایران از لحاظ همکاری با آژانس، گام های مثبتی برداشته و براین اساس رفتارهایشان را تعدیل کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیشنهاداتی که ایران برای حل مسائل هسته ای داده بود معقول است، حال اینکه بخواهد گام به گام حل کنند، یا بسته همه جانبه داشته باشند، می توانند هر دو وجهه را پیش ببرند.
 
دیگر اظهارات رئیس مجلس به نقل از ایسنا به شرح زیر است:
طرح تشکیل سازمان مبارزه با جرایم اقتصادی
*برای این طرح کار شده است و چند ماهی که در مرکز پژوهش ها و در بخش های دیگر صاحب نظران نظرات را به ما داده اند، مرحله اولیه طی شده و اکنون در حال بررسی نهایی بر روی این طرح هستیم. این طرح گام خوبی برای ایجاد متولی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد .باید برای مبارزه با جرایم اقتصادی، بیشتر مواردی مورد توجه قرار می دهیم که از نظر حجم گسترده باشد و یا اینکه قدرت هایی در آن دخالت داشته باشند و یا اینکه پیچیدگی هایی داشته باشد که احتیاج به سیستم های اطلاعاتی دارد که کشف کند، همه این بخش ها باید به این سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی کمک کند. 
تحولات اخیر کشور عراق
*در حوادث اخیر عراق عوامل گوناگونی موثر بوده است و موضوع یک وجهی نیست، ولی خطی که از بیرون تلاش می کند تا مسائل داخلی عراق را از حالت عادی خارج کند، دیده می شود، البته شاید برخی مسائل درونی نیز در این موضوع دخالت داشته باشند.
* براین اساس باید توجه شود که با توجه به تمامی شرایط منطقه و تاثیر عراق در منطقه، این کشور بتواند روند دموکراتیک شدن خود را با گام های قوی تری بردارد و کار را سامان دهد، در حال حاضر دولت و مجلس ملی حضور دارد که اختلافات می تواند به این مسیر لطمه بزند.
* در صحبت هایی که با دوستان عراقی در این کشور داشتم، توصیه کرده ایم که مراقبت کنند که دیگران از این فضای اختلافی استفاده نکنند و در کنار مسائل دیگری که در منطقه است، در عراق یک نوع اختلاف افکنی هایی راه بیندازند چون این مشاجرات می تواند سایش هایی را به وجود آورد.
محتویات بسته پیشنهادی که ایران برای حل بحران بحرین
*بنده چنین چیزی را نشنیده ام.
نشست مشترک با مسئولان بخش کشاورزی
* این جلسه با حضور مسوولان کمیسیون کشاورزی و مسوولانی از بخش های مختلف کشاورزی و دامپزشکی برگزار شد که در مورد بهبود کیفیت محصولاتی که به مردم عرضه می شود، دقت های لازم به کار گرفته شود.
* همچنین در این جلسه بررسی شد که چطور می توان حرکت به سمت محصولات ارگانیک را توسعه داد و بهبود بخشید و در این مسیر اشکالات برطرف گردد، چراکه موضوع مهم بر سر آن است که کیفیت محصولاتی که به مردم داده می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است چون سلامت مردم موضوع مهمی است.
* نتیجه این جلسه بر آن شد که در کارگروهی با حضور مسوولان ذی ربط برگزار شود تا استانداردهای لازم برای محصولات ارگانیک دیده شود و به روش های اجرایی کار نیز توجه شود، در نهایت نیز نتیجه کارگروه به مجلس داده شود تا اگر کمک هایی از لحاظ بودجه ای نیاز دارد، در لایحه بودجه لحاظ شود.

کلید واژه ها: مجلس بودجه لاریجانی عراق مذاکرات کشاورزی


نظر شما :